Nobina testaa Volvon hybridibussia Helsingin linjalla 55 viikolla 6 ja 4-akselista Mercedes-Benz CapaCity -bussia linjalla 550 viikoilla 8 - 9.
Nobinan tiedote
Nobinan tiedote
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Toivottavasti Nobinassa laittavat edes tuon nivelen vetävälle akselille kunnolliset renkaat, toisin kuin heillä on normaalisti tapana. Silestone on suosittu rengasmalli Nobinassa, mutta sellaisilla voi olla liukkaalla liikkeellelähtö hankalaa tuolla teliletkulla.Toivottavasti ottavat noita Mersuja! (En tiedä laadusta, mutta näyttää ainakin makeelta ) Mitenköhän Jokeri-värit muuten sopisi CapaCityyn..?
Toivottavasti Nobinassa laittavat edes tuon nivelen vetävälle akselille kunnolliset renkaat, toisin kuin heillä on normaalisti tapana. Silestone on suosittu rengasmalli Nobinassa, mutta sellaisilla voi olla liukkaalla liikkeellelähtö hankalaa tuolla teliletkulla.
Mitä tuossa videossa niin ihmeellistä sitten on? Tuollainen tilannehan oli aivan arkipäivää vielä noin vuosikymmen sitten kun HKL-Bl:llä ja STA:lla oli yhteensä toista sataa Volvo B10M-nivelbussia HKL-liikenteessä. Kyllä tuossakin videossa tuo bussi lopulta pääsi irti, mutta täytyy ihan kokemuksesta sanoa, että noin pahoja kelejä on aika harva päivä talvisin (5-10 todella pahaa päivää keskimäärin).Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
Miten sinä olisi ratkaissut asian tuossa tilanteessa?
Tuollainen tilannehan oli aivan arkipäivää vielä noin vuosikymmen sitten kun HKL-Bl:llä ja STA:lla oli yhteensä toista sataa Volvo B10M-nivelbussia HKL-liikenteessä.
Kyllä tuossakin videossa tuo bussi lopulta pääsi irti.
Voin sanoa, että mahurinivelet olivat oikein "mestareita" jäämään kiinni liukkailla keleillä esim. mäkiin ja vastaaviin. Itse olen jäänyt kiinni ainakin Naistenklinikan mäkeen (Topeliuksenkatu), Jämsänkadulle (h59) sekä Lauttasaarentien ekaan pahaan mäkeen. Kerran jäin kiinni jopa Topeliuksenkadulle siihen Töölön sairaalan pysäkille, joka on suht loiva ylämäki, mutta kun bussissa oli huonot renkaat, niin ei lähtenyt, ennenkuin jonkin ystävällisen kanssa-autoilijan kanssa lapioitiin hieman hiekkaa vetävien pyörien alle. Pahin tilannehan nivelellä on se kun se jää kiinni ja alkaa luisumaan alaspäivän ja saattaa sitten mennä linkkuunkin, jolloin linkkujarru kytkeytyy päälle. Siitä tilanteesta ei pääse irti ennen kuin joku vetää auton taas suoraksi. Tällaiseen tilanteeseen nivelbussia ei siis pidä päästää. Itse tein yleensä niin, että mahdollisuuksien mukaan peruuttelin (hätävilkut päällä ja muuta liikennettä varoittaen) aivan mäen alkuun ja sitten valitsin pitävämmältä vaikuttavan kohdan uudelle yritykselle. Toki hiekkaa ja suolaa myös lääkkeiksi.Paha sanoa, kun en ole bussikuski ja omaan vain B-kortin.
Joo, mutta niissä oli mahurimoottori ja vetopyörät eivät olleet ihan takimmaisessa, vaan keskimmäisessä akselissa, jolloin käsittääkseni pitokin oli hieman eri luokkaa, kuin tuossa videossa olevassa bussissa, jossa on moottori ja vetopyörät ihan persiissä. Tarkoitan siis, että videon tilanteessa vetoakselilla on enemmän "tuupattavaa", mikä ymmärtääkseni pahentaa liukkaalla sutimista..
Nimenomaan, tämä on se pointti.Liukkaalla käytän aina teliautossa liikkeellelähtiessä telinkevennystä ja hyvin lähtee liikkeelle.
Olen kuullut valtaosin pelkästään kehuja Mersun luistonestojärjestelmästä - ainakin kaksiakselisissa busseissa. Olisiko noissa Nobinallekin tulevissa Mersuissa yhtä loistava luistonestojärjestelmä?Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
Olen kuullut valtaosin pelkästään kehuja Mersun luistonestojärjestelmästä - ainakin kaksiakselisissa busseissa. Olisiko noissa Nobinallekin tulevissa Mersuissa yhtä loistava luistonestojärjestelmä?