Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,540
Nobina testaa Volvon hybridibussia Helsingin linjalla 55 viikolla 6 ja 4-akselista Mercedes-Benz CapaCity -bussia linjalla 550 viikoilla 8 - 9.

Nobinan tiedote
 
Teli kelpaa, nivel ei, joten miten olisi nivelteli! Käytännössä Jokereille (myös II) tarvitaan isoja busseja, olisiko tässä se etsitty leikkauskohta huoltokustannusten ja kapasiteetin välillä?
 
Toivottavasti ottavat noita Mersuja! (En tiedä laadusta, mutta näyttää ainakin makeelta :D) Mitenköhän Jokeri-värit muuten sopisi CapaCityyn..? ;)
 
Toivottavasti ottavat noita Mersuja! (En tiedä laadusta, mutta näyttää ainakin makeelta :D) Mitenköhän Jokeri-värit muuten sopisi CapaCityyn..? ;)
Toivottavasti Nobinassa laittavat edes tuon nivelen vetävälle akselille kunnolliset renkaat, toisin kuin heillä on normaalisti tapana. Silestone on suosittu rengasmalli Nobinassa, mutta sellaisilla voi olla liukkaalla liikkeellelähtö hankalaa tuolla teliletkulla. :D
 
Toivottavasti Nobinassa laittavat edes tuon nivelen vetävälle akselille kunnolliset renkaat, toisin kuin heillä on normaalisti tapana. Silestone on suosittu rengasmalli Nobinassa, mutta sellaisilla voi olla liukkaalla liikkeellelähtö hankalaa tuolla teliletkulla. :D

Onhan noita Silestoneja muissakin firmoissa paljon käytössä, eräässä yrityksessä harrastetaan suorakuvioisia eturenkaita jotka tekevät bussin ohjattavuudelle aika paljon ;)
 
Mielenkiintoinen kapine tuo Mersu :)

Onkos siitä Veolian hybridikokeilusta saatu vielä mitään tuloksia ?
 
Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
 
Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
Mitä tuossa videossa niin ihmeellistä sitten on? Tuollainen tilannehan oli aivan arkipäivää vielä noin vuosikymmen sitten kun HKL-Bl:llä ja STA:lla oli yhteensä toista sataa Volvo B10M-nivelbussia HKL-liikenteessä. Kyllä tuossakin videossa tuo bussi lopulta pääsi irti, mutta täytyy ihan kokemuksesta sanoa, että noin pahoja kelejä on aika harva päivä talvisin (5-10 todella pahaa päivää keskimäärin).

Miten sinä olisi ratkaissut asian tuossa tilanteessa?
 
Miten sinä olisi ratkaissut asian tuossa tilanteessa?

Paha sanoa, kun en ole bussikuski ja omaan vain B-kortin.

Tuollainen tilannehan oli aivan arkipäivää vielä noin vuosikymmen sitten kun HKL-Bl:llä ja STA:lla oli yhteensä toista sataa Volvo B10M-nivelbussia HKL-liikenteessä.

Joo, mutta niissä oli mahurimoottori ja vetopyörät eivät olleet ihan takimmaisessa, vaan keskimmäisessä akselissa, jolloin käsittääkseni pitokin oli hieman eri luokkaa, kuin tuossa videossa olevassa bussissa, jossa on moottori ja vetopyörät ihan persiissä. Tarkoitan siis, että videon tilanteessa vetoakselilla on enemmän "tuupattavaa", mikä ymmärtääkseni pahentaa liukkaalla sutimista..

Kyllä tuossakin videossa tuo bussi lopulta pääsi irti.

Joo, mutta teli-volvo olisi ollut jo piiiitkällä samassa ajassa...
 
Viimeksi muokattu:
Paha sanoa, kun en ole bussikuski ja omaan vain B-kortin.



Joo, mutta niissä oli mahurimoottori ja vetopyörät eivät olleet ihan takimmaisessa, vaan keskimmäisessä akselissa, jolloin käsittääkseni pitokin oli hieman eri luokkaa, kuin tuossa videossa olevassa bussissa, jossa on moottori ja vetopyörät ihan persiissä. Tarkoitan siis, että videon tilanteessa vetoakselilla on enemmän "tuupattavaa", mikä ymmärtääkseni pahentaa liukkaalla sutimista..
Voin sanoa, että mahurinivelet olivat oikein "mestareita" jäämään kiinni liukkailla keleillä esim. mäkiin ja vastaaviin. Itse olen jäänyt kiinni ainakin Naistenklinikan mäkeen (Topeliuksenkatu), Jämsänkadulle (h59) sekä Lauttasaarentien ekaan pahaan mäkeen. Kerran jäin kiinni jopa Topeliuksenkadulle siihen Töölön sairaalan pysäkille, joka on suht loiva ylämäki, mutta kun bussissa oli huonot renkaat, niin ei lähtenyt, ennenkuin jonkin ystävällisen kanssa-autoilijan kanssa lapioitiin hieman hiekkaa vetävien pyörien alle. Pahin tilannehan nivelellä on se kun se jää kiinni ja alkaa luisumaan alaspäivän ja saattaa sitten mennä linkkuunkin, jolloin linkkujarru kytkeytyy päälle. Siitä tilanteesta ei pääse irti ennen kuin joku vetää auton taas suoraksi. Tällaiseen tilanteeseen nivelbussia ei siis pidä päästää. Itse tein yleensä niin, että mahdollisuuksien mukaan peruuttelin (hätävilkut päällä ja muuta liikennettä varoittaen) aivan mäen alkuun ja sitten valitsin pitävämmältä vaikuttavan kohdan uudelle yritykselle. Toki hiekkaa ja suolaa myös lääkkeiksi.

Takatuupparinivel on tosiaankin hieman erilainen, mutta jos katujen liukkaudentorjunta ja ennenkaikkea renkaiden kunto ovat kohdallaan, niin ei pitäisi olla ongelmia. Tokikaan tuollainen täyskaasu, mitä videossakin näkyy, ei ole paras apu vaan erittäin maltillinen ja varovainen kaasun käyttö.
 
Kylpä mahurinivelet olivat liukkaalla kelillä varsin kehnoja liikkeellelähtijöitä. Takamoottoriautot ovat yleensä parhaita liikkeellelähtijöitä liukkaalla. Oletan CapaCityn vetävän kolmosakselilla ja nelosakseli on teliakseli. Varmasti sutii, jos teliakselin kevennystä ei käytä. Luulisin sen olevan varusteena siinä.

Liukkaalla käytän aina teliautossa liikkeellelähtiessä telinkevennystä ja hyvin lähtee liikkeelle. Ja vaikkapa pysäkille pysähtyessä pyrin jättämään vetopyörät, mikäli mahdollista, kohtaan joka on se vähiten liukas. Liikkellelähdössä ensin ihan pintakaasulla alkuvauhti, jotteivät pyörät pääse sutimaan ja kiillottamaan katua lisää. Kun alkuvauhti on saatu ja ollaan pitävämmällä pohjalla, talla tiskiin vaan. Täysin aivotonta toimintaa suditella tuskallisesti pysäkit kiiltäviksi kun tuolla minun tavallani todennäköisesti liikkeelle pääsee sujuvammin ja nopeammin eikä bussin voimansiirto kärsi.
 
Liukkaalla käytän aina teliautossa liikkeellelähtiessä telinkevennystä ja hyvin lähtee liikkeelle.
Nimenomaan, tämä on se pointti.

Tässä eräänä työpäivänä mulla oli vaihto bussilinjalle h64 ja edellinen kuljettaja kertoi, että hänellä oli ollut paljon ongelmia pidon suhteen. Itse käytin sitten jatkuvasti telinkevennystä, joka tuossa autossa oli kätevästi hallittavissa jalkapolkimellä, ja siihen yhdistettynä maltti, niin ei juurikaan onglemia ollut. Tai siis olihan se hieman liukasta, mutta juuri tuo kelinkevennys helpotti liikellelähtöä huomattavasti, enkä usko matkustajien juurikaan huomanneen tuota liukkautta.

Eli siis: keventäkäämme telejä :). Ja ajattelua sinne liikenteeseen. Itse käytän termiä "FOCUS" eli kokoajan keskittynyt tietoisuus siitä, mitä ja miten on hommaansa tekemässä.
 
Itse käytän jokerilinjaa 550 joka päivä työmatkoihini ja kun jo nykyisessä Volvo 8700 telikalustossa tuntuu olevan vakiona, että lähdetään pysäkiltä lämä pohjassa ja kierrokset tapissa sutien, niin voipi tämä olla pian arkipäivää kyseisellä linjalla, mikäli noita niveliä siihen sitten hankitaan...
Olen kuullut valtaosin pelkästään kehuja Mersun luistonestojärjestelmästä - ainakin kaksiakselisissa busseissa. Olisiko noissa Nobinallekin tulevissa Mersuissa yhtä loistava luistonestojärjestelmä?

Ja tuohon liukkaalla kelillä pysäkiltä liikkeelle lähtöön vielä: olen ollut useita kertoja talla pohjassa pysäkiltä lähtevän bussin kyydissä. Kun sitten sudittavan bussin vetävien pyörien alle löytyy asfalttia (ajourien kohdalta), niin voimansiirrosta kuuluu toisinaan hyvin mielenkiintoisia sivuääniä. Ja mahtaa olla seuraavalla kuljettajalla kiva jarrutella pysäkille ja lähteä sieltä liikkeelle, jos pysäkki on "kiillotettu" edellisen kuljettajan/edellisten kuljettajien toimesta...(Tämä on vain maallikon mielipide, en omista D-luokan ajokorttia.)
 
Olen kuullut valtaosin pelkästään kehuja Mersun luistonestojärjestelmästä - ainakin kaksiakselisissa busseissa. Olisiko noissa Nobinallekin tulevissa Mersuissa yhtä loistava luistonestojärjestelmä?

Allekirjoitan! Pihlajamäen Esson (nyk. ABC) kohdalla, kun kaiken maailman Scalat sun muut sinällään mainiot masiinat peruuttelivat lumipöperössä hakemaan vauhtia alempaa, O405N2 lähti örisemään ylämäkeen vailla mitään ongelmia. =)

Omakohtaisesti olen kokenut hankalimmaksi talvietenijäksi Scanian L94UB6x2 -alustalla varustetun Lahti 402:n jolla yrityksistä huolimatta saattoi hankkia itselleen ongelmia pikku lumikelillä. Scanian K280UB6x2*4 -alustasta ei hirveästi ole huonoa sanottavaa talviajon suhteen, tosin liukkaalla irtolumella huomasin, että tehokkain jarrutus onnistuu jarrupoljinta hipoen siten, että hidastin vähentää vauhtia tehokkaasti. ABS:n puuttuminen peliin aiheuttikin sitten pysähtymismatkan pitenemistä huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisiin hyviin talviajo-opastuksiin ja varsinaiseen otsikkoon liittyen kysyn näin matkustavana maallikkona, että miksei linjureissakin voi olla hiekanheittomahdollisuutta vetäville pyörille kuten ratikoissa on ollut jo sata vuotta ainakin? Useasti tämänkin talven aikana olen ajatellut juuri tuollaisten turhalla kaasutuksella peiliksi kiillotettujen pysäkkien kohdalla, että höpsäys hiekkaa pyörien alle ja jo mentäisiin taas!
 
Takaisin
Ylös