Nobina testaa uudenlaisia bussityyppejä

Mitäköhän se maallikko nyt ylipäänsä on vertaamassa keskenään?

Onkos jollakulla tiatoo noiden eri nivelbussien ovh-hintalapusta ja keskimääräisistä huoltokuluista vs. tavallinen Volvon tai Scanian telibussi?

Pointti on, että termi ovh-hinta ei oikein kuulu tässä keskusteltaviin kauppoihin. Toteutuneiden kauppojen keskihinnat jne. ovatkin toinen juttu, ja selväähän on, että esim. 14,8-metrisen telin saa roimasti halvemmalla kuin kalleimman mahdollisen tuplanivelen. Mutta ovh:iden kanssa tällä ei ole kovin paljon tekemistä. Voi tietysti kuulostaa saivartelulta, ja sitähän tämä tavallaan onkin...

En toki tiedä, mitä ultrix omalla viestillään haki, mutta minulle jäänyt mielikuva oli, että haussa oli keskenään vertailukelpoisia hintoja erityyppisille busseille. Minulle ei ole merkitystä sillä, mitä hintaa katsotaan - olkoot ne nyt sitten vaikka toteutuneiden kauppojen keskihintoja. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä jotain vertailua, kun oma asiantuntemus ei riitä edes kertaluokan arvaamiseen.
 
En toki tiedä, mitä ultrix omalla viestillään haki, mutta minulle jäänyt mielikuva oli, että haussa oli keskenään vertailukelpoisia hintoja erityyppisille busseille.
Näin. Se ovh oli vain heitto, toki oikeasti toteutuvissa kauppahinnoissa voi olla suurtakin hajontaa.
 
Näin. Se ovh oli vain heitto, toki oikeasti toteutuvissa kauppahinnoissa voi olla suurtakin hajontaa.
Satun tuntemaan paremmin ratikoiden kuin bussien hintoja, mutta bussien hankintahinnat ovat varmasti lähempänä toisiaan kuin raitiovaunuilla. Ratikoilla hintahaitari on sitä luokkaa, että halvin voi maksaa vain puolet kalleimmasta, vaikka samaan tarkoitukseen tarjottaisiin. Busseilla ne tarkoitukset ovat tarkemmin kaikilla samat, mutta ihan julkisten tietojen perusteella tuo sama suhde voi löytyä sieltäkin puolelta. Eli samanlainen Kiinassa valmistettu bussi voi maksaa vain puolet eurooppalaisesta.

Ovh on vähän huono termi tällaisessa keskustelussa, vaikka toki sen ymmärtää, että sillä tarkoitetaan markkinahintaa. Markkinahinta syntyy siitä, millä hinnalla kauppoja solmitaan. Mutta operaattorille on tärkeätä myös se, mitä bussin käyttö maksaa ja montako vuotta auto kestää. Yleensä menee niin, että halvalla ostettu bussi poistetaan aikaisemmin kuin kallis. Ja jos sitä halpaa on vielä saanut korjata ahkearsti, niin ei se sitten lopulta mikään halpa ollutkaan.

Ihan sitten uteliaisuuden tyydyttämiseksi, heitän tähän suuruusluokaksi:

  • Telibussi Kiinasta taitaa maksaa 100.000 €.
  • Telibussin Euroopasta saanee 200.000 €:lla.
  • Hybridibussista joutunee maksamaan 300.000 €.
  • Mersun CapCity nivelbussin hinnaksi ilmoitettiin 450.000 €.
  • Hessin 2-nivelinen sarjahybridi olisi ollut kaupan hintaan 960.000 €.
Yllä olevat hinnat ovat siis kokonaisia busseja ottamatta kantaa siihen, paljonko niissä on matkustajapaikkoja, kauanko ne kestävät ajossa ja minkälaiset huoltokulut niillä on.

Te, jotka teette kauppoja busseista, tiedätte varmasti paremmin, joten kertokaa omat tietonne. Näistä saa nyt jonkin suuruusluokkakäsityksen, jota Matkalainen kaipasi.

Antero
 
Takaisin
Ylös