Nobinan huono maine

Onhan esim radioaallotkin olemassa vaikka sä et näe niitä. Eikö sulle koskaan kelpaa muiden havainnot? Haluat aina tahallasi sekoittaa puurot ja vellit. Eihän kysymys ole sittä, että kaikki Nobinan bussit matelisivat aina ja kaikkialla. Mutta turha sulle on mitään selittää, saat vaan lisää vettä trollimyllyysi.

Vaikuttaa siltä, että sinun mielestä kaikki bussit matelevat. Jos on matkustanut yli 10 kertaa päivässä Nobinan bussilla ja yksikään ei ole madellut, niin selvästikään ongelma ei ole firman, vaan joidenkin yksittäisten kuskien. Jos täytyy tukeutua muiden havaintoihin, niin matelu ei voi olla kovin yleistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onhan esim radioaallotkin olemassa vaikka sä et näe niitä. Eikö sulle koskaan kelpaa muiden havainnot? Haluat aina tahallasi sekoittaa puurot ja vellit. Eihän kysymys ole sittä, että kaikki Nobinan bussit matelisivat aina ja kaikkialla. Mutta turha sulle on mitään selittää, saat vaan lisää vettä trollimyllyysi.

Kyllä kelpaa silloin kun väitetty asia pitää paikkansa myös reittilokin kanssa. Mutta täällä on todistettu reittilokin avulla, että työ on suoritettu ohjeiden mukaan. Siirryit alatyyliin, miksi kuljettajan suorittama työ voi olla noin arka aihe. Moderaattori antoi minulle huomautuksia huomattavasti pienemmästä virheestä. Mikähän rangaistus kielenkäytöstäsi olisi paikallaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaikuttaa siltä, että sinun mielestä kaikki bussit matelevat. Jos on matkustanut yli 10 kertaa päivässä Nobinan bussilla ja yksikään ei ole madellut, niin selvästikään ongelma ei ole firman, vaan joidenkin yksittäisten kuskien. Jos täytyy tukeutua muiden havaintoihin, niin matelu ei voi olla kovin yleistä.
Täällä on todistettu reittilokin avulla, että myöhässäoloa tapahtuu merkittävästi. Myöskin hiljakseen ajamisesta on useita näköhavaintoja. Jos tällä otannalla ruvetaan laskemaan prosentuaalista osuutta hidastelusta ja myöhässä olosta niin prosenttilukemasta tulee merkittävästi liian suuri. Foorumilla ei ole kovin paljoa jäseniä verrattuna vaikka pk-seudun asukasmäärään. Kaikki eivät asu HSL-alueen vaikutusalueen sisällä, jotkut eivät muuten vaan kommentoi, jotkut istuvat aina bussissa eivätkä huomaa ja jotkut eivät ole muista syistä huomanneet. Kyllä tässä on selkeästi jonkinasteinen ongelma kyseessä.
 
Onhan esim radioaallotkin olemassa vaikka sä et näe niitä. Eikö sulle koskaan kelpaa muiden havainnot? Haluat aina tahallasi sekoittaa puurot ja vellit. Eihän kysymys ole sittä, että kaikki Nobinan bussit matelisivat aina ja kaikkialla. Mutta turha sulle on mitään selittää, saat vaan lisää vettä trollimyllyysi.

Aamen, voiko asiaa enää selvemmin tuoda esille.

Totta kai tahallaan hidastelua tapahtuu. Minäkin olen hidastellut aikanaan vuonna 2011 tahallaan linjalla h24 (rikos on jo vanhentunut :lol: ) kun ei huvittanut mennä 25 minuutiksi seisomaan Seurasaaren päätepysäkille.


Juu on joskus tullut ajettua moottoritiellä huomattavasti alle rajoituksen ettei tarvitse Keimolassa odottaa kenttäyhteyttä mutta tuossa sentään pääsi vasenta kaistaa ohi :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täällä on todistettu reittilokin avulla, että myöhässäoloa tapahtuu merkittävästi. Myöskin hiljakseen ajamisesta on useita näköhavaintoja. Jos tällä otannalla ruvetaan laskemaan prosentuaalista osuutta hidastelusta ja myöhässä olosta niin prosenttilukemasta tulee merkittävästi liian suuri. Foorumilla ei ole kovin paljoa jäseniä verrattuna vaikka pk-seudun asukasmäärään. Kaikki eivät asu HSL-alueen vaikutusalueen sisällä, jotkut eivät muuten vaan kommentoi, jotkut istuvat aina bussissa eivätkä huomaa ja jotkut eivät ole muista syistä huomanneet. Kyllä tässä on selkeästi jonkinasteinen ongelma kyseessä.

En väitäkään ettei myöhässäoloa tapahtuisi. En suoraan sanoen yhtään ihmettele, jos Nobinan kuskit eivät pysy HelBin aikatauluissa, kun niin moni HelBin kuski jarruttaa erittäin aggressiivisesti saapuessaan pysäkille. Minua kiinnostaisi enemmän nähdä edes joka kymmenennen lähdön kohdalla systemaattisia alinopeushavaintoja reittilokissa.
 
En väitäkään ettei myöhässäoloa tapahtuisi. En suoraan sanoen yhtään ihmettele, jos Nobinan kuskit eivät pysy HelBin aikatauluissa, kun niin moni HelBin kuski jarruttaa erittäin aggressiivisesti saapuessaan pysäkille. Minua kiinnostaisi enemmän nähdä edes joka kymmenennen lähdön kohdalla systemaattisia alinopeushavaintoja reittilokissa.

Katselen parhaillaan reittilokia ja useampia yhteyksiä. En näe yhdessäkään tahallista hidastamista. Kerran eräässä toisessa kiivaassa väittelyssä hain virkamiesten ja poliitikkojen lausuntoja sekä tutkimustuloksia väitteitteni tueksi. Korkeatasoiset kanssakeskustelijat totesivat mm:
-"he eivät tiedä mitään"
-"tutkimukset ovat huonoja"
Sitten kun asiaargumentit loppuvat sitten ruvetaan nimittelemään.
 
Sen verran ne Nobinan bussit kuitenkin keskimäärin tuppaavat matelemaan, että runkolinjojen 20, 30 ja 40 aikataulut jouduttiin rukkaamaan väljemmiksi Nobinan hidastelun takia. Hauskaa, että ne ajat, mihin HELB pystyi, eivät enää sovi Nobinalle.
Ei ole mitään hidastelua, ainakaan itselläni. Muiden puolesta en voi sanoa mitään.

Mutta esimerkiksi juuri linjojen 20 ja 30 ajoajat ovat olleet todella tiukkoja. Näin on etenkin Eiran suuntaan. Kun Munkkivuoren ostarin tasauspysäkille tullaan yleensä jo 1-2 minuuttia myöhässä, niin Kampissa ollaan jo 5-7 minuuttia myöhässä. Näin tapahtuu vaikka liikenteessä ei olisi mitään poikkeavaa ja ajo on normaali ja nopeusrajoitusten mukaista. Linjalla 40 tilanne on parempi.

Itse en ainakaan ala kiirehtimään, jos olen normaaliajollani aikataulusta jäljessä. Mun periaatteena on, että mm. vessatauot pidetään vaikka mikä olisi. Jos ollaan myöhässä niin sitten ollaan. Kotiin olen aina töistä päässyt.
 
Itse olen sen verran harvaan Nobinalla kulkenut, etten osaa keskusteluun sen osalta kauheasti heittää. Esim. aiemmin mainituilla Itä-Helsingin linjoilla kuitenkin kuulosti sen verran säännönmukaiselta, että ihme olisi jos siellä ei olisi joku/jotkut kuljettajat ajaneetkin kummallisesti. Mahtaako tätä enää pystyä tarkistamaan, kun liikennöitsijäkin vissiin jo vaihtui? Itse en ole tainnut näillä linjoilla koskaan matkustaakaan.

Mutta se täytyy kyllä mainita, että kun keskustelussa verrataan HelBiin, jonka kyydissä eniten olen matkustanut, niin kyllä joskus ihmetyttää, kun nopeusnäyttöjenkin ohi ajetaan joskus tasaista ylinopeutta, vaikka matkustajatkin tällöin sen huomaavat, jos sattuvat ulos vilkaisemaan. Enkä tässäkään sano, että kaikki kuljettajat tai että kaikilla linjoilla näin, mutta tätäkin kyllä näkee.
 
kun nopeusnäyttöjenkin ohi ajetaan joskus tasaista ylinopeutta, vaikka matkustajatkin tällöin sen huomaavat, jos sattuvat ulos vilkaisemaan.
Mä itse en vaan kehtaa ajaa nopeusnäytön ohi niin, että se näyttää punaista (ylinopeus). Joskus on hetkellisesti näyttänyt, mutta hidastan heti.
 
Ylinopeuskeskustelu olisikin paljon hyödyllisempää joukkoliikenteen kannalta ja yleensäkin liikenneturvallisuuden kannalta. Silloin tällöin kyydissä näen sitä, mutta täytyy sanoa että aika harvoin.
 
Katselen parhaillaan reittilokia ja useampia yhteyksiä. En näe yhdessäkään tahallista hidastamista. Kerran eräässä toisessa kiivaassa väittelyssä hain virkamiesten ja poliitikkojen lausuntoja sekä tutkimustuloksia väitteitteni tueksi. Korkeatasoiset kanssakeskustelijat totesivat mm:
-"he eivät tiedä mitään"
-"tutkimukset ovat huonoja"
Sitten kun asiaargumentit loppuvat sitten ruvetaan nimittelemään.
Naurettavaa. Miten maailmassa pystyt ruudulta näkemään mikä on tarpeetonta hidastelua ja mikä ei? Olivatko korkeatasoiset kanssakeskustelijat mahdollisesti yhtä korkealla tasolla kuin sinä itse? Ja mahdatko nyt viitata siihen keskusteluun, jossa käsiteltiin sitä, että työnvieroksujille näytetään joku vähän halvempi paikka asua ja leikataan tukia? Varmasti kynnys henkilökohtaiseen muutokseen madaltuu jos näytetään ettei tuolla tavalla tässä maassa sovi elää. Käy ihmeessä kysymässä virkamiesten ja poliitikkojen mielipidettä tähänkin asiaan. Niin tietäväistä, rehellistä ja avointa porukkaa.
 
Esim. aiemmin mainituilla Itä-Helsingin linjoilla kuitenkin kuulosti sen verran säännönmukaiselta, että ihme olisi jos siellä ei olisi joku/jotkut kuljettajat ajaneetkin kummallisesti. Mahtaako tätä enää pystyä tarkistamaan, kun liikennöitsijäkin vissiin jo vaihtui? Itse en ole tainnut näillä linjoilla koskaan matkustaakaan.

Matkustin yhessä vaiheessa monesti 97N:llä keskustaan ja matka aika oli 30min oli arki tai viikonloppu niin Rautatientorille tultiin 5-15min myöhässä. Matelu oli aina pikkukaduista aina Länsiväylälle ja siitä keskustaan. Muistan aina sen yhden yön kun itiksen nurkalla katoin kelloo ja mietin vain, että pitäisi olla 5min päästä Rautatientorilla ja se matelu jatku senku vaan, eka vaihto meni keskustasta ja toiseen kerkesin nippa nappa, keskustaan saavuttiin muistaakseni 00:50 eli perillä oltiin n.20min myöhässä.

Myös Helbin ajoilta löytyi muutamia mateluja ja kyseessä ollut sama kuljettaja. Alku mennää aikataulussa loppumatka ollaan 10min myöhässä, en tiiä oliko kuljettajalla kenties "ei ole mihkään kiire" nämä päivät.

Jos vertailee Helbin ja Nobinan tapaa ajaa vihdintien sillalta mäkee alas, niin Nobina antaa palaa ja jos VDL alla ni saa pidellä joka paikasta kiinni ettei lentele matkustamossa, Helbillä usein hidastettii vauhti 30-40km/h. Jos on 60km/h niin sillon ajetaan 60km/h ellei ole ruuhka/huono sää yms. monesti Nobinalla menee kiihdytetään 62-64km/h sit antaa laskee sinne 56-58km/h paikkeille ja sit taas kiihdytetään ja kun pysäkki tulossa ja joku jää ni ajoissa nopeus laskee mitättömiin ja sen takii jäädään punasiin seisomaan joka lisää taas matka-aikaa.
 
Palaanpa nyt vielä kerran tähän keskusteluun.
Puuttumatta mitenkään aikataulujen mukaisiin ajoaikoihin tai ajamiseen sellaisella nopeudella että kuljetusyksikkö ei ole etuajassa pysäkeillä tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan seikkaan TIELIIKENNELAKI, joka on KAIKKIA EDELLÄMAINITTUJA PERUSTEITA VAHVEMPI MÄÄRÄÄJÄ sanoo muunmuassa seuraavaa:

"24§
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

Etuajassa oleminen ei ainakaan omasta mielestäni ole peruste tieliikennelain noudattamatta jättämiselle ja 10-20 km/h tiekohtaista nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen kun liikenne- keli- tai muut vastaavat olosuhteet eivät sitä edellytä täyttää ainakin omasta mielestäni edellä mainitun pykälän tulkinnan. Olipa sitten kyseessä bussi tai henkilöauto.

Ja vielä kerran ettei edes kaikkein pahimmin yksityisautoiluvihamieliselle henkilölle jäisi epäselväksi: En KOSKAAN ole väittänyt että kaikki Nobinan kuljettajat syyllistyisivät keskustelussa mainittuun hidastelemiseen. Olen väittänyt, ja väitän yhä edelleen omakohtaisiin kokemuksiini Nobinan liikennöimän bussin matkustajana sekä yksityisautoilijana perustuen että ainakin moni linjoja 93, 97 ja 97V kyseisten linjojen ollessa Nobinan liikennöimiä ajanut kuljettaja tähän syyllistyi.
 
Viimeksi muokattu:
Palaanpa nyt vielä kerran tähän keskusteluun.
Puuttumatta mitenkään aikataulujen mukaisiin ajoaikoihin tai ajamiseen sellaisella nopeudella että kuljetusyksikkö ei ole etuajassa pysäkeillä tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan seikkaan TIELIIKENNELAKI, joka on KAIKKIA EDELLÄMAINITTUJA PERUSTEITA VAHVEMPI MÄÄRÄÄJÄ sanoo muunmuassa seuraavaa:

"24§
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

Etuajassa oleminen ei ainakaan omasta mielestäni ole peruste tieliikennelain noudattamatta jättämiselle ja 10-20 km/h tiekohtaista nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen kun liikenne- keli- tai muut vastaavat olosuhteet eivät sitä edellytä täyttää ainakin omasta mielestäni edellä mainitun pykälän tulkinnan. Olipa sitten kyseessä bussi tai henkilöauto.

Ja vielä kerran ettei edes kaikkein pahimmin yksityisautoiluvihamieliselle henkilölle jäisi epäselväksi: En KOSKAAN ole väittänyt että kaikki Nobinan kuljettajat syyllistyisivät keskustelussa mainittuun hidastelemiseen. Olen väittänyt, ja väitän yhä edelleen omakohtaisiin kokemuksiini Nobinan liikennöimän bussin matkustajana sekä yksityisautoilijana perustuen että ainakin moni linjoja 93, 97 ja 97V kyseisten linjojen ollessa Nobinan liikennöimiä ajanut kuljettaja tähän syyllistyi.
Soita seuraavan kerran suoraan poliisille, kun tällaisen tapauksen tapaat. Sillähän siitä selviää.
 
...
Jos vertailee Helbin ja Nobinan tapaa ajaa vihdintien sillalta mäkee alas, niin Nobina antaa palaa ja jos VDL alla ni saa pidellä joka paikasta kiinni ettei lentele matkustamossa, Helbillä usein hidastettii vauhti 30-40km/h. Jos on 60km/h niin sillon ajetaan 60km/h ellei ole ruuhka/huono sää yms. monesti Nobinalla menee kiihdytetään 62-64km/h sit antaa laskee sinne 56-58km/h paikkeille ja sit taas kiihdytetään ja kun pysäkki tulossa ja joku jää ni ajoissa nopeus laskee mitättömiin ja sen takii jäädään punasiin seisomaan joka lisää taas matka-aikaa.

Tarkoitat ilmeisesti alamäkeä sillalta Teboilin suuntaan. Hyvä esimerkki siitä, miksi on olemassa paikkoja joissa pitää nopeutta hidastaa huomattavasti alle nopeusrajoituksen. Toiset kuljettajat tietävät tuon tiessä olevan syvänteen ja hidastavat jotta matkustajat eivät lennä kattoon. Toiset vaihtavat siinä kohdassa vasemmalle kaistalle. Tässä se nopeuden laskeminen liittyy matkustusmukavuuteen.

Tuo syvempi kohta ollut näinkin vilkkaalla väylällä vuosikausia ja ihmettelen miksi sitä ei ole korjattu.
 
Takaisin
Ylös