Matkustin puolen päivän aikaan Nobinan autolla 1153 Pitäjänmäen pysäkiltä Jorvin sairaalaan ja takaisin sieltä autolla 1165. Tämän ketjun keskustelujen perusteella kiinnitin huomiota, että onko tässä matkassa jotain erityistä mainittavaa.
No olihan niissä. kummallakin matkalla tasainen kyyti on nautittavaa. Punaisiin liikennevalohin sekä pysäkeille saavuttaessa tasainen jarrutus aloitettiin kaukaa. Vastaavasti valoista ja pysäkeiltä lähdettäessä rauhallinen nopeuden nosto. 2 laadukasta joukkoliikennematkaa Nobinan kyydissä tänään. Ja samalla tyylillä suurinpiirtein ne Nobinan matkat on mennyt muinakin päivinä, mutta tänään päätin vartavasten tarkkailla.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:04 ----------
... moni on tottunut ajamaan enemmän tai vähemmän yli sallitun ja pitämään sitä normaalina? Aika moni tuntuu ajavan mittarin mukaan 10 päälle rajoituksen tai sitten hyvissä oloissa vähän enemmän. Ja samaan aikaan kun valvonta vähenee ja rajoitukset alenevat, kasvaa aika reipasta ylinopeutta ajavien joukko. ....
Olin töissä 80-luvulla reppurina ja kollega sanoi että "ainahan 10% yli voi ajaa".
Niinhän se meni tuntuu menevän edelleen. Siten 60 Punaisilla kehyksillä keltaisella pohjalla tarkoittaa toisille eri asioita, kuten esim:
- Suurin sallitu nopeus 60 km tunnissa
- Suurin sallittu nopeus 60 km tunnissa + 10 % eli 66 km tunnissa tai
- Suurin sallittu nopeus 60 km tunnissa + 10 km tunnissa eli 70 km tunnissa
Merkin tulkinta pitäisi olla kuljettajalle selvää, joten sakottamaan lähdetään nykyään alhaisemmista nopeuden ylityksistä. Mutta niitä sakottajia on tällä hetkellä vähemmän.
Aika monelle autoilijalle vaikeita merkkejä ovat "Suurin sallittu nopeus 30 kilometriä tunnissa" sekä "Suurin sallittu nopeus 40 kilometriä tunnissa". Ei siellä bussin takana tarvitse ruveta keittämään, jos ammattikuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä työnantajansa ohjeita vieden matkustajat turvallisesti perille.