Nobinan huono maine

Tässä tkp:n viesti #72 kokonaisuudessaan:

Jos joku ilmoittaisi hätäkeskukseen itäväylällä matelevasta bussista niin poliisin olisi pakko tarkistaa tilanne. Olisiko se sitten huomautus tai sakko kuljettajalle niin olisi varmaan tilannekohtaista. Kuten ylen uutisesta käy ilmi sakkoja alinopeudesta annetaan noin 10 kpl vuodessa. Varmaankin kaikki tilanteet olleet sellaisia joissa poliisipartio on itse huomannut hitaasti ajavan ajoneuvon. Eipä noista juuri kukaan soittele hätäkeskukseen. Niistä mennää ohi ja unohdetaan koko asia. Kuten vaikkapa siitä matelevasta nobinasta ja kirotaan joukkoliikennettä että se on hidas ja aina tiellä.



Mistä olet saanut päähäsi että peräänajaja olisi aina syyllinen?

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074035417/Peraanajajako+aina+syyllinen
 
Siellä on ammattimies puikoissa ja hitaaseen näyttävältä ajeluun on joku syy. eikö tällä joukkoliikennefoorumilla kannattaisi luottaa siihen mitä ammattikuljettaja tekee ?

Mutta toisaalla:

Salomaa sanoi:
Tässä muutama päivä sitten 345:n kuski jätti pysähtymättä kahdelle perättäiselle pysäkille. Matkustaja painoivat nappia hyvissä ajoin ennen pysäkkiä. tämä oli kyllä huippusuoritus, kun samassa asiassa töpätään kaksi kertaa viiden minuutin sisällä. Vähän tuli huoli kuljettajan kunnosta.

Vaikuttaa siis siltä, että havaintojen luotettavuus ammattimiesten toiminnasta riippuu siitä, onko havainnon tehnyt Salomaa vai joku muu.
 
itse asiasta puhumisen sijaan voitte keskittyä minun mollaamiseen, mutta se ei kuitenkaan muuta tkp:n tekemää lipsausta. Hätäkeskuspäivystäjä sanoisi bussin nopeudesta valittavalle soittajalle että kyseessä ei ole hätä ja siten kyseinen puhelu ei kuulu hätäkeskukseen.

tkp väitti että poliisilla oli velvollisuus tarkistaa asia. Väite ei pidä paikkaansa. Epäasiallinen puhelu päättyy siihen kun hätäkeskuspäivystäjä súlkee puhelimen kun on ensin sanonut että soitto ei aiheuta toimenpiteitä.

Näin varmasti tapahtuisi salomaan mielikuvitusmaailmassa. Mutta oikeassa elämässä hätäkeskus välittää ilmoituksen poliisille riippumatta siitä onko ilmoituksen kohde ammattikuljettaja linja-auton ratissa vai tavallainen tallaaja corollan ratin takana.

Rehtorin viestissä mainuttu kupla jonka sisällä eletään alkaa tuntumaan todennäköiseltä vaihtoehdolta
 
Hohhoijakkaa.. piti käydä katsomassa josko tänne olisi tullut jotain uutta mutta viestitolkulla samaa itäväylä-jauhantaa päivästä toiseen...
 
Hohhoijakkaa.. piti käydä katsomassa josko tänne olisi tullut jotain uutta mutta viestitolkulla samaa itäväylä-jauhantaa päivästä toiseen...

Nythän sinulla olisi ollut mahtava tilaisuus laittaa keskustelu kertarysäyksellä urilleen, mutta jätit sen tilaisuuden sitten käyttämättä 😅
 
Mutta toisaalla:



Vaikuttaa siis siltä, että havaintojen luotettavuus ammattimiesten toiminnasta riippuu siitä, onko havainnon tehnyt Salomaa vai joku muu.

Niinkuin mainitsin niin HSL-n harjoittamaan liikenteeseen olen tyytyväinen ja toin esille aiemmin viisi seikkaa miksi olen tyytyväinen. Joskus sattuu poikkeus, joka sekin minulla vaatii perustellun kynnyksen että viitsin siitä kirjoittaa tänne. Kuljettajan perustehtävään kuuluva pysähtymismerkin huomioiminen ja matkustajan jättäminen pysäkille on sellainen seikka, joka on harvinainen, mutta sitä sattuu silloin tällöin. Tässä kynnys ylittyi selvästi kun kuljettaja teki saman virheen kaksi kertaa peräkkäin. Mainitsin linja ja syytä olisi ollut mainita myös kellonaika ja paikka. Jos ammattikuljettaja lukee tämän niin hän voisi kertoa meille muille, mistä tällainen voisi johtua.

---------- Viestit yhdistetty 25.08.2020 klo 00:03 ---------- Previous Post was on 24.08.2020 at 23:54 ----------

Näin varmasti tapahtuisi salomaan mielikuvitusmaailmassa. Mutta oikeassa elämässä hätäkeskus välittää ilmoituksen poliisille riippumatta siitä onko ilmoituksen kohde ammattikuljettaja linja-auton ratissa vai tavallainen tallaaja corollan ratin takana.

Rehtorin viestissä mainuttu kupla jonka sisällä eletään alkaa tuntumaan todennäköiseltä vaihtoehdolta

Mulla on tästä toisenlaista kokemusta ja tietoa. Ilmoitin että pihassamme on käynnissä auto, josta puuttuu kilvet. Päässäni liikkui sillä hetkellä että kilvettömällä autolla liikkuva on siinä määrin välinpitämätön, että liikenteeseen lähtiessään toimii vastuuttomasti ja siten aiheuttaa vaaraa muille tielläliikkujille.

Hätäkeskuspäivystäjä näki tilanteen toisin. Hän kertoi että tehtävä kuuluu liikennevalvonnan piiriin eikä siten ole syytä tällaisessa asiassa soittaa hätäkeskukseen. Tajusin asian itsekin myöhemmin - kukaan ei ollut välittömässä vaarassa. Tilanne on rinnastettava jos nyt joku soittaisi hätäkeskukseen hitaasti liikkuvasta bussista, niin hätäkeskuspäivystäjä ilmoittaisi soittajalle että kyseinen havainto ei ole perusteltu hätäkeskukseen soittamiseen. Hätäkeskuspäivystäjän työtehtäviin kuuluu tarpeettomien puhelujen seulominen.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:03 ----------

Nythän sinulla olisi ollut mahtava tilaisuus laittaa keskustelu kertarysäyksellä urilleen, mutta jätit sen tilaisuuden sitten käyttämättä 😅

Saa tosiaan tuoda uutta näkökulmaa kehään, jolloin itse asiasta puhuminen lisääntyisi ja kanssakeskustelijoiden leimaaminen jäisi vähemmälle.
 
Pakko kommentoida tähän että tuskin kukaan kuljettaja tarkoituksella ajaa 40 kmh 80 alueella? Ette näe tilannetta niin ei kannata heti tuomita. Toki jos tahalteen ilman syytä matelee on se väärin, ehdottomasti. Olen itsekin n. 30 kmh ajanut linja-autolla Hämeenlinnanväylää pitkin Martinlaaksosta asti Ruskeasuolle koska autossa oli moottorivika eikä kovempaa päästänyt ajaa. Tokin tämän varmasti ymmärsi matkustajatkin kun summeri huutaa niin että korvissa soi mutta kanssa-autoilijat saattoivat paheksua tietämättä asiasta mitään

Nobinalla kalusto on keskimäärin huonommassa kunnossa kuin muilla liikennöitsijöillä. Mahdollisesti tässä voi olla osasyy miksi juuri Nobinan auto on aina se joka matelee. Näiden vanhojen autojen kanssa saa oikeasti välillä ajaa jopa 400 metriä kickdown pohjassa että päästään siihen 60 vauhtiin
 
Viimeksi muokattu:
Saa tosiaan tuoda uutta näkökulmaa kehään, jolloin itse asiasta puhuminen lisääntyisi ja kanssakeskustelijoiden leimaaminen jäisi vähemmälle.

Sanopa muuta! Otetaan tähän sinun oma vastauksesi minulle tuolta muutama sivu taaksepäin!

Tässä nähdään hyvin kuka käyttää joukkoliikennettä ja kuka katselee asioita yksityisauton ratin takaa.

:lol:
 
Ompas täällä tullut juttua matelusta.
Sanotaan nyt vielä että johtuu taloudellisuusmittarista, ei autojen kunnosta.
80kmh alueella menee siten että kaasu pois ehkä kilometri ennen pysäkkiä.
Nobinalla onkin tunnettu huulenheitto kuskia vaihdettaessa että kuljettaja ilmoittaa ettei jarrut toimi kunnolla.
Toinen siihen että ei haittaa kun ei niitä saa käyttää muutenkaan...
Huvittaa hiukan puhe ammattikuljettajista.
Nobinalla sanoisin ammattikuljettajia ehkä 10%, miten itse koen käsitteen. En tosin usko että muissakaan firmoissa on paljon paremmin.
Vähänkun takseissa. Luin taannoin muistaakseni lähitaksin johtajan haastattelun jossä päivitteli että kuljettajat eivät osaa liikennemerkkejä.
Nobinalla jokunen vuosi sitten oli peltikolareita niin paljon etteivät ehtineet tehdä määräaikaishuoltoja.
Miksi tuntuu että aina tapahtuu nobinalle on tauottomat päivät, muissa lafkoissa ei tietääkseni ole ihan samaa. Ainakaan pk-seudulla.
Koulutetaan b-kortillinen kuljettaja bussin rattiin ja ajamaan jokapäivä 4-5t putkeen niin sattuuhan siinä.
Tutkimusten mukaan ihmisen kognitiiviset kyvyt heikkenevät 3 tunnin jälkeen.
Tämän takia yleensä on kahvitauot varsinkin tarkkuutta vaativissa tehtävissä.
Mainitaan nyt vielä että jos nobinalla safkis alkaa varikolla, pitää ruokatauon aikana etsiä seuraava auto varikolta.
Tarkoittaa 30min safkis on käytännössä 25min.
Jokainen voi kokeilla ehtiikö syödä.
Tässä siis syitä suurille kolarimäärille ja vahingoille mitä lehdistäkin näkee.
Kuljettajat ei sen huonompia ole nobinalla, eikä ole kyse kansalaisuuksista millään tavoin.
Sama se tosin on E-kortissa, sen pystyy nykyään ajamaan suoraan B-kortilla. Ei enää vaadita 2 vuoden ajokokemusta raskaalla kalustolla.
Ammattikuljettaja nimitys kokenut inflaation.
 
"Ammattikuljettajat" olisivat saaneet tulla aikaisemminkin mukaan tähän keskusteluun. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Mielenkiintoista uutta tietoa, joista monesta saisi ihan oman ketjunkin.

Tähän ajonopeuskeskusteluun toisin uuden pointin nopeuksien tallentamisesta. Sen tiedän että esim rekka-autoissa on ajopiirturijärjestelmä ollut vuosikausia. Onkos busseissa vastaavaa järjestelmää, josta nähdään autossa käytetty nopeus joka hetkeltä ? Jos on niin silloinhan helppo nähdä, jos kuski on jostain syystä ajanut hiljempaa. Jos sama kuski toistuvasti ajaa hiljempaa, niin esimieshän voi kysyä syytä tähän.

Voisi maallikkona olettaa, kun siellä bussissa näkyy olevan kaikenlaista vimpainta ja hilavitkutinta, niin nykytekniikanlla myös ajonopeudet taltioidaan. Vaan kuinka mahtaa olla ?
 
Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Vaatimuksissa näkyy se, että liikenteen kilpailutus ja/tai yhteiskunnan itse suorittama bussien hankkiminen on vähitellen laajentunut ulospäin, eikä kalustovaatimuksia ole pohdittu. Esimerkiksi linjojen 785, 787 ja 788 perusversiot ja 786 on linjoja, joilla näkisin mielellään käytettävän turistibusseja. Ensin hyötyy ajallisesti siitä, kun voi ajaa 100 km/h Käpylästä Korson liittymään, ja tämän jälkeen loppumatka Pornaisten kk:lle, Halkiaan, Pihlajamäkeen, Järvenpäähän tai Porvooseen on melkein kokonaan maantieajoa, jossa turistibussi tuntuu miellyttävämmältä kuin kaupunkibussi; ajoa taajama-alueella on hyvin vähän.

Sitten en ole itse nähnyt turvavyöllä varustettuja kaupunkibusseja Suomessa, mutta käsitykseni mukaan kaupunkibussista tulee satasen bussi, jos siinä on turvavyöt ja penkit ulottuu pään taakse, ja tällaisilla voisi olla perusteltua ajaa linjaa 213 Tuomarilan liittymään, linjaa 643 Hyrylään ja linjaa 731 Korson liittymään. Voidaan sekä puikkelehtia taajamassa että ajaa pitkän matkaa 100 km/h.

Itse noita Sipoon linjoja ajaneena voin sanoa et isoimmat palautteen aiheet tulevat matkustajilta turvavyöttömyydestä sekä "matelusta" moottoritiellä, kun yhdistelmäajoneuvotkin ajamat ohitse. Ja kyllä, olen ihan samaa mieltä et autojen pitäisi olla enemmän turistimallia. Toki joo matalalattiaa, mutta esim. turvavöiden kera. Penkithän ovat jo "puolituristi" mallia suurimmassa osassa autoista vai miksikä niitä nyt sanotaankaan. Toki mm. kun jatketaan Nikkilästä Pornaisiin niin nopeudet on pienemmän kuin moottoritiellä ja etenkään Linnanpellon jälkeen ei edes nopeusrajoituksen mukaista 60 km/h pysty ajelemaan kovinkaan pitkiä matkoja kohti Pornaisia tien mutkaisuuden vuoksi. Mutta turvavyövaatimuksesta oon ehdottomasti sitä mieltä et pitäisi olla olemassa Sipoon liikenteessä. Tosin eipä sitä ole tuossa uudessa kilpailutuksessakaan, koska HSL...
 
Pakko kommentoida tähän että tuskin kukaan kuljettaja tarkoituksella ajaa 40 kmh 80 alueella? Ette näe tilannetta niin ei kannata heti tuomita. Toki jos tahalteen ilman syytä matelee on se väärin, ehdottomasti. Olen itsekin n. 30 kmh ajanut linja-autolla Hämeenlinnanväylää pitkin Martinlaaksosta asti Ruskeasuolle koska autossa oli moottorivika eikä kovempaa päästänyt ajaa. Tokin tämän varmasti ymmärsi matkustajatkin kun summeri huutaa niin että korvissa soi mutta kanssa-autoilijat saattoivat paheksua tietämättä asiasta mitään

Nobinalla kalusto on keskimäärin huonommassa kunnossa kuin muilla liikennöitsijöillä. Mahdollisesti tässä voi olla osasyy miksi juuri Nobinan auto on aina se joka matelee. Näiden vanhojen autojen kanssa saa oikeasti välillä ajaa jopa 400 metriä kickdown pohjassa että päästään siihen 60 vauhtiin

Tämä tosiaan Länsiväylällä aikanaan kuvattu.
Se pahamaineinen Volvo kello kilkattaa,
Vauhtia pitäisi saada, mutta..
https://youtu.be/AFaeezGiWGc
 
Tiedän ettei ole. Meinaatko että ne muut ammattikuskit sanoo, että ihan tahallaan tässä Itäväylällä hidastellaan.

No eivät tietenkään ole koska eivät ole sellaisesta koskaan kuullutkaan. Se että kolme tai neljä kirjoittajaa väittää nettifoorumilla jostain ongelmasta ei tarkoita sitä että kyseinen ongelma olisi todellisuudessa olemassa.

Enkö minä ole niin sanonut? Ja tietääkseni jonkin sortin ammattikuljettaja taidan olla kun työsopimuksessakin ammattinimike on "linja-autonkuljettaja. Ehkä sitten valehtelenkin joko hidastelusta tai ammattinimikkeestä...

Kun se bussi siellä Itäväylällä menee 40km/h, niin kuljettaja on sen nopeuden siihen tilanteeseen katsonut sopivaksi. Bussin sisällä voi olla matkustajat mukaanlukien vanhukset, pienet lapset ja lastenvaunut selllainen tilanne että kuljettaja kyseisen kuorman ajan valitseen nopeuden 40km/h.

Tässä ei mitään tuomittavaa eikä kielteistä eikä toisaalta aihetta nettikeskustelussa syyttelyyn. Päinvastoin minulle se kertoo että kuljettaja suorittaa työtään vastuuntuntoisesti ja toisaalta siten miten HSL-liikennettä on ohjeistettu hoitamaan.
Me emme täällä nettikeskustelussa voi mitenkään määritellä miten ja millä perusteella kuljettajan tulisi valita ajonopeutensa.

Toistan ainoastaan kerran tämän enään, pari kertaa jo tähän ketjuun saman asian kommentoinut. Jaetaan Nobinan linjojen kanssa useita yhteisiä reittiosuuksia ja reitistä, päivistä ja autoista riippumatta tarpeetonta hidastelua näkyy jatkuvasti, päivästä toiseen. Yksi syy tähän on saatu jo, joka on vihreä matka ja jarrujen käytön välttäminen yli 30km/h nopeuksissa.

Väärin. Jos kuljettajalla on jokin tilanne, joka vaatii hänen huomionsa, hänen täytyy pysäyttää auto turvalliseen paikkaan. Muu vaarantaa yleisesti liikenneturvallisuutta. Jos bussi ajaa Itäväylällä 40 km/h olosuhteissa, jotka sallivat suurimman sallitun ajonopeuden käytön, on erittäin suuri vaara, että nopeusrajoituksen mukaan ajava henkilö ei havaitse riittävän ajoissa tätä vaaratilannetta vaan aiheutuu onnettomuus. Tätä varten meillä on alinopeuden kieltävää sääntelyä tieliikennelaista (jos et nyt sitä vielä ole tajunnut).

Minulla on ollut ajamassani bussissa häiriköitä ja tappeluita, mutta ne on hoidettu pysähdyksissä eikä alinopeutta ajaen. Seisomakuormat on hoidettu ilman loukkaantumisia ajamalla ennakoiden muttei hidastellen. Kuljettaja ajaa autoa eikä toimi portsarina, vahtimestaria, poliisina ja tuomarina samaan aikaan.

Yhdyn viestiisi lähes kokonaan. Kuitenkin seisomakuorman kohdalta joudun myöntämään ajaneeni itse hitaasti. Söderkulla - Nikkilä välinen tie on erittäin huonossa kunnossa, nopeusrajoitus 80 km/h. N. 120 mukulaa kyydissä aina 1. luokkalaisista lukiolaisiin ja tuulilasikuorma. Tosin tälläisessä tilanteessa ko. tiellä on erittäin ymmärrettävää toisin kuin yöbussin matelu Itäväylällä puoli kuormalla...

Pakko kommentoida tähän että tuskin kukaan kuljettaja tarkoituksella ajaa 40 kmh 80 alueella? Ette näe tilannetta niin ei kannata heti tuomita. Toki jos tahalteen ilman syytä matelee on se väärin, ehdottomasti. Olen itsekin n. 30 kmh ajanut linja-autolla Hämeenlinnanväylää pitkin Martinlaaksosta asti Ruskeasuolle koska autossa oli moottorivika eikä kovempaa päästänyt ajaa. Tokin tämän varmasti ymmärsi matkustajatkin kun summeri huutaa niin että korvissa soi mutta kanssa-autoilijat saattoivat paheksua tietämättä asiasta mitään.

Tässä tosin tulee mieleen et eikö pitäisi ko. tapauksessa ajaa Hämeenlinnanväylältä pois ja pienempiä teitä pitkin? Toki Hämeenlinnanväylä ei taida moottoritietä olla vielä tuosta kohdin. Mutta en kyllä itse lähtisi ajamaan viallisella autolla vastaavaa väylää yhtään sen enempää kuin on tarvis.
 
Toistan ainoastaan kerran tämän enään, pari kertaa jo tähän ketjuun saman asian kommentoinut. Jaetaan Nobinan linjojen kanssa useita yhteisiä reittiosuuksia ja reitistä, päivistä ja autoista riippumatta tarpeetonta hidastelua näkyy jatkuvasti, päivästä toiseen.

Sitten tarvitaan kyllä yksi esimerkki, jossa mainitaan linja, tieosuus, kellonaika ja päivämäärä. Sitten saadaan mahdollisesti myöhemmin autoa ajaneen kuljettajan lausunto tilanteesta. Sitten täällä voidaan sen jälkeen keskustella, mitä asioita painotetaan bussiliikenteen kehittämisessä.

Yksi syy tähän on saatu jo, joka on vihreä matka ja jarrujen käytön välttäminen yli 30km/h nopeuksissa.

Erittäin merkityksellinen asia, jonka otit esiin. Onko kuljettajilla työn suorittamisessa ristiriita työnantajalta saatujen ohjeiden kanssa ? Kokevatko kuljettajat tai osa kuljettajista vihreän matkan ja ko. jarrujen käyttämisen välttämisen kielteisenä asiana ?
 
Takaisin
Ylös