Jos lähtöaika tasauspysäkiltä on esimerkiksi 12.59.00, niin se on juuri se. Jos lähden liikkeelle 12.58.59, niin koko lähtö on silloin ajamaton HSL:n mukaan eikä liikennöintikorvauksia makseta. Tällöin siitä seuraa taloudellisia menetyksiä liikennöitsijälle ja siitä on aina kurinpidollisia seurauksia kuljettajalle. Näitä ovat kirjallinen huomautus, kirjallinen varoitus tai, jos usein toistuu samalle kuljettajalle, harkitaan työsuhteen jatkoa.
No ei pidä paikkaansa.
Vaikka lähdet sekuntti liian aikaisin niin olet vielä pysäkkialueella. Epäilen onko ajamaton lähtö vaikka ajat koko tasauspysäkin ohi, näitä sattuu aika usein ihan vahinkona.
Itse opastanut useampia uusia kuljettajia jotka eivät edes tienneet mikä on tasauspysäkki ja kuitenkin ajaneet viikkoja.
Mitään huomautuksia en tiedä kenenkään saaneen, ja aika mahdotonta.
Loppuisi kuljettajat kesken.
Ihan hyvä tosin että HSL laittaa sanktioita.
En tiedä ovatko joutuneet nobinalla korjaamaan ajosarjoja mutta aiemmin oli useita lähtöjä samaan aikaan kuin kuljettajanvaihto päättärillä.
Tarkoittaa että lähtö väkisin usean minuutin myöhässä ja tämä siis tietoista.
Tiedän tosin että samaa tehty muuallakin.
Näissä yleensä se että bussin linjakilvet vaihtuu ettei jää luppoaikaa päättärille, laskeneet että mielummin vaikka lähtö muutaman minuutin myöhässä.
Joskus myös HSL:n aikataulut mahdottomia, ja niiden korjaaminen saattaa jostain syystä kestää pari vuotta.
Tässä tilanteessa tarvitaan jämerää luottamusmiestä joka ohjeistaa kuljettajia pitämään ne röökitauot, sen sijaan että ajetaan tauotta ja yritetään pysyä aikatauluissa.
Nobinalla tälläistä luottamusmiestä ei kuitenkaan ole, eikä luottamusmiehet itse aja tälläisiä sarjoja.
Tässä tosin näin parannusta varaluottisten suhteen, joten en tiedä miten on tänäpäivänä.