Nokkajunien museointi

HKL vastasi kyselyyni, että vaunu 104 menee museokäyttöön Helsingin kaupunginmuseoon. Kertoivat sen olleen parhaassa kunnossa.

No hienoa, että edes jotain säilyy. Kaupunginmuseolla ei vaan taida olla oikein mitään paikkaa, missä sitä säilytetään.
 
No hienoa, että edes jotain säilyy. Kaupunginmuseolla ei vaan taida olla oikein mitään paikkaa, missä sitä säilytetään.

Itsekin jäin miettimään, mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Siihen eivät ainakaan toistaiseksi vastanneet, tietävätkö käytännön suunnitelmista. Mahtaisikohan Ratikkamuseoon järjestyä mitenkään tilaa? Pienihän se kyllä on ja ansaitsisi isommat tilat laajemmillekin kokoelmille erityisesti tulevaisuutta ajatellen. Jos saan HKL:ltä tai Helsingin kaupunginmuseolta jotain tietoa asiasta, niin laitan kyllä tänne.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:23 ----------

Instagramista löytyy kuvia vaunun 101 lähtövalmisteluista.
 
Helsingin kaupunginmuseo vastasi tiedusteluuni seuraavasti:

Helsingin kaupunginmuseo sanoi:
Kaupunginmuseo on pitkään odottanut tilaisuuttaa saada metrovaunu – tai edes osa siitä – kokoelmiin ja nyt tämä on toteutumassa. Tiedotamme metrovaunun siirrosta kokoelmiin, kun olemme vastaanottaneet sen.

Positiivista, jos näin. Joskin aiemmin on tullut kuva, ettei nokkajunalle ole ollut ottajia tarjolla.
 
"Tai edes osa sitä". Veikkaan, että siitä rälläköidään parin metrin pätkä talteen ja loput lähtee Kuusakoskelle. Ne pari metriä jää jonnekin varastoon, mistä sitten myöhemmin Kuusakoskelle.
 
Linkkaan tämän nokkajunien kierrätys- ja romutusvideon tännekin, kun nuo tiedotteet, josta tuo myös löytyy katoavat aika herkästi tiedotevirtaan. Aika rajuakin videomateriaalia romutuksesta tuossa videossa.

EDIT: vaihdettu linnki YouTube-linkkiin, kun se ehkä säilyy paremmin ajan kanssa kuin HKL:n käyttämä Dropbox-linkki
 
Viimeksi muokattu:
Ratikkamuseo menee kiinni ensi viikonloppuna. Ja avataan uudistetun pysyvän näyttelyn muodossa keväällä 2022. Luultavasti sinne tungetaan jotain ihmeen kautta se puolikas metrojunaa, mene tiedä.

Tällä viikolla ehtii vielä katsomaan niitä muutamaa museoratikkaa jotka siellä vielä on. Pakkohan sieltä on jotain poistaa jos ja kun ihan oikea metrojuna sinne sisälle pääsee?
 
Helsingin kaupunkiympäristön tämänpäiväisten Facebook-kuvien perusteella 106 (ja voisi veikata toisen kuvissa olevan vaunun olevan 105) ovat lähteneet romutukseen.
 
Helsingin kaupunkiympäristön tämänpäiväisten Facebook-kuvien perusteella 106 (ja voisi veikata toisen kuvissa olevan vaunun olevan 105) ovat lähteneet romutukseen.

Voin vahvistaa, että toinen vaunu oli 105 (vaikka se olikin loogisesti riittävällä varmuudella pääteltävissä). Siihen näytti olevan kokeiltu trukin piikkejäkin kylkeen jo varikolla.
 
Ratikkamuseo menee kiinni ensi viikonloppuna. Ja avataan uudistetun pysyvän näyttelyn muodossa keväällä 2022. Luultavasti sinne tungetaan jotain ihmeen kautta se puolikas metrojunaa, mene tiedä.

Tällä viikolla ehtii vielä katsomaan niitä muutamaa museoratikkaa jotka siellä vielä on. Pakkohan sieltä on jotain poistaa jos ja kun ihan oikea metrojuna sinne sisälle pääsee?

alkuperäinen museo ennen katsomon rakentamista oli paras. Ilmeisesti huonommaksi menee taas
 
alkuperäinen museo ennen katsomon rakentamista oli paras. Ilmeisesti huonommaksi menee taas

Kävin tänään pitkästä aikaa katsomassa museota. Nykyisen ainoita positiivisia puolia vanhempaan verrattuna lienee se, että kolmeen ratikkaan pääsee sisällekin. Aiemmin museon parempina aikoina pääsi kai vain yhteen, ainakin omana elinaikanani. Muuten toki tuo nykyinen on aika ankea verhoin rajattuine kapeine tiloineen.

Museossa kysyin tulevista muutoksista, mutta eivät oikein edes tienneet, mitä muutoksia sinne on tulossa. Eivät myöskään olleet varmoja tulevasta kalustosta. Olettivat nykyisen kaluston säilyvän ja että metro ei olisi tulossa sinne. Kumpikin kuulosti kuitenkin lähinnä mututuntumalla sanotulta, kun metronkin osalta viittasivat museon olevan ratikkamuseo. Eikös siellä kuitenkin joku bussikin ennen vanhaan ollut?
 
Siellä oli johdinauto. Yksi niistä, joka ajoi 14:n linjaa. Mallista osaa täällä joku kertoa paremmin.
 
Hyvä että yksi vaunu edes säilyy mutta olisi ollut omasta mielestäni kivempi jos olisivat säilyttäneet kokonaisen vaunuparin (eli myös 103 eikä pelkästään 104)
 
"Tai edes osa sitä". Veikkaan, että siitä rälläköidään parin metrin pätkä talteen ja loput lähtee Kuusakoskelle. Ne pari metriä jää jonnekin varastoon, mistä sitten myöhemmin Kuusakoskelle.

Politiikka on samaa, kun arvokkaissa puutaloissa Marian sairaalan alueella ja Mäntyniemen vieressä. Annetaan tiedotusvälineille ja kaupunkilaisille käsitys että talot säilyvät jossain toisessa paikassa. Sitten alkaa hirsien seisottaminen ulkona ja selittelyt: "Rakennuspaikka vaatii toimenpiteitä" tai "ostajan kanssa täsmennetään asioita" tai "rakentamisessa ilmennyt vaikeuksia". Tätä vaihetta kestää muutaman vuoden jsa sitten asia "unohdetaan". Suomeksi; Siirto = Purku
 
Takaisin
Ylös