Nokkajunien museointi

Mikä mahtaa olla vaunujen 103 ja 104 tilanne? Ei ole osunut omaan silmään mitään uutta. Ovatko molemmat yhä varikolla? Vai onko 103 jo romutettu ja/tai 104 luovutettu kaupunginmuseolle?
 
Onko sille mitään suunnitelmia vai jääkö seisomaan yleisöltä piilossa? Tai tuleeko joku peruskorjaus?

Entä onko 103 jo romutettu?

Facebookista Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin Kaupunginmuseo sivuilta vaan katsoin että siirretty kokoelmakeskukseen.


Kaupunginmuseo on pitkään odottanut saavansa metrovaunun kokoelmiin ja joulupukki – tai oikeammin HKL - täytti toiveemme joulukuussa!

Useimmat museoesineet ovat nostettavissa pumppukärryillä tai ainakin trukilla, mutta tämä ei... Valokuvissa kokoelmakeskukseen siirrettävä M104 nokkajuna on yksi kuudesta ensimmäisestä metrojunasta vuodelta 1977. Niitä edelsivät koejunat. Suunnittelun lähtökohtana olivat talviolosuhteet, koska Helsinkiin rakennettiin maailman pohjoisinta metroa.

Metroliikenne keskustasta Itäkeskukseen alkoi tasan 40 vuotta sitten, vuonna 1982, pitkän suunnittelun jälkeen. Asukkaiden ja henkilöautojen määrän kasvaessa oli arvioitu, ettei Helsingin katuverkosto riitä sekä joukkoliikenteelle että yksityisautoille. Metrolla haluttiin myös varmistaa nopeudeltaan kilpailukykyinen joukkoliikenne.

Kuva 1. Lastausovella.
Kuva 2. Nokka sisällä kokoelmakeskuksessa!

Lähde https://www.raitio.org/metro/helsinki/kalusto/m100-sarja/

Kaupunginmuseo tallentaa Helsinkiä ja helsinkiläisten elämää kokoelmiinsa, joihin kuuluu esineitä aina raitiovaunuista Alepan muovikasseihin, Helsinki-aiheisia valokuvia sekä taideteoksia. Tervetuloa tutustumaan kaupunginmuseon esinekokoelmiin ja kokoelmatyöhön museon sosiaalisen median kanavissa aina tiistaisin.

#helsinginkaupunginmuseo #joukkoliikenne #kokoelmatyö #metro #museoesine
Kaupunkiliikenne Oy

Siinä julkaisun teksti.
 
Onko kellään mitään uusia tietoja aiheeseen liittyen? Onko 104 vain varastoitu vai onko esim. kunnostus käynnissä ja tulossa jonnekin esille?
 
Onko kellään mitään uusia tietoja aiheeseen liittyen? Onko 104 vain varastoitu vai onko esim. kunnostus käynnissä ja tulossa jonnekin esille?
Ei ole tietoa nutta kuten sanoit esille laittaminen ei olisi huono idea!
Mutta ainut paikka mihin sen saa on Ratikkamuseo ja sinne voi mennä antamaan palautetta/mielipidettä asiasta ja kysyä kyseisen vaunun(104) tilanteesta.
 
Mikähän museoinnin tilanne on?

Ja onko foorumilla tietämystä siitä, miten paljon nokkajunille tehtiin muutostöitä verrattuna käyttöönoton tilanteeseen?

Varsinaista isompaa, ilmeeseen vaikuttavaa peruskorjausta niille ei taidettu koskaan tehdä, mutta jotain pienempää kuitenkin. Esimerkiksi 102:ssa oli muutamat paineilmaovet korvattu sähköisillä, mutta ei muistaakseni kaikkia.

Vaunuparissa 103-104 taidettiin testata jossain kohtaa LED-valaistusta, mutta valot muistaakseni palautettiin tavallisiksi loisteputkilampuiksi jossain kohtaa.
 
Vaunuparien 103+104 ja 105+106 mustat kylkinumerot korvattiin jossain vaiheessa tätä vuosituhatta valkoisilla. Vaunupariin 101+102 jäi mustat, ja vielä alkuperäisessä muodossa eli M101 ja M102. Kahden edellä mainitun vaunuparin alkuperäiset kylkinumeromerkinnät olivat alkujaan olleet myös M:lliset eli M103, M104, M105 ja M106. Sarjajunien kylkinumeroissahan ei ollut milloinkaan M-kirjainta, ja niissäkin mustaa väriä oli esiintynyt jonnekin 141+142:een saakka, ei sen pidemmälle. Kylkinumero terminä tässä yhteydessä on vähän väkinäinen, sivustalle sijoitettu numerohan on vaunun sivun yläkulmassa. M101+M102 Vuosaaressa 29.10.2008. Tuolloin kaikissa Nokkajunan vaunupareissa oli mustat kylkinumerot M-kirjaimineen.
 
Vaunuparien 103+104 ja 105+106 mustat kylkinumerot korvattiin jossain vaiheessa tätä vuosituhatta valkoisilla. Vaunupariin 101+102 jäi mustat, ja vielä alkuperäisessä muodossa eli M101 ja M102. Kahden edellä mainitun vaunuparin alkuperäiset kylkinumeromerkinnät olivat alkujaan olleet myös M:lliset eli M103, M104, M105 ja M106. Sarjajunien kylkinumeroissahan ei ollut milloinkaan M-kirjainta, ja niissäkin mustaa väriä oli esiintynyt jonnekin 141+142:een saakka, ei sen pidemmälle. Kylkinumero terminä tässä yhteydessä on vähän väkinäinen, sivustalle sijoitettu numerohan on vaunun sivun yläkulmassa. M101+M102 Vuosaaressa 29.10.2008. Tuolloin kaikissa Nokkajunan vaunupareissa oli mustat kylkinumerot M-kirjaimineen.
Tässä kuvassa otettu 2010 vaunussa #102 on ainakin valkoisella fontilla
 
Tässä kuvassa otettu 2010 vaunussa #102 on ainakin valkoisella fontilla
Eipä sen kylkinumero tuosta kuvasta erotu. Koko ajan kirjoitin nimenomaan kylkinumeroista. M100-sarjan Valmeteissa päätynumerot ovat olleet valkoisia koko historian ajan, paitsi alkupään junissa ei ollut päätynumeroita ollenkaan kun ne tulivat tehtaalta Helsinkiin.

Vuonna 2016 ottamassani kuvassa erotuu paitsi päätynumero (vaalea) myös musta merkintä kylkinumeron kohdalla, kuvakulmasta johtuen teksti ei näy numero numerolta selvänä, mutta väri näkyy. Vaunupari 101+102 näkyy myös joissakin muissa samana vuonna ottamissani kuvissa, ja niissäkin tuo kyljen yläkulmassa ollut numero oli mustalla (M-kirjaimineen).
 
Pengoin arkistojeni kätköistä kovalevyn, jonne on tallennettu mm. noita 7.6.2016 otettuja metrokuvia. Rajasin tuon Nokkajunakuvan uudella tavalla. Mustat järjestysnumeromerkinnät sivustalla (eli kylkien yläkulmissa) näkyvät lähimpänä olevassa vaunuparissa 101+102 jo varsin selvästi väriensä puolesta. Tässä suurennetussa näkymässä näkyy seuraavan vaunuparin (105+106) vaaleat kylkinumerot väriensä puolesta myös, tästä kulmasta katsottuna itse yksilö ei erotu. Mutta kun toisen pään vaunupari oli 103+104 (se näkyy toisessa kuvassa) keskimmäisen oli oltava 105+106. Tuo oli melko lailla viimeisiä aikoja, kun liikennöitiin kuuden vaunun junilla, samalla viimeisiä aikoja kuusivaunuisen Nokkajunankin liikennöinnin suhteen.
 
Takaisin
Ylös