Kuinka moni käyttäjä edes huomaa, että nyt onkin käytössä tasaminuutit? Ja kuinka moni huomaa sen, että tässä Haapaniemen pysäkillä tuo seiska on aina 02, 12, 22, 32 jne?
Normaalijärkiset varmasti huomaavat tuon kotipysäkillään itsekin ja sen jälkeen etsivät säännönmukaisuuden kaikkialta. Ei tasavälin kaltaista säännönmukaisuutta voi olla huomaamatta, kun aikataulua tarpeeksi monesti vilkaisee. Hitaammalla käyviä varten on tiedotus ja markkinointi. Urbaania elämää elävät opiskelijat, eläkeläiset, työttömät ja spurgut saattavat edelleen saapua pysäkille milloin huvittaa, koska heillä on aikaa vaikka joukkoliikennevälineitä odotella.
j-lu, viestistäsi saa myös sen käsityksen, että pyrit ajoittamaan pysäkille tulosi sen mukaan, miten ratikka aikataulun mukaan sinne saapuu. Esim. kotoa lähdettäessä se lie suht helppoa. Mutta miten teet tuon käytännössä silloin, kun matkaa edeltää joku sellainen asiointi, jonka pituuteen et itse voi vaikuttaa? Eli kun tulet vaikka ruokakaupasta ja olet menossa pysäkille. Silloin kai väkisin käy niin, että on se aikataulu sitten miten tasatahtinen tahansa, niin odotusaika on mitä sattuu. Käytätkö luppoajan jotenkin hyödyksi ja jos niin miten?
Aina ei voi voittaa, ei varsinkaan jokainen. Itselläni onnistuu kotoa ja työpaikalta lähteminen aikataulun mukaan, samaten harrastuksista, mutta ruokakaupan jonon etenemistä ei tietenkään voi kontrolloida saati että pystyisi käyttämään jotenkin luppoajan tuollaisessa tilanteessa hyödyksi. Omalla kohdallani kuitenkin tasaväliaikataulut ja parin linjan tahdistaminen kulkemaan muutoin kuin peräkkäin lyhentäisi keskimääräistä odotusaikaa kauppareissun jälkeen. Kaikilla näin ei tietenkään ole, koska kaikilla ei ole käytettävissä useampaa linjaa kotimatkallaan.
Periaatteessa kotoakin, tai vaikka työpaikalta, lähdettäessä jo parit liikennevalot 90 s valokierrolla aiheuttavat kävelymatkaan sellaisen hajonnan, että ainakin 10 min vuorovälillä kulkevaan joukkoliikennevälineeseen mentäessä täytyy varata suhteessa vuoroväliin aikamoinen marginaali. Tosin käytännössähän kaikki kävelee iloisesti punaisia päin, joten tämä on vain teoriaa
Keskeinen ongelmahan Helsingin raitiovaunu- ja bussiliikenteessä on siinä, ettei siihen voi luottaa. Siksi hammaslääkäriin tai tärkeään aamupalaveriin on lähdettävä aiemmalla vuorolla kuin aikataulun mukaan ehtisi. Jos matkaan kuuluu vaihto(ja), niin kenties on lähdettävä jo pari vuoroa aiemmin. Ja vaikkei kuuluisi ja pelaa riskillä, eli luottaa siihen, että viimeinen mahdollinen vuoro vie ajoissa perille, niin pysäkillä on oltava vähintään paria minuuttia aiemmin kuin aikataulussa seisoo jos vaikka liikenneväline on etuajassa.