NrII:ien lisäpalahanke

Ensimmäinen välipala saapui Helsinkiin Finnlinesin Transeuropa-aluksella sunnuntaiaamuna 29.10.2006 klo 7. Saksan Travemündestä tämä ro-ro-matkustaja-alus oli lähtenyt liikkeelle jo perjantaina.

Välipala tuotiin Vallilan varikolle noin klo 8.30, ja aamupäivän aikana välipalaa käänneltiin ja sitä hinattiin Vallilan varikkoalueella, myös Hämeentiellä. Välipalan varustelu aloitetaan heti maanantaiaamuna. Ensimmäiset koeajot suoritetaan vielä tämän vuoden puolella, ja näillä näkymin myös SRS:n ajelu välipalavaunulla HKL 80 tehdään ennen vuodenvaihdetta. Linjalle vaunu tulee sitten ensi vuoden alussa.

Vaunulla 80 tullaan vielä tekemään koeajot 1-nivelisenä ennen kuin siihen liitetään välipala.

Kuvia tulee piakkoin SRS:n uutissivulle http://www.nettilinja.fi/~ahellman/news/uutiset.htm ja vielä vinkkinä kaikille foorumin lukijoille: liity nyt SRS:n jäseneksi niin pääset ajelemaan välipalalla reilusti ennen "tavallisia" matkustajia!
 
Kun katsoo noita SRS uutissivun kuvia lisäpalasta, niin tulee sellainen tunne, että sivupellit eivät ole mitenkään kovin hyvin hitsattuja. Mutta toivotaan kuitenkin että kuvat valehtelevat tällä kertaa. Kattokourussa ja kyljissä keltaisen ja vihreän saumakohdassa näyttäisi olevan jotain ylimääräistä. Mutta onko tämä kuitenkin prototyyppi.
 
Mutta toivotaan kuitenkin että kuvat valehtelevat tällä kertaa.

Luulenpa, että kuvien pakkaus on nyt tehnyt vähän tepposia. Jpeg-kuvanpakkaus aiheuttaa juuri tämänkaltaisia oireita. Jos näiden kuvien haluaisi olevan sellaisia, että nopealla vilkaisulla ei pikselimössöä näkyisi, niiden pitäisi olla kooltaan kilotavuina noin tuplasti enemmän.

Yksi auttava asia on kuvan sumentaminen tai kohinan poisto ennen pakkausta. Kuvaan tarvittavien värien määrä tulisi olla mahdollisimman pieni. Näin etenkin kuvissa, joissa on väriliukumia tai räikeitä värejä.
 
Tuon vaunun, tai siis rungon, henk. koht. nähneenä uskallan väittää, että vika on kyllä kuvissa, jotka ovat nyt nettiresoluutioisia. Voin pyynnöstä lähettää parempilaatuiset kuvat suoraan, jos joku niitä haluaa. Kuvat ovat noin 1,5MB/kuva, joten niitä ei kannata laittaa nettiin sellaisenaan.
 
Vaunu 80 liikkui tänään ainakin Vallilan hallipihalla.

Pieni mainospätkä: SRS:n jäsenillä on mahdollisuus päästä matalalattiaväliosavaunun (HKL 80) kyytiin ennen linjaliikenteen alkua. SRS:n ajelu järjestetään loppuvuonna.

Kannattaa siis liittyä SRS:n jäseneksi ja samoin tein myös sähköpostirinkiin, niin pääsee nauttimaan tästä(kin) jäsenmaksuun sisältyvästä edusta!
 
Vaunu 80 liikkui tänään ainakin Vallilan hallipihalla.

Pieni mainospätkä: SRS:n jäsenillä on mahdollisuus päästä matalalattiaväliosavaunun (HKL 80) kyytiin ennen linjaliikenteen alkua. SRS:n ajelu järjestetään loppuvuonna.

Kannattaa siis liittyä SRS:n jäseneksi ja samoin tein myös sähköpostirinkiin, niin pääsee nauttimaan tästä(kin) jäsenmaksuun sisältyvästä edusta!
Tervetuloa tosiaankin mukaan.
Ennen yhdistyksen ajelua vaunulla ajettaneen huomattavasti koeajoja. Jos osaa pitää silmänsä auki oikeassa paikassa oikeaan aikaan, voi nähdä hyvin mielenkiintoisen näyn.
 
Laitoin jo raitiovaunuhavaintoja palstalle;

http://jlf.fi/f17/1388-raitiovaunuhavaintoja-marras-joulukuu-2006-a/index2.html?posted=1#post18329

Mutta en malta olla mainitsematta tällä palstalla. HKL Nr-v 80 koeajossa Pohjolanaukiolla. Väliosa näyttää olevan ( metrin päästä katsottuna ja koputeltuna.. ) jykevää tekoa. Muotonsa ja linjojensa jotenkin sopii tyyliin.

Hyvä hyvä suunittelijat!.

Ensivaikutelma on positiivinen. Vielä kunhan saadaan ajokokemuksia, ja liikennekokemuksia niin nähdään miten jatkopala onnistuu.. Toivottavsti tulevaisuus on ruusuinen.

-Ratikkakuski
 
Tuollaiset välipalat vain kaikkiin, siis NrI:siin myös.
Itse asiassa minäkin olen salaa toivonut, että ykkössarjalaisetkin varustettaisiin samanlaisella väliosalla. Nyt on vain niin, että kakkosten saatua sellaiset ykkösten ikä alkaa lähennellä neljääkymmentä. Viitsitäänköhän sen ikäisiin enää niin isoa investointia tehdä? Toimiviin vaunuihin mielestäni kuitenkin kannattaisi panostaa.
 
Itse asiassa minäkin olen salaa toivonut, että ykkössarjalaisetkin varustettaisiin samanlaisella väliosalla. Nyt on vain niin, että kakkosten saatua sellaiset ykkösten ikä alkaa lähennellä neljääkymmentä. Viitsitäänköhän sen ikäisiin enää niin isoa investointia tehdä? Toimiviin vaunuihin mielestäni kuitenkin kannattaisi panostaa.
Mikähän olisikaan sitten toimiva seuraaja ykkössarjalle, kun Variotkin ovat mitä ovat? Ehkäpä niistä saisi vaikkapa moottoroituja perävaunuja, jos muutamilla linjoilla siirryttäisiin multippeliajoon.

Niin, luotettava seuraaja varmatoimisille "saranoille". Se lienee tuhannen taalan kysymys HKL-Raitioliikenneyksikössa. Monta ehdokasta lienee tyrkyllä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voisitteko sitten ilmoittaa (ne jotka tietävät) milloin tuo "lisäpala" on liikenteessä.Olisi kiva päästä kuvaamaan se,mutta ei taas ole kivaa tuntitolkulla seisoa Vallilan varikon edessä odottamassa ja miettimässä tuleeko se ulos vai ei?
 
Takaisin
Ylös