Piirka sanoi:
Olisikohan Helsingin raitiotieverkoston tiukoilla kaarteilla asian kanssa jotain tekemistä? Tietääkseni Krunikasta löytyy pienin kaarresäde, 13 m. Jos rataverkolla olisi "jäykkä raidegeometria", niin silloin voitaisiin ajaa yli 20 metriä pitkillä telivaunuilla, jäisi turha nivel pois
Voisi asettaa kysymyksen myös toisinpäin: Onko Helsingin raitioteillä pakko olla Euroopan jyrkimmät kaarteet? Eli voisiko ne muutama ongelmakohtaa raitaverkossa poistaa siirtämällä rata kulkemaan muita katuja pitkin. Jos Krunikan raitiotielinjalla on historiallista arvoa, niin sillä pitäisi siinä tapauksessa liikennöidä historiallisilla 2-akselisilla vaunuilla, joita varten rata lienee rakennettu alunperin.
JE sanoi:
Ongelma Variotram-vaunun kanssa ei ole sen kokeilemattomuus. Melko samantyyppisiä Vario-vaunuja hankkivat nimittäin myös Chemnitz ja Sydney. Erona näihin kaupunkeihin on tosin se, että meillä edellytetään vähän toisenlaisia talviominaisuuksia. Ja jälleen kerran on mainittava raideleveys, vaunulta vaadittava 2,3 m leveys ja verkoston mäkisyys ja kaarteisuus rajoittavina tekijöinä.
Joskus aiemmin olen kysynyt tämän foorumin asiantuntijoilta, vaikuttavatko meidän talviolomme jotenkin siihen voisiko Helsingin raitiovaunuilla ajaa keski-Euroopan tyyyliin nopeita, vähintään metron nopeudella ajavia vuoroja pitkiä matkoja lähiöihin asti. Olen saanut sellaisia vastauksia että ei vaikuta, ja että raideleveyttäkään ei tarvitse muuttaa, vaan se voi olla olla 1 metri, ja että vaunu voi hyvinkin olla matalalattiainen 2,3 m leveä moninivelvaunu.
En epäile ollenkaan että perinteisellä raskaalla kapearaiteisella junakalustolla ajetaan pikajunia Afrikassa ja Sveitsissä 100 km/h, eikä lumikaan haittaa jos auraus on suoritettu asianmukaisesti. Sanoisin kuitenkin että raitiovaunu on eri juttu, se on kevyempi vehje, kiskotus kevyempää, ja liikennöintitapa ja rytmi sellainen että aura ei ole aina ennättänyt kovassa pyryssä auraamaan joka vaunun edestä pöpperöt pois, joten vaunun rakennetta on muutettava varsin paljon keski-eurooppalaiseta vakiokalustosta, jos esim 80 km/h sallittu nopeus, ja helsinkiläisvaunujen suurimmat ulkomitat ja verkon pienimmät kaarresäteet, talvikelpoisuus ja muut halutut ominaisuudet halutaan säilyttää.
Yhtälöstä tulee siis vaikeammaksi ratkaista, mitä vähemmän halutaan itse rataan panostaa. Mutta onhan ihminen käynyt kuussa.
t. Rainer