Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

reilun viikon päästä alkaa rock'n roll!

No niinpä näkyi alkavan. Uusi bussiaika täällä Porissa tosiaan alkoi tänään aamulla kello 5:30 kun ensimmäinen Onnibus-vuoro Porista Turkuun lähti. Yllätyin kyllä jossain määrin siitä, että vuoroa ei todellakaan ajettu Astromegalla vaan sillä ihan samalla vanhoissa Onnibus-väreissä olevalla rotiskolla jota on tähän asti näkynyt Pori-Tampere välillä.

Ainakin tuolta vuorolta siis puuttui kaikki se ylellisyys, jota Onnibus on markkinoinnissaan rummuttanut. Onhan toisaalta ihan loogista että Astromegaa ei tien päälle lähetetä jos tiedetään, että luvassa oleva matkustajamäärä tulee mahtumaan vaikka tilataksiin, kuten 5:30 Porista Turkuun lähtevällä vuorolla todennäköisimmin tapahtuu. Itse olisin ehkä edes markkinointimielessä pistänyt Astromegan baanalle näin toiminnan ekana päivänä.

Onhan tuossa kaiketi myös jonkinlainen autokierto, joka tarkoittaa sitä että kun tuota aamun ekaa lähtöä Porista Turkuun ei ajettu Astromegalla niin ei ajeta myöskään jotain muuta lähtöä Turusta jonnekin.
 
Koska Onnibussin sivuilla lukee, että he eivät ehdi vastata asiakkaiden kysymyksiin niin kysytään täältä:

- Ilmeisesti polkupyörää ei voi enää kuljettaa maksutta tai edes maksusta?
- Pääseekö yli 65v edelleen Tampereelta Helsinkiin 10€ ostamalla lipun suoraan kuljettajalta, vai mikä on hinta? Kysyn, koska tunnen pari eläkeläistä, jotka ovat kiinnostuneet Onnibussista mutta eivät osaa käyttää nettiä.
 
Koska Onnibussin sivuilla lukee, että he eivät ehdi vastata asiakkaiden kysymyksiin niin kysytään täältä:

- Ilmeisesti polkupyörää ei voi enää kuljettaa maksutta tai edes maksusta?
- Pääseekö yli 65v edelleen Tampereelta Helsinkiin 10€ ostamalla lipun suoraan kuljettajalta, vai mikä on hinta? Kysyn, koska tunnen pari eläkeläistä, jotka ovat kiinnostuneet Onnibussista mutta eivät osaa käyttää nettiä.

Uusi bussiaika toi mukanaan ainakin seuraavat "parannukset"

- Rahtia ei enää kuljeteta
- Ei enää lemmikkejä busseihin
-Muita lipputuotteita kuin netin kautta ostettavaa lippua ei enää näkyvästi markkinoida. (Onhan selvää että kaikkien pitää nykyään osata käyttää nettiä)
- Pysähtymispaikkoja on karsittu reippaasti joka tietysti nopeuttaa ja parantaa palvelua.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:24 ----------

No niinpä näkyi alkavan. Uusi bussiaika täällä Porissa tosiaan alkoi tänään aamulla kello 5:30 kun ensimmäinen Onnibus-vuoro Porista Turkuun lähti. Yllätyin kyllä jossain määrin siitä, että vuoroa ei todellakaan ajettu Astromegalla vaan sillä ihan samalla vanhoissa Onnibus-väreissä olevalla rotiskolla jota on tähän asti näkynyt Pori-Tampere välillä.

Onhan tuossa kaiketi myös jonkinlainen autokierto, joka tarkoittaa sitä että kun tuota aamun ekaa lähtöä Porista Turkuun ei ajettu Astromegalla niin ei ajeta myöskään jotain muuta lähtöä Turusta jonnekin.

OB:n laatulupauksessa kerrotaan että linjoja F8 Turku-Pori, F10 Turku-Lahti, F11 Pori-Tampere sekä F45 Helsinki-Kajaani ajetaan yksikerroksisilla busseilla. Noilla reiteillä ei siis ilmeisesti kuulukaan olla noita uusia astromegoja.
 
-Muita lipputuotteita kuin netin kautta ostettavaa lippua ei enää näkyvästi markkinoida. (Onhan selvää että kaikkien pitää nykyään osata käyttää nettiä)
Ja kuskiltakin ostettaessa vain kortti kelpaa

OB:n laatulupauksessa kerrotaan että linjoja F8 Turku-Pori, F10 Turku-Lahti, F11 Pori-Tampere sekä F45 Helsinki-Kajaani ajetaan yksikerroksisilla busseilla. Noilla reiteillä ei siis ilmeisesti kuulukaan olla noita uusia astromegoja.
Maalataankohan vanha kalusto jossain vaiheessa punaiseksi?
 
Maalataankohan vanha kalusto jossain vaiheessa punaiseksi?
Atro Vuolteen Onnibus-ajossa aiemmin valkoisena palvellut Volvo 9700 NG on maalattu punaiseksi ja alkanee surrata Tampereen ja Porin väliä. "Vanhan Onnibusin" vanha Bova Futura on myös maalattu tai maalattavana, jatkaa Pori - Tampere reitillä.
 
Ensimmäinen matka Onnibussilla on takana. Aamulla klo 10:45 vuorolla Helsingistä Turkuun ja klo 19:00 vuorolla takaisin. Molempiin suuntiin palvelu oli esimerkillisen hyvää. Mennessä Tampereelta samalla autolla saapunut kuljettaja auttoi matkustajia laukkujen kanssa Turkuun lähtevän kuljettajan tarkastaessa lippuja. Menomatkalla lipuja ei tarkastettu iPadin kanssa, mutta paluumatkalla kyllä. Paluumatkalla olisi ollut lipunostajia, mutta teknisten ongelmien takia lippuja ei heille voitu myydä ja pääsivät ilmaiseksi perille.

Kuulutukset olivat hyvin opastavia, mutta mennessä unohdettiin mainostaa ilmaista Internet-yhteyttä sekä muistuttaa turvavöistä. Istuimet olivat mukavia, mutta jalkatilaa oli armottoman vähän. Yhtään pidempää matkaa en olisi voinut suht koht mukavasti matkustaa. Ihmisillä oli paljon matkatavaroita ja kaikki mahtuivat hyvin kyytiin. Matkatavarakaappi oli tilava.

Kokemus oli kaikenkaikkiaan erittäin positiivinen. Jopa paatunut työsuhdeautoilija voisi käyttää bussia tällä hinta-/laatusuhteella. Oli hyvä jättää auto tänään talliin.
 
Laitanpa omia matkakokemuksiani. Aamuinen Hki-Jyväskylä-matka sujui oikein mukavasti. Matkustajia oli vain kourallinen, joten sain paikan yläkerran eturivistä, jossa jalkatilaa on todella antoisasti. Itse penkki sen sijaan on makuuni hieman liian kova, Ouluun asti en haluaisi matkustaa. Latasin samalla puhelinta, mutta laturin kiinnittäminen penkin alla olleeseen töpseliin oli sokkona melko hankalaa. Pienen räpeltämisen jälkeen sekin kuitenkin onnistui.

Paluumatka ei ollut yhtä nautinnollinen. Bussi oli jo Jyväskylässä valmiiksi tuulilasikuormassa Oulun ja Kajaanin (F45) matkustajista, joten eturiviin pääsystä ei tullut mitään. Sain ikkunapaikan bussin keskiosasta ja huomasin, että vain eturivillä jalkatilaa on ruhtinaallisesti. Edessä olleen penkin selkänoja oli lähes häiritsevän lähellä, ja polvet olivat koetuksella. Tästä syystä lemmikkikieltokin on luultavasti laitettu - pienikään koira ei mahtuisi lattialle. Wifi-yhteys katkeili aika usein, mutta onneksi puhelimen 4G toimi kokoajan.

Plussaa annan hinnasta ja nopeudesta. Matkahuollolla matka olisi ollut 25€ suuntaansa, nyt maksoin koko hoidosta kympin. Ja reissu oli tunnin perinteisiä pikavuoroja nopeampi - hyvä niin, sillä paljon pidempään en olisi noin ahtaassa penkissä viihtynyt.
 
Plussaa annan hinnasta ja nopeudesta. Matkahuollolla matka olisi ollut 25€ suuntaansa, nyt maksoin koko hoidosta kympin. Ja reissu oli tunnin perinteisiä pikavuoroja nopeampi - hyvä niin, sillä paljon pidempään en olisi noin ahtaassa penkissä viihtynyt.

Kyllä Matkahuolto näyttää myyvän kuitenkin 5€ hintaan Helsinki–Jyväskylä, myös sinulle. Se on eri asia kuin 25€.
hki-jyvaskyla.png
 
Tietylle päivälle, mutta ilmeisesti olisi pitänyt katsoa hinnat jo aiemmin, jotta alehinnatkin olisivat näkyneet.

Matkahuollon sivuilla sanotaan: "Nettilippu on ostettava vuorosta riippuen viimeistään joko bussin lähtöä edeltävänä arkipäivänä klo 13 mennessä, tai osassa vuoroja viimeistään 90 minuuttia ennen vuoron lähtöä."

Mikäli katsoit tarjoushintoja tuossa mainittua myöhemmin, pystyy tällä selittämään sen, mikseivät ne näkyneet.
 
Sain ikkunapaikan bussin keskiosasta ja huomasin, että vain eturivillä jalkatilaa on ruhtinaallisesti. Edessä olleen penkin selkänoja oli lähes häiritsevän lähellä, ja polvet olivat koetuksella.

2-kerrosbussin yläkerran vasen puoli onkin voitu penkittää mahdollisimman tiiviisti, koska sillä puolella ei ole porrasaukkoja, jotka "hajottavat" vakiopenkkivälin. Yläkerran takaosassa oikealla puolella olikin selvästi enemmän jalkatilaa kuin käytävän vasemmalla puolella.

Roskiksia on naurettavan vähän, tälläkin hetkellä tyhjiä limutölkkejä sijoitetaan penkin ja seinän väliin. Autokierrot ovat niin tiukat, ettei busseja ehditä siivoamaan reittien päätepysäkeillä kunnolla, joten penkeiltä saattaa löytää matkan alkajaisiksi tyhjiä mehutölkkejä ja leipäkääreitä.
 
Matkahuollon sivuilla sanotaan: "Nettilippu on ostettava vuorosta riippuen viimeistään joko bussin lähtöä edeltävänä arkipäivänä klo 13 mennessä, tai osassa vuoroja viimeistään 90 minuuttia ennen vuoron lähtöä."

Mikäli katsoit tarjoushintoja tuossa mainittua myöhemmin, pystyy tällä selittämään sen, mikseivät ne näkyneet.

No se selittää sen. Ei sinänsä haittaa, ettei näkynyt, sillä olisin silti tuon yhden kerran matkustanut Onnilla testatakseni sen. Mutta hyvä tietää jatkoa ajatellen, että Matkahuolloltakin pääsee vitosella Jyväskylään.
 
Takaisin
Ylös