Piti minunkin käydä kokeilemassa Onnibussin kyytiä lauantaina, matkustin Helsingistä Tampereelle ja sieltä edelleen Jyväskylään (liput 7+3 euroa) ja takaisin tulin sitten VR:n supersäästöllä (liput 5+5 euroa). Eli yhtä halvalla pääsin molempiin suuntiin.
Autokierto tuntuu maallikolle todella tiukalta, Helsingistä Tampereelle (F3) lauantaina klo 9.20 lähtevän vuoron auto saapui muistaakseni Oulusta (F4) noin klo 9.00. Ihan ajoissa kyllä, mutta ei tuossa kauheasti ole varaa viivytyksiin. Lastaaminen Kiasman pysäkiltä on sekavaa touhua, osa matkustajista muodostaa jonon etuovelle (pyörätien päälle), mutta sisään mennäänkin ilmeisesti useimmiten keskiovesta kun laukut on ensin viety taakse. Positiivista oli se, että siinä oli joko edellisen vuoron kuljettaja tai joku muu aina auttamassa (olen seurannut viikolla muutaman muunkin vuoron lastausta) . Matka Tampereelle sujui joutuisasti, Tilkan kohdalla yritti joku juosta bussia kiinni mutta ei kyllä millään ehtinyt sieltä Tilkan sairaalan risteyksestä Ruskeasuon pysäkille ajoissa. Keimolan pysäkillä Onnibus näköjään käyttää moottoritien lähellä olevaa pysäkkiä jossa oli punainen Onnibus-tarrakin, toisaalta myös paperi jossa kerrottiin pikavuorojen pysähtyvän huoltoaseman takana olevalla pysäkillä. Hieman sekavaa siis.
Matka meni mukavasti, itse olin selvittänyt etukäteen pysäkkien paikat joka helpotti hommaa määränpäässä. Päivän aikana kuulin useammankin matkustajan kyselevän kuljettajalta neuvoa jatkoyhteyksiin (esim. Hervannasta ja Kalevasta). Kuljettajat kun useimmiten eivät ole paikkakuntalaisia niin eivät osanneet neuvoa, ehkä jotain pieniä lappuja voisi painattaa avuksi tyyliin: "Hervannasta pääset keskustaan busseilla 3 ja 4. Kertalippu 2,60 euroa". Kalevastahan nyt reipas nuori mies jo käveleekin keskustaan, mutta melkein kaikki muut taisivat kyllä nousta paikallisbussin kyytiin.
Tampereelta Jyväskylään (F9) klo 15.15 lähtevä auto puolestaan saapui Helsingistä (F3) niin, että matkustajat vaihdettiin lennossa Lempäälän, Hervannan ja Kalevan pysäkeillä. Tämäkin on omiaan aiheuttamaan sekaannusta: Joukko nuoria miehiä odotti Kalevan pysäkillä vielä matkan jatkumista kohti "Tamperetta", kunnes kerroin heillä että perillä ollaan ja kohta lähdetään kohti keski-Suomea. Noin vartin ajon jälkeen bussista löytyi vielä kaksi ulkomaalaista nuorta jotka olivat olleet matkalla Tampereelle ja heidät päästettiin pois kyydistä jossain Kangasalan risteyksen kohdalla. Helpommin siitä varmaan vielä pääsi takaisin kuin Jämsästä, joka olisi ollut seuraava virallinen pysäkki. Eli jotenkin bussista pitäisi saada _kaikki_ edellisen vuoron matkustajat ulos ennen lähtöä seuraavalle linjalle. Jyväskylään tultiin jälleen aikataulussa tai jopa vähän ennen noin klo 17.15, mutta sieltä olikin taas jo seuraava lähtö Helsinkiä kohti (F4) klo 17.30. Eli sellaisilla 10-15 min kääntymisillä noita linjoja näytetään ajettavan, hyvällä kelillä siis. Bussiin jäi Tampereella F3:n matkustajien jäljiltä roskia (tyhjiä muovipulloja, sipsipusseja jne), en tiedä ehdittiinkö ne kerätä pois Jyväskylässä vai ei.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan ok kokemus, voisin kuvitella käyttäväni Onnibusin palveluja uudestaankin. Toki tärkein Onnibusin tuoma asia on hintakilpailu, Matkahuollonkin sivuilta olisi löytänyt samalla päivälle halpoja lippuja. Listahinnoilla tuo HEL-TRE-JKL-TRE-HEL olisi maksanut aika tasan 100 euroa. Siihen nähden katson saaneeni rahoilleni hyvän vastineen lauantain matkoilla.