Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kiistät siis sen, että Tampereelle lähtenyt auto tuli ja lähti myöhässä?

Aivan turha väittely, ole asiasta mitä mieltä olet, mutta niin pihalla en ole minäkään, että unohtaisin kyseisen auton kulkeneen myöhässä.

Olkoon. Sen kerran kun tänne kirjoittaa, tiedetään kaikki asiat paremmin.

Olin itse myös paikalla eikä kyllä mikään mennyt myöhässä, kaikki autot kyllä läpikäytiin kiasmalla ja wc:t eivät olleet tukossa!

---------- Viestit yhdistetty klo 19:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:45 ----------

Onko niissä ML-Charterin Onnibusseissa ilmainen wifi?

Löytyy kaikista niistä.
 
Voisihan hintaa vielä alentaa kun poistaisi vessat, tai sitten eri hinta niille jotka käy vessassa ja niille, ja euron halvempi lippu niille, joilla on vaipat. Samoin ilmastointi voisi olla vain osassa bussia - ei haitanne, jos on 40 astetta lämmintä, kun vain on halpaa.
 
Muistanko ihan väärin, mutta käsittääkseni jossain halpalentofirmassa ainakin suunniteltiin maksullista wc:tä?

Itse ajattelin, että Suomessa tämä tulee ensin käyttöön VR:llä; 2 euron kolikolla pääsisi tarpeilleen ja rahaa saisi vaihtaa kätevästi kärrymyyjältä tai junamyyjältä tai ravintolavaunussa.

Mutta joo aiheeseen, innovatiivisessa halpabussihommassa tähän voisi olla sähköinen ratkaisu, lähetä tekstiviesti 1,60 eurolla numeroon X ja ovi aukeaa.
 
Suomen suurin joukkoliikennefirma VR menestyykin tarjoamalla laadukkaita palveluja niille, joille hinta ei ole kynnyskysymys.

Bussilla on tosiaan todella vaikea lähteä kilpailemaan matkustusmukavuudessa tai matka-ajassa isojen kaupunkien välillä kaukojunien kanssa, eikä se hintaero VR:n tarjouksiin verrattunakaan aina niin kauhean iso ole. Linja-autoyhtiöiden kannattaisikin panostaa sekä toiminnassa että markkinoinnissa laajempaan pysäkkiverkostoon.

Mutta ainakaan Onnibus ei näytä niin toimivan, jos bussi pysähtyy vain aikataulussa mainituilla pysäkellä: Helsinki-Tampere -välillä saman verran tai vähemmän pysähdyksiä kuin IC-junalla, mutta matka-aika reilusti pidempi...
 
Piti minunkin käydä kokeilemassa Onnibussin kyytiä lauantaina, matkustin Helsingistä Tampereelle ja sieltä edelleen Jyväskylään (liput 7+3 euroa) ja takaisin tulin sitten VR:n supersäästöllä (liput 5+5 euroa). Eli yhtä halvalla pääsin molempiin suuntiin.

Autokierto tuntuu maallikolle todella tiukalta, Helsingistä Tampereelle (F3) lauantaina klo 9.20 lähtevän vuoron auto saapui muistaakseni Oulusta (F4) noin klo 9.00. Ihan ajoissa kyllä, mutta ei tuossa kauheasti ole varaa viivytyksiin. Lastaaminen Kiasman pysäkiltä on sekavaa touhua, osa matkustajista muodostaa jonon etuovelle (pyörätien päälle), mutta sisään mennäänkin ilmeisesti useimmiten keskiovesta kun laukut on ensin viety taakse. Positiivista oli se, että siinä oli joko edellisen vuoron kuljettaja tai joku muu aina auttamassa (olen seurannut viikolla muutaman muunkin vuoron lastausta) . Matka Tampereelle sujui joutuisasti, Tilkan kohdalla yritti joku juosta bussia kiinni mutta ei kyllä millään ehtinyt sieltä Tilkan sairaalan risteyksestä Ruskeasuon pysäkille ajoissa. Keimolan pysäkillä Onnibus näköjään käyttää moottoritien lähellä olevaa pysäkkiä jossa oli punainen Onnibus-tarrakin, toisaalta myös paperi jossa kerrottiin pikavuorojen pysähtyvän huoltoaseman takana olevalla pysäkillä. Hieman sekavaa siis.

Matka meni mukavasti, itse olin selvittänyt etukäteen pysäkkien paikat joka helpotti hommaa määränpäässä. Päivän aikana kuulin useammankin matkustajan kyselevän kuljettajalta neuvoa jatkoyhteyksiin (esim. Hervannasta ja Kalevasta). Kuljettajat kun useimmiten eivät ole paikkakuntalaisia niin eivät osanneet neuvoa, ehkä jotain pieniä lappuja voisi painattaa avuksi tyyliin: "Hervannasta pääset keskustaan busseilla 3 ja 4. Kertalippu 2,60 euroa". Kalevastahan nyt reipas nuori mies jo käveleekin keskustaan, mutta melkein kaikki muut taisivat kyllä nousta paikallisbussin kyytiin.

Tampereelta Jyväskylään (F9) klo 15.15 lähtevä auto puolestaan saapui Helsingistä (F3) niin, että matkustajat vaihdettiin lennossa Lempäälän, Hervannan ja Kalevan pysäkeillä. Tämäkin on omiaan aiheuttamaan sekaannusta: Joukko nuoria miehiä odotti Kalevan pysäkillä vielä matkan jatkumista kohti "Tamperetta", kunnes kerroin heillä että perillä ollaan ja kohta lähdetään kohti keski-Suomea. Noin vartin ajon jälkeen bussista löytyi vielä kaksi ulkomaalaista nuorta jotka olivat olleet matkalla Tampereelle ja heidät päästettiin pois kyydistä jossain Kangasalan risteyksen kohdalla. Helpommin siitä varmaan vielä pääsi takaisin kuin Jämsästä, joka olisi ollut seuraava virallinen pysäkki. Eli jotenkin bussista pitäisi saada _kaikki_ edellisen vuoron matkustajat ulos ennen lähtöä seuraavalle linjalle. Jyväskylään tultiin jälleen aikataulussa tai jopa vähän ennen noin klo 17.15, mutta sieltä olikin taas jo seuraava lähtö Helsinkiä kohti (F4) klo 17.30. Eli sellaisilla 10-15 min kääntymisillä noita linjoja näytetään ajettavan, hyvällä kelillä siis. Bussiin jäi Tampereella F3:n matkustajien jäljiltä roskia (tyhjiä muovipulloja, sipsipusseja jne), en tiedä ehdittiinkö ne kerätä pois Jyväskylässä vai ei.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan ok kokemus, voisin kuvitella käyttäväni Onnibusin palveluja uudestaankin. Toki tärkein Onnibusin tuoma asia on hintakilpailu, Matkahuollonkin sivuilta olisi löytänyt samalla päivälle halpoja lippuja. Listahinnoilla tuo HEL-TRE-JKL-TRE-HEL olisi maksanut aika tasan 100 euroa. Siihen nähden katson saaneeni rahoilleni hyvän vastineen lauantain matkoilla.
 
Siinä missä Onnibus tarjoaa epämukavaa ja ahdasta matkustamista, perinteiset bussifirmat voivat tarjota matkustusmukavuutta. Veikkaan, että Onnibus huomaa tämän myös jossain vaiheessa.

Eikö Megabusin konsepti kaikkialla maailmassa perustu ahtaaseen matkustamiseen? Tosin pientä muutosta Stagecoach-konsernissa on havaittavissa, Oxford Tubeen tulee ensi viikolla väljemmin penkitettyjä uusia Astromegoja: http://www.stagecoach.com/media/news-releases/2014/2014-07-01.aspx. Lyhyenä reittinä tiheällä vuorovälillä tuo kuitenkin poikkeaa luonteeltaan suurimmasta osasta muuta kaukoliikennettä.
 
Matka meni mukavasti, itse olin selvittänyt etukäteen pysäkkien paikat joka helpotti hommaa määränpäässä. Päivän aikana kuulin useammankin matkustajan kyselevän kuljettajalta neuvoa jatkoyhteyksiin (esim. Hervannasta ja Kalevasta). Kuljettajat kun useimmiten eivät ole paikkakuntalaisia niin eivät osanneet neuvoa, ehkä jotain pieniä lappuja voisi painattaa avuksi

Kyllä matkustajien opastaminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun ja henkilökunnan tehtäviin. Hyväksyttävä selitys sen puuttumiselle ei ole se, että "kuljettaja ei ole paikkakuntalainen".
 
Kyllä matkustajien opastaminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun ja henkilökunnan tehtäviin. Hyväksyttävä selitys sen puuttumiselle ei ole se, että "kuljettaja ei ole paikkakuntalainen".

Kuuluu samoin hyvään asiakaspalveluun kuin avustava myyjä vaatekaupassa. Valtaosa taitaa nykyään pärjätä ilman, mutta kyllä heillekin on yhä kauppansa, jotka apua tarvitsevat. Jostain henkkamaukalta on sellaista kuitenkin turha odottaa, ei kuulu konseptiin.
 
Kuuluu samoin hyvään asiakaspalveluun kuin avustava myyjä vaatekaupassa. Valtaosa taitaa nykyään pärjätä ilman, mutta kyllä heillekin on yhä kauppansa, jotka apua tarvitsevat. Jostain henkkamaukalta on sellaista kuitenkin turha odottaa, ei kuulu konseptiin.

Ylle kirjoitettu pätisi ja pätee Onnibussiin kaikissa niissä tapauksissa, joissa autot ajavat linja-autoasemalle. Se että Onnibus ajaa Tampereella Hervantaan, Kalevaan tai minne ikinä, on matkustajan näkökulmasta häiriö Onnibussin palveluprosessissa ja tästä häiriöstä aiheutuviin kysymyksiin vastaamisen pitäisi olla luonnollinen osa tätä palvelukonseptia. Kaikkien Tampereelle ajavien Onnibus kuskien pitää mielestäni osata vaikka keskellä yötä herätettyinä vastata kysymykseen miten Onnibusin Hervannan pysäkiltä pääsee sujuvimmin Tampereen linja-autoasemalle tai sen välittömään läheisyyteen, eli käytännössä sinne minne kallisbussiyhtiöiden autot ajaisivat.

Tilanne muuttuu edelleen jos Onnibussilla ei koskaan ole tarkoituskaan ryhtyä ajamaan kaikkea Tampereen liikennettään linja-autoasemakeskeisesti. Siinä tilanteessa nykyisestä häiriöstä tulee palvelun ominaisuus, jonka palvelun tuottaja on tietoisesti valinnut ja viesti matkustajalle on, ettei matkustajan Onnibussin mielestä ole tarpeen Tampereen keskustaan päästäkään.

Pekka Mötön suusta on tämän käsillä olevan mullistuksen yhteydessä kuultu sana laatu sen verran useasti, että se mielestäni antaa, halvasta hinnasta huolimatta, matkustajalle odotusarvon siitä, että autohenkilökunta osaa vastailla edes peruskysymyksiin. Ainakin minun mielestäni yksi bussimatkan keskeisin laatutekijä on juuri kuljettaja, punaiset nahkapenkit ovat listalla sitten "hieman" myöhemmin. :D


pysähdyttiin muutamassa paikassa puskaan pissalle.

Tästä tuli elävästi mieleen tämä Onnibussin markkinointivideo: http://www.youtube.com/watch?v=Uh939WfomMs Puskapissatauon visualisointi samalla tyylillä osaksi videota olis ollu ainakin rehellistä markkinointia. Onnibussin vessaongelmista puhuttaessa tulee mieleen vanha vitsi, jossa aivot, sydän ja peräaukko kinastelivat ruumiinosien päällikkyydestä ja jossa peräaukko vie voiton menemällä tukkoon. Vessaongelmat ovat varsin todellisia, sillä matkustin eilen illan viimeisellä Onnibussilla Turusta Poriin, eikä vessa ollut käytössä. Poriin oli tulossa myös seurue, joka oli ilmeisesti myös mennyt Turkuun samalla autolla koska he totesivat vessasta, ettei se ole taaskaan käytössä. Toisaalta jos Porissa ja Turussa on aikataulunmukaista kääntöaikaa viisi minuuttia ja autolla ajetaan päivässä kahdeksan vuoroa ja 1200 kilometriä niin ei ihme jos ei vessa enää päivän päätteeksi vedä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten on F2 linjan Helsinki - Pori 17.30 lähtö Helsingistä, tuleeko auto joltain toiselta linjalta (mikään ei vissiin noihin aikoihin pääty Länsisatamaan)?
 
Ei käänny suoraan. Ainakin jonkin havainnon mukaan se on käynyt Elielin taukoparkissa kääntymässä...

Kiellettyähän se kääntyminen on ollut aiemminkin sulkuviivojen vuoksi, mutta eipä ole näyttänyt liikennöitsijää moinen häiritsevän.
 
On tuokin kyllä 1900-luvun muumioiden juttuja vaatia jotain asiakaspalvelua. Paljon vaan kaikkea ja aina vain halvemmalla, laatu ja palvelu is so 80's.
 
Takaisin
Ylös