Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Se varmaan maksaa jotain ja firma ei varmaan halua.

Niinpä. Sinänsähän tuo Onnibussin vinkuminen Kampin käyttömaksuista on vain negatiivisen julkisuuskuvan hakemista Linja-autoliittoon kuuluville kilpailijoille sekä Matkahuollolle. Totuushan on, että Kampin-kaukoliikenneterminaali on Matkahuollolla käyttöoikeuksin vuokralla Helsingin kaupungilta ja Matkahuollonhan omistavat linja-autoliiton jäsenyritykset, jotka myös maksavat jäsenmaksuissaan Kampin-terminaalin käyttöoikeudesta sekä myös joka lähdöstä Kampista, parkista ja rahtiajasta em. paikassa. Mikään maailman laki ei voi rajoittaa yhdistyksen jäsenilleen hankkimia jäsenetuja, kuten vakuutus-, matka- tai sitten tuon Kampin-terminaalin käyttömaksualennuksia.
 
Totuushan on, että Kampin-kaukoliikenneterminaali on Matkahuollolla käyttöoikeuksin vuokralla Helsingin kaupungilta ja Matkahuollonhan omistavat linja-autoliiton jäsenyritykset, jotka myös maksavat jäsenmaksuissaan Kampin-terminaalin käyttöoikeudesta sekä myös joka lähdöstä Kampista, parkista ja rahtiajasta em. paikassa. Mikään maailman laki ei voi rajoittaa yhdistyksen jäsenilleen hankkimia jäsenetuja, kuten vakuutus-, matka- tai sitten tuon Kampin-terminaalin käyttömaksualennuksia.

Matkahuolto on kuitenkin osakeyhtiö eikä yhdistys, ja osakeyhtiö ei periaatteessa saa (nykyään) myydä palveluja halvemmalla osakkailleen - se katsotaan lain verotusmenettelystä 29 § mukaan piilo-osingoksi. Sama pykälä kyllä mainitsee myös, että samaa sovelletaan muihinkin yhteisöihin.
 
Matkahuolto on kuitenkin osakeyhtiö eikä yhdistys, ja osakeyhtiö ei periaatteessa saa (nykyään) myydä palveluja halvemmalla osakkailleen - se katsotaan lain verotusmenettelystä 29 § mukaan piilo-osingoksi.

Tuossa aiemminhan on linkattuna Kilpailuviraston tutkintaa aiheesta ja ainakin Kilpailuvirasto oli päätynyt siihen, että Onnibussin ja Lallilaisten Kampin käytöstä aiheutuvassa tosiasiallisessa kustannuksessa ei ole sellaista eroa joka vahingoittaisi markkinoiden toimivuutta. Toisin sanoen, Lallin porukat maksavat Kampin käytöstä useamman kanavan kautta ja Onnibus yhden kanavan kautta lopullisen kustannustason jäädessä kummassakin tapauksessa ilmeisen lähelle toisiaan.
 
Tuossa aiemminhan on linkattuna Kilpailuviraston tutkintaa aiheesta ja ainakin Kilpailuvirasto oli päätynyt siihen, että Onnibussin ja Lallilaisten Kampin käytöstä aiheutuvassa tosiasiallisessa kustannuksessa ei ole sellaista eroa joka vahingoittaisi markkinoiden toimivuutta. Toisin sanoen, Lallin porukat maksavat Kampin käytöstä useamman kanavan kautta ja Onnibus yhden kanavan kautta lopullisen kustannustason jäädessä kummassakin tapauksessa ilmeisen lähelle toisiaan.

Huomauttaisin, että Linja-autoliitto on yhdistys ja yhdistyshän voi neuvotella erinäisiä alennuksia jäsenistölleen. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa SLHS, jonka jäsenistölle on neuvoteltu alennuksia mm. Matkahuollolta, Onnibussilta, A- Katsastukselta, Lomalinjalta jne.. Eipä oikein Matkalainen ymmärtänyt pointtiani.
Ps. Onnibushan on kuulemma yksipuolisesti neuvotellut itse itsensä kanssa ja antanut kuljettajilleen jäsenedun, jonka mukaan ainakaan ylityökorvauksia ei makseta TES-mukaan...
 
Huomauttaisin, että Linja-autoliitto on yhdistys ja yhdistyshän voi neuvotella erinäisiä alennuksia jäsenistölleen. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa SLHS, jonka jäsenistölle on neuvoteltu alennuksia mm. Matkahuollolta, Onnibussilta, A- Katsastukselta, Lomalinjalta jne.. Eipä oikein Matkalainen ymmärtänyt pointtiani.

Ymmärsin pointtisi varsin hyvin. Ymmärsitkö sinä minun? SLHS ei tietääkseni omista Matkahuoltoa, joten se voi alennuksia jäsenilleen neuvotella. Matkahuollon alennukset Linja-autoliiton jäsenille (sikäli kuin niitä ei voida osoittaa tulevan maksetuksi muuta kautta) olisivat minun ymmärrykseni mukaan piilo-osinkoa Matkahuollosta omistajille.
 
Onnibus ottanut käyttöön saman ylibuukkauksen kuin mitä halpalentoyhtiöt harrastavat?https://www.facebook.com/ville.willman.5/posts/691297057572406

Tuohan on mielenkiintoinen keissi. Pari asiaa: laki kuluttajansuojasta muuttui 12.6. niin, että sellaisille asiakkaille, joilla on jo varaus tai osto tehtynä, on tarjottava mahdollisuus maksuttomaan puhelinpalveluun. Tai siis ei maksuttomaan, mutta ei myöskään lisämaksulliseen. Pitää siis olla lankanumero, GSM-numero tai 020-alkuinen yritysnumero, jotka eivät tuota firmalle mitään. Ja toinen juttu: EU on säätänyt asetuksen lentomatkustajien oikeuksista ja muutama vuosi sitten tuli junamatkailuunkin vastaava. Muistelen, että bussimatkustajienkin oikeuksista on keskusteltu vastaavalla tavalla, mutta onko tuo asetus jo olemassa vaiko vasta suunnitteilla? Jos on olemassa, niin hyvin todennäköisesti se määrää bussiyhtiön ylibuukkaustilanteessa maksamaan korvauksia sekä hoitamaan korvaavan kuljetuksen. Tarkoittaisi tässä tapauksessa sitä, että Onnilta saisi jonkinlaisen euromääräisen vakiokorvauksen sekä sitten junalipun hinnan (miinustettuna bussilipun hinnalla).

Pidättehän meidät ajan tasalla siitä, miten asia etenee.

Edit: se löytyi äkkiä. Asetus on ladattavissa pdf:nä täältä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:055:0001:0012:FI:PDF

Ja http://www.trafi.fi/tieliikenne/matkustajalle kertoo seuraavaa:

trafi sanoi:
Ylivaraustilanteissa tai linja-auton lähdön viivästyessä terminaalista tai pysäkiltä yli 120 minuuttia, matkustaja voi valita jommankumman seuraavista vaihtoehdoista:
• matkan jatkamisen tai uudelleenreitityksen ilman lisäkustannuksia lopulliseen määräpaikkaan
• lipun hinnan palautuksen ja tarvittaessa mahdollisimman pian ilmaisen paluukuljetuksen linja-autolla lähtöpaikkaan.

Jos liikenteenharjoittaja ei tarjoa matkustajalle tätä valintamahdollisuutta, on matkustajalla oikeus saada korvaus. Korvauksen suuruus on 50 % lipun hinnasta, ja se on maksettava kuukauden kuluessa.

Korvaus matkalipusta on maksettava 14 päivän kuluessa siitä, kun pyyntö on vastaanotettu. Maksun on katettava lipusta maksettu koko hinta matkustamatta jääneen osuuden tai osuuksien osalta ja, jos matkasta ei ole enää matkustajan alkuperäisen matkasuunnitelman tarkoituksen kannalta hyötyä, jo matkustetun osuuden tai osuuksien osalta. Näyttölippujen tai kausilippujen osalta maksun on oltava yhtä suuri kuin sen suhteellinen osa lipun täydestä hinnasta. Palautus on maksettava rahana, paitsi jos matkustaja hyväksyy muunlaisen palautustavan.

Toisin sanoen tässä tapauksessa, jos facessa annetut tiedot pitävät paikkansa, Onnibus on velvollinen maksamaan junalipun (uudelleenreititys ilman lisäkustannuksia) sekä vielä omasta lipustaan 50 % (korvauksena siitä, ettei valintamahdollisuutta tarjottu).

Bussiasetus on aika lailla löperömpi kuin lentoasetus, mutta joku sanktio tuossakin sentään on. Mielenkiintoista nähdä, noudattaako Onnibus asetusta. Finnairhan viittaa sille kintaalla, eikä kuluttajaraukka voi juuri mitään asialle tehdä. Oikeudenkäynti on liian suuri riski eikä small claims courtia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin tässä Tämänpäiväisiä Kajaani-Helsinki vuoroja. Esimerkiksi Kajaanista klo 9.00 lähtevälle vuorolle ei enää löydy vapaita paikkoja välille Kajaani-Jyväskylä. Sen sijaan Kajaanista Helsinkiin lipun pystyi vielä ostamaan samalle vuorolle. Sitten jos yritti ostaa erikseen lipun Jyväskylästä klo 13.30 Helsinkiin (joka on vaihtobussi Kajaanista saapuville matkustajille) niin siihenkään ei enää paikkoja ollut. Panee kyllä miettimään että mahtaako varausjärjestelmä toimia niinkuin pitää. Periaatteessahan järjestelmän pitäisi tietää kuinka paljon tyhjiä penkkejä Jyväskylästä Helsinkiin lähtevässä bussissa pitää olla jotta kaikki Kajaanin vaihtomatkustajat kyytiin mahtuvat. Olisi hauska tietää onko tuossa ylibuukkaustilanteessa toimittu tietoisesti vai onko tilausjärjestelmässä ollut jokin virhe? Jos tällaisia tilanteita tulee jatkossakin, niin OB:n tunnussloganista halpa-nopea-LUOTETTAVA pitäisi tiputtaa tuo viimeinen sana pois.
 
Katselin tässä Tämänpäiväisiä Kajaani-Helsinki vuoroja. Esimerkiksi Kajaanista klo 9.00 lähtevälle vuorolle ei enää löydy vapaita paikkoja välille Kajaani-Jyväskylä. Sen sijaan Kajaanista Helsinkiin lipun pystyi vielä ostamaan samalle vuorolle. Sitten jos yritti ostaa erikseen lipun Jyväskylästä klo 13.30 Helsinkiin (joka on vaihtobussi Kajaanista saapuville matkustajille) niin siihenkään ei enää paikkoja ollut. Panee kyllä miettimään että mahtaako varausjärjestelmä toimia niinkuin pitää. Periaatteessahan järjestelmän pitäisi tietää kuinka paljon tyhjiä penkkejä Jyväskylästä Helsinkiin lähtevässä bussissa pitää olla jotta kaikki Kajaanin vaihtomatkustajat kyytiin mahtuvat. Olisi hauska tietää onko tuossa ylibuukkaustilanteessa toimittu tietoisesti vai onko tilausjärjestelmässä ollut jokin virhe? Jos tällaisia tilanteita tulee jatkossakin, niin OB:n tunnussloganista halpa-nopea-LUOTETTAVA pitäisi tiputtaa tuo viimeinen sana pois.

Sama tilanne tänään Porista Helsinkiin klo 12:30. Vuoro on täyteen buukattu välille Pori -Helsinki, mutta välille Pori -Espoo lippuja saa 5 euron hintaan. Tälläkin vuorolla taitaa ylibuukkaustilanne syntyä helposti. Luulenpa että verkkokaupan osalta on ostettu ratkaisu mikä ei oikein toimi tämän tyyppisessä käytössä.
 
Sama tilanne tänään Porista Helsinkiin klo 12:30. Vuoro on täyteen buukattu välille Pori -Helsinki, mutta välille Pori -Espoo lippuja saa 5 euron hintaan. Tälläkin vuorolla taitaa ylibuukkaustilanne syntyä helposti. Luulenpa että verkkokaupan osalta on ostettu ratkaisu mikä ei oikein toimi tämän tyyppisessä käytössä.
Tuskin ainakaan on ostettu sitä halvinta tarjolla ollutta vaihtoehtoa...
 
Luulenpa että verkkokaupan osalta on ostettu ratkaisu mikä ei oikein toimi tämän tyyppisessä käytössä.

Verkkokauppa näyttäisi olevan sen verran alkeellinen, että kaikille myynnissä oleville yhteysväleille on kiinteä kiintiö paikkoja ja itsenäinen hinnoittelu. Esim. Helsinki - Oulu tänään kello 23.59 on myyty loppuun, mutta samaan autoon Helsinki - Hartola -lippu on 4 e ja Hartola - Oulu 1 e. Helsinki - Oulu -lippuja on todennäköisesti myyty tuolle lähdölle iso kasa 25 euron hinnalla.
 
Takaisin
Ylös