Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Istun Onnibussin Astromegan kyydissä F3 Hki-Tre. Toistaiseksi ei ole ollut mitään moitittavaa; kyyti on erittäin tasaista, ilmastointi on juuri miellyttävä ja vessaankaan ei ole ollut asiaa. Auton purku ja lastaus Kiasmalla sujuivat hyvin. Lippujen tarkastuksissa en havainnut edellisten kirjoittajien mainitsemia epäkohtia. Kyydissä on 35-40 matkustajaa.
 
Siinäpäs se ongelma onkin, ettei toi innokkain vastaaja ole "firman väkeä" sanan varsinaisessa merkityksessä ollenkaan, vaan käsittääkseni alle rippikouluikäinen lapsi. Tässä olis Mötölle tonttia hoidettavaksi, eli viestintä tiukasti ammattilaisten käsiin.

Asioista selvää;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asioista selvää;)

Mjoo. Se kaveri oli noin vuosi sitten vastannut fb:ssä johonkin ystäväkirjatyyppiseen kyselyyn, jossa se ilmoitti menevänsä seitsemännelle luokalle kouluun, siitä siis päättelin. Toki on mahdollista, että Möttö on palkannut jonkun teinipojan Onnibussin Facebookin yöpäivystäjäksi, noin niinkus kesätyönä. Oli miten oli niin silti ongelman ydin jää, eli viestintä ei ole ammattilaisen käsissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihan yleisellä tasolla kannattaisi tuollaiset asiakkaita vähättelevät kommentit laittamatta etenkään yrityksen yleiselle sivulle. Profiilikuvasta kyllä tuossa tapauksessa käy ilmi, että henkilö on todennäköisesti jossain kytköksissä yritykseen, joten tällainen helposti mielletään yrityksen viralliseksi kannaksi. Ja ei, mielestäni ei ole stalkkausta katsoa kuvasta, minkänäköisestä henkilöstä on kyse.

Joten jos ei osaa vastata sinänsä asialliseen kirjoitukseen vinoilematta, olisi parasta olla vastaamatta mitään, ja jättää se varsinaisen asiakaspalvelun tehtäväksi. Tuskin tekee firman julkisuuskuvalle hyvää tuollainen asiakkaiden vähättely. Tuo kommentointi tuossa bussin kuumuutta koskevassa ketjussa on kyllä oppikirjaesimerkki siitä, miten tilannetta ei pidä hoitaa. Onneksi "virallinen" Onnibus viimein puuttuu peliin ja avaa tilanteen.
 
Atro Vuolteen Onnibus-ajossa aiemmin valkoisena palvellut Volvo 9700 NG on maalattu punaiseksi ja alkanee surrata Tampereen ja Porin väliä. "Vanhan Onnibusin" vanha Bova Futura on myös maalattu tai maalattavana, jatkaa Pori - Tampere reitillä.

Tyylikkäämmältä tuo Volvo näyttää punaisena kuin Van Hool. Jotenkin virkistävämpi kun ikkunan alla on enemmän pinta-alaa punaiselle. Mutta milloin tulee tekstit ja hirvi kylkeen?

https://www.flickr.com/photos/51934812@N03/14595681844/in/set-72157645605033912/
(ei minun kuva)
 
Nyt olen itsekin testannut tuota "uudistunutta" Onnibusia... Ensimmäinen huomio oli, että aikataulut ovat liian tiukat. Kiasmalta ei ehdi Viikkiin mitenkään tekstiviestissä mainitussa viidessä minuutissa, tai edes netissä lukevassa 15:sta minuutissa. Aikatauluja olisi syytä venyttää muutamalla kymmenellä minuutilla, koska nyt jos tulee pienikin viive niin ollaan heti jäljessä. Tänään myöhästymisen aiheutti tietyö. Muuten matka meni ihan mukavasti, mutta pistorasiat olisi voinut pistää kattoon kiinni, koska nyt esim. laturi tökkääminen pistokkeeseen oli minulle ainakin hieman hankalaa. Ilmastointi jauhoi muutaman tunnin matkustamisen jälkeen jo vähän liikankin kovaa, että joillekin t-paidassa istuville ihmisille tuli silminnähden kylmä. Kuljettajakin oli hieman töykeä, kun ei sanonut sanaakaan, ennen kuin astuin sisään ja silloinkin että "takaisin nyt" tai jotain tuon suuntaista, kun olin luullut kuskin jo rekisteröineen lippuni, mutta näin ei kuitenkaan ollut.
Positiivista oli, että ei kierretty jokaisen kylän kautta, niinkuin MH:n "pika"vuorot. Myös matka oli tasaista. No, hinta-laatu-suhde on ainakin kohdallaan.
 
OB:lle on nyt tehty mobiilisovellus.

Erillistä linjaluetteloa linjatunnuksineen ei ole. On valikko josta valitaan lähtöpaikka -ja määränpää.

Mistään ei selviä linjan välipysäkit (Onko enää lainkaan vai ajetaanko ainoastaan pisteestä A pisteeseen B?) Pysäkkihakuun kun kirjoittaa esim. lähtöpaikaksi Helsinki ja määränpääksi Jyväskylä, niin esille tulee kaksi erillistä googlen karttapohjaa joihin on merkitty lähtö -ja päätepysäkki. Linjan reitti on merkitty karttaan punaisilla neliöillä joissa lukee 4 (ainakin oletan että tuo tarkoittaa linjan reittiä) Mun mielestä yhtenäinen viiva olisi selkeämpi. Välipysäkkejä en kartalta löytänyt eikä missään kerrota välipysäkkejä. Miksei välipysäkkejä ole voitu selkeästi listata tai sitten ilmoitettaisiin ettei reitillä ole välipysäkkejä?

On selvää että onnibuss tarjoaa palvelua vain suurimpien kaupunkien välisille matkoille. Pienempien paikkakuntien joukkoliikenneyhteydet on jätetty perinteisten yhtiöiden hoidettavaksi.
Mietin vain että kuinka kauan tämä homma voi jatkua että OB rohmuaa suurten kaupunkien väliä kulkevat matkustajat ja perinteisille yhtiöille jää se pienempi osa matkustajista jotka tarvitsevat laajempaa joukkoliikennepalvelua.
Melko surkeaan tilaan menisi Suomen bussiverkosto jos perinteisetkin liikennöitsijät alkaisivat ajamaan OB:n tapaan vain suurten kaupunkien väliä eikä pienempiä paikkakuntia palveltaisi enää lainkaan. Toivottavasti tämä uhkakuva ei tulevaisuudessa toteudu.
 
Melko surkeaan tilaan menisi Suomen bussiverkosto jos perinteisetkin liikennöitsijät alkaisivat ajamaan OB:n tapaan vain suurten kaupunkien väliä eikä pienempiä paikkakuntia palveltaisi enää lainkaan. Toivottavasti tämä uhkakuva ei tulevaisuudessa toteudu.

Uhkakuva josta mielestäni moni puhui OB:n aloittaessa. Uhkakuva, joka kyllä valitettavasti taitaa koko ajan muuttua valitettavaksi todellisuudeksi. Veikkaanpa, että Tampere-Helsinki välillä pysähdyttävien ramppien määrä tulee lähivuosien aikana vähenemään ja saa nähdä montako vuoroa kulkee enää Valkeakosken tai Hämeenlinnan linja-autoaseman kautta. Riihimäkeähän on jo nyt vähennetty reippaasti. Muutenkin taitaa koko muun suomen liikenne muuttua pikavuoroiksi kaupunkialueiden ulkopuolella.
 
->Joukkoliikenne on joukkoja varten ja joukkoja löytyy kaupungeista. Jos haluaa liikkua joukkoliikenteellä, ei pidä muuttaa haja-asutusalueelle.
 
Melko surkeaan tilaan menisi Suomen bussiverkosto jos perinteisetkin liikennöitsijät alkaisivat ajamaan OB:n tapaan vain suurten kaupunkien väliä eikä pienempiä paikkakuntia palveltaisi enää lainkaan. Toivottavasti tämä uhkakuva ei tulevaisuudessa toteudu.

Tätähän edellinen liikenneministeri Kyllönen halusi. Pikavuorot vapaaseen kilpailuun ja muu liikenne Elyjen ja kaupunkien hoitoon. Ongelmaksi tuli vain (yllätys yllätys?) että elyillä ei olekaan rahaa hankkia liikennettä.
 
Takaisin
Ylös