Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Itse ainakin odotan tulevaa Onnibus-talvea kauhulla. Helsinki-Jyväskylä -välillä olen todistanut niin järkyttäviä ajotapoja, että entisenä linja-autonkuljettajana olen pariin otteeseen jopa maininnut niistä kuljettajalle. Edellä menevä Skoda kun ei mene siitä sen nopeammin minnekään, vaikka jo lähdössä 25 minuuttia myöhässä olevaa vuoroa kulkevalla Van Hoolilla ajaisi metrin päässä takavaloista rajoitinta vasten. Aggressiivisista ajotavoista olen kuullut myös muilta Onnibus-käyttäjiltä.

Tiedän itse entisenä kuljettajana, mitä aikataulupaine teettää, olkoonkin, että se saattaa olla kuviteltua. Jatkuva myöhästely ja toisinaan sikamaiset ajotavat kesäkuumalla eivät vain povaa kovinkaan helppoa ja matkustajien kannalta turvallista talvikautta Onnibusille.

Siis kuinka monta kuolemaan johtavia onnettomuuksiia tulee alkavana talvena. No jostakin on säästettävä, että internet-lippujen hinnat saadaan painettua alas.
 
Siis kuinka monta kuolemaan johtavia onnettomuuksiia tulee alkavana talvena. No jostakin on säästettävä, että internet-lippujen hinnat saadaan painettua alas.
Esimerkki hyvästä toiminnasta on OnniExpress... Kukaan heidän kuskeistaan ei kaahaile ja määränpäihin saavutaan ajallaan, kiitos löysähköjen aikataulujen. (Fakta perustuu omiin havaintoihini)
 
Esimerkki hyvästä toiminnasta on OnniExpress... Kukaan heidän kuskeistaan ei kaahaile ja määränpäihin saavutaan ajallaan, kiitos löysähköjen aikataulujen. (Fakta perustuu omiin havaintoihini)

Autokiertokin luo melkoiset paineet aikataulujen suhteen. "Vanhoilla" yhtiöllä oli mahdollista hidastaa vaikean kelin takia, kun toisessa päässä oli kapasiteettia paikkaamaan myöhästymisiä.
 
Itse ainakin odotan tulevaa Onnibus-talvea kauhulla. Helsinki-Jyväskylä -välillä olen todistanut niin järkyttäviä ajotapoja, että entisenä linja-autonkuljettajana olen pariin otteeseen jopa maininnut niistä kuljettajalle. Edellä menevä Skoda kun ei mene siitä sen nopeammin minnekään, vaikka jo lähdössä 25 minuuttia myöhässä olevaa vuoroa kulkevalla Van Hoolilla ajaisi metrin päässä takavaloista rajoitinta vasten. Aggressiivisista ajotavoista olen kuullut myös muilta Onnibus-käyttäjiltä.

Tiedän itse entisenä kuljettajana, mitä aikataulupaine teettää, olkoonkin, että se saattaa olla kuviteltua. Jatkuva myöhästely ja toisinaan sikamaiset ajotavat kesäkuumalla eivät vain povaa kovinkaan helppoa ja matkustajien kannalta turvallista talvikautta Onnibusille.

No jos aikataulusuunnittelun päävastaavana on toiminut sama DI kuin aikanaan Tampereen bussiaikatauluissa sekä sen jälkeen VR:llä, niin mitä muuta voi odottaa: kaikki sujuu paperilla kuin unelma, mutta kelien "yllättäessä" koko kyhäelmä kaatuukin omaan mahdottomuutensa, varsinkin kun tässä tapauksessa yksi myöhästyminen aiheuttaa ketjuna lisää muiden myöhästymisiä. Pahoin pelkään noiden kireiksi laskettujen aikataulujen kostautuvan liukkaiden kelien aikaan, jos niihin ei talveksi tehdä mitään viilauksia.

Itsekin kuljettajana toimivana voin vain todeta, että tuo aikataulupaine tykyttää alitajuisesti takaraivossa koko ajan, vaikka itse ajaakin aina turvallisuus etusijalla.
 
Tutkiskellessani Onnibusin ELY-hakemuksia totesin, että uusien hakemusten vuoromäärä suhteessa tilattujen bussien määrään on pienempi luin 1.7. aloittaneen liikenteen. Tämä tarkottaa sitä, että uudella kalustolla voisi periaatteessa jonkin verran (joihinkin aikoihin päivästä) löysätä nykyisiä autokiertoja Kiasmalla. Toisaalta, on muistettava, että lisääntyvä liikenne vaatii myös nykyistä enemmän huoltovaraa kalustokiertosuunnittelussa.
 
Onko Helsingin kaupungilla mahdollisuus pakottaa Onnibus ajamaan jostain toimivammasta paikasta kuin nykyinen.
OnniBus.com:n nykyiset reittiliikenneluvat ovat voimassa 30.6.2024 asti. Ennen niiden umpeutumista Helsingin kaupunki ei voi puuttua asiaan (paitsi tietysti poistamalla koko pysäkin tms.). Jos Helsinki olisi halunnut puuttua asiaan, olisi se pitänyt tehdä viime kesänä, kun Helsingiltä on pyydetty lausuntoa reittiliikenneluvista.
 
Onko Helsingin kaupungilla mahdollisuus pakottaa Onnibus ajamaan jostain toimivammasta paikasta kuin nykyinen.

Jatkoyhteyksien kannalta Kiasma on toimivampi kuin Kamppi. Siitä on helpompi vaihtaa lähijunaan tai Elielinaukion busseihin. Toki Kampin busseihin taas ei.

Selvittelin pari viikkoa sitten joukkoliikenneyhteyksiä työnantajani uuteen toimipisteeseen Espoossa. Reittioppaan kanssa meni kolmisen tuntia ennen kuin karu kokonaiskuva alkoi hahmottua. Samalla tajuntaan kolahti kuinka mielipuolista on että saman suunnan busseja lähtee sekä Elielinaukiolta että Kampista, kummastakin heikohkolla (osittain satunnaiselta vaikuttavalla) vuorovälillä ja täysin koordinoimatta. Leppävaarastakin pääsee, mutta sieltäkin kahdella eri linjalla, kahdesta eri laiturista. Siellä Espoon päässä taas täytyy arpoa kolmen eri pysäkin kesken mihin kannattaa mennä odottamaan, jos haluaa ensimmäiseen mahdolliseen kyytiin.

Espoon bussilinjasto vaikuttaa ei-paikkakuntalaisesta täydeltä fiaskolta. Enkä ole ollenkaan varma, että yhteydet paranevat kun metro tulee ja syö nykyisetkin rahat bussiliikenteeltä. Ja Kampin keskuksen olemassaolon logiikka ontuu, kun siitä ei ole helppoa vaihtaa juniin mitenkään. Strateginen tarkoitus lienee ollut liikennöitsijöiden toiveesta pitää bussi- ja junaliikenne erillään toisistaan (kuten Tampereellakin), jottei vain olisi mahdollista rakentaa toimivaa intermodaalista matkaketjua?

Johtopäätös on, että liikennöi Onnibus mihin tahansa, aina osa vaihtoyhteyksistä on vaikeita. Tämä ei ole Onnibussin vaan Helsingin päättömän liikennesuunnittelun vika.
 
Viimeksi muokattu:
Strateginen tarkoitus lienee ollut liikennöitsijöiden toiveesta pitää bussi- ja junaliikenne erillään toisistaan (kuten Tampereellakin), jottei vain olisi mahdollista rakentaa toimivaa intermodaalista matkaketjua?

Ilmeisesti et ole ikinä käynyt maan alla Helsingin rautatieaseman ympäristössä, siellä kun on vähän täyttä? Vai mihin ajattelit että Helsingin linja-autoasema olisi pitänyt sijoittaa?
 
Ilmeisesti et ole ikinä käynyt maan alla Helsingin rautatieaseman ympäristössä, siellä kun on vähän täyttä? Vai mihin ajattelit että Helsingin linja-autoasema olisi pitänyt sijoittaa?

Heh heh...? No olen kyllä käynyt. Kamppi Espoon liikenteen terminaalina on huono vaihtoehto. Parempi olisi tehdä linjoista heilureita, jotka ajavat Helsingin keskustan läpi. Minulle on Helsingissä muutenkin suuri ihmetyksen aihe kun busseja kurvaa keskustaan päätepysäkille ja jää odottamaan siihen lähtöaikaa. Ei vain keskustassa vaan vähän siellä sun täällä, myös Vantaalla Tikkurilassa, Espoossa Leppävaarassa jne. Seisovat bussit tuhlaavat hirmuisesti tilaa. Tampereella linjasto on pääosin heilureita eivätkä bussit seiso juurikaan Hämeenkadun varressa odottamassa lähtöä eteenpäin. Eikä busseja koskaan tyhjennetä vaan matkustajat saavat istua sisällä odottamassa lähtöä, vaikka bussi kääntyisikin takaisin tulosuuntaansa.

En ole asiantuntija Helsingin keskustan tilankäytössä, mutta sanon vain yksinkertaisesti että nykyinen nk. hajautettu matkakeskus Kamppi/päärautatieasema ei ole toimiva ratkaisu. (Ei sen toimivampi kuin Tampereen hajautettu matkakeskus.) Kampissa taidettiin edetä aika lailla kauppakeskus edellä?
 
Samalla tajuntaan kolahti kuinka mielipuolista on että saman suunnan busseja lähtee sekä Elielinaukiolta että Kampista, kummastakin heikohkolla (osittain satunnaiselta vaikuttavalla) vuorovälillä ja täysin koordinoimatta.

Minusta se on hyvää palvelua, että Helsingin joukkoliikenteen vakiokäyttäjille eli pääasiassa pääkaupunkiseutulaisille tarjotaan suoria bussilinjoja lähiöistä ja esikaupunkialueilta eri puolille Keskustaa. He, jotka käyttävät joukkoliikennettä satunnaisesti tai ensimmäistä kertaa, voivat aivan hyvin käyttää hetken ajastaan itselle sopivien yhteyksien tutkimiseen. Eiköhän se parin käyttökerran jälkeen viimeistään ala paremmin hahmottumaan.

Ja mitä tulee Espoon sisäiseen bussilinjastoon, niin minusta se on ihan ok ottaen huomioon kaupungin erittäin hajanaisen yhdyskuntarakenteen.
 
Heh heh...? No olen kyllä käynyt. Kamppi Espoon liikenteen terminaalina on huono vaihtoehto. Parempi olisi tehdä linjoista heilureita, jotka ajavat Helsingin keskustan läpi. ... En ole asiantuntija Helsingin keskustan tilankäytössä, mutta sanon vain yksinkertaisesti että nykyinen nk. hajautettu matkakeskus Kamppi/päärautatieasema ei ole toimiva ratkaisu. (Ei sen toimivampi kuin Tampereen hajautettu matkakeskus.) Kampissa taidettiin edetä aika lailla kauppakeskus edellä?

En nyt ehkä lähtisi vertaamaan Tamperetta ja Helsinkiä tässä asiassa, ihan maantieteellisistä syistäkin. Tampere sijaitsee kapealla kannaksella (onko se oikea sana?), jossa on runsaasti kaupunkia sekä idässä, että lännessä. Helsinki on pussin perällä, josta ainoa tie pois on keskustasta poispäin. Ja juuri siksi bussien lähtöpaikat on tällaiset kuin on: Kampista Espooseen, Rautatieasemalta itään, Elielinaukiolta länteen, noin suunnilleen.

Kampin bussiterminaali ja kauppakeskus lienee rakennettu siihen mihin se on mahtunut, eipä juuri Rautatieaseman vierellä ole vapaata tilaa makasiinien aluetta lukuun ottamatta. Suurimmalle osalle vaihtajista ei ole ongelma kävellä muutamaa sataa metriä tai taittaa yhtä pysäkinväliä metrolla ja onhan ratikkakin käytössä tällä taipaleella.
 
Selvittelin pari viikkoa sitten joukkoliikenneyhteyksiä työnantajani uuteen toimipisteeseen Espoossa. Reittioppaan kanssa meni kolmisen tuntia ennen kuin karu kokonaiskuva alkoi hahmottua. Samalla tajuntaan kolahti kuinka mielipuolista on että saman suunnan busseja lähtee sekä Elielinaukiolta että Kampista, kummastakin heikohkolla (osittain satunnaiselta vaikuttavalla) vuorovälillä ja täysin koordinoimatta.

Sinun kannattaisi varmaan käyttää Googlen matkahakua lennossa, silloin voit aina valita nopeimman reitin, monta kertaa ne ovat vaihdollisiakin. Toki vain bussiliikenteen varassa oleville syrjäisemmille pisteille on usein aika huonot yhteydet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vai mihin ajattelit että Helsingin linja-autoasema olisi pitänyt sijoittaa?
Jos minä olisin asian päättänyt, niin Elielinaukio kaukobussien terminaaliksi ja sinne päättyvät paikallislinjat (+ Espoon bussiralli) Janin mainitsemina heilureina Hakaniemen suuntaan. Jos ei löydy sopivaa heiluriparia niin sitten linjan päättäri, Kamppiin, Erottajalle, Kruununhakaan tms. Matkahuollon rahtitiloiksi olisin laittanut nykyisen radanvarteen rakentuneen talon alakerran ja yläkertaan toimistotilaa.
 
Takaisin
Ylös