Liikemiehenä, poliitikkona ja ennen kaikkea pyörätuolibussien verkoston kehittämiseen liittyvien reittiliikennelupahakemusten allekirjoittajana sun on luonnollisesti pakko olla ainakin julkisesti tuota mieltä ja minä ymmärrän sen hyvin. Enkä pidä sitäkään mahdottomana, ettetkö jopa itse uskoisi tuohon.
Aikahan sen tulee näyttämään millaisia hakemuksia ja lupauksia teidän kioskistanne lähtee sitten tulevaisuudessa kun viimeinenkin siirtymäajan sopimus on päättynyt.
Viestistäsi saattaisi tehdä virhepäätelmän, että sinä et siihen uskoisi. Liikenne- ja viestintäministeriön antamassa kaukoliikenteen palvelutasomäärittelyssä pyörätuolipalvelu on vaatimuksena KAIKKIEN palvelutasoluokkien yhteysväleillä. Korjaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni edes huipputason yhteysväleillä (kuten Helsinki-Turku tai Helsinki-Tampere) ei ollut tosiasiallisesti pääsyä kalustoon pyörätuolilla. Sähköpyörätuolia ei kukaan kuljettaja nosta korkealattiaiseen bussiin. Se olisi vielä suurempi työturvallisuusriski kuin linja-autorahdin yliraskaiden pakettien nosto kuljettajan toimesta linja-auton rahtitilaan.
Pyörätuolibussikalusto on saatavilla kaikille liikennöitsijöille, mutta toistaiseksi vain OB on tehnyt tarvittavat investoinnit. Olisin yllättänyt, jos vammaisia syrjivä kalustokonsepti estäisi esteettömän palvelun laajentamisen.
EDIT: korjattu kirjoitusvirhe / Allison
Viimeksi muokattu: