Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Kyllä nämä viivat minunkin silmääni näyttävät (likaisen) valkoisilta. Tieliikenneasetuksessahan todetaan myös, että: "Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä, joita käytetään joko yksin tai yhdessä liikennemerkkien kanssa liikenteen ohjaamiseen."

Tarkistin Mannerheimintien alkupäässä kaistamerkintöjä tänään. Kadunpinnoite on kaistojen kohdalla punaisen sävyistä kiveä, jotka on ladottu poikkisuuntaan. Kaistat eroittavat kadunsuuntaiset kivet, joista osa on valkoisen sävyisiä. Niiden avulla tehdään muuten valkoisella maalilla tehtävät kuviot. Suojatiet on kivetty taas kadunsuuntaisesti 4 valkoista+ 4 mustaa + 4 valkoista + ... .

Kiasman kohdalla on 3 +1 kaistaa. Sulkuviivat kivettyinä alkavat ilmamerkkien kohdalta. Lisäksi ajorataan on merkitty kaistanuolet 1 kääntyvä ja 2 suoraan. OB siis kääntäessään pysäkiltä ylittää kaksi kaistaa ja kaksi sulkuviivaa.
 
Ajokaistaan yläpuolinen tienviitta ei ole velvoittava ryhmitysmerkki.

On, jos katuun on lisäksi maalattu (tai muulla tavoin merkitty) pakollista ajosuuntaa osoittavat nuolet.

LMp 22 § sanoi:
Merkit 631 ja 632. Ajokaistan yläpuolinen viitta

Merkkiä käytetään ajokaistakohtaiseen opastukseen. Merkki sijoitetaan ajokaistan yläpuolelle. Mikäli ajoradassa on käytetty ajokaistanuolia, tulee merkissä käytettävän nuolikuvion vastata tiemerkintöjä ajokaistakohtaisesti. Merkin yhteydessä ei käytetä merkkejä 412-415. Merkillä ei saa osoittaa tieliikennelain yleisistä säännöksistä poikkeavaa ryhmittymistä, ellei sitä ole osoitettu ajokaistanuolin.

Selvennykseksi: merkit 412-415, joita noiden yhteydessä ei saa käyttää, ovat siis pakollista ajosuuntaa osoittavia merkkejä.
 
OB havainto täältä periferiasta. Aamulla näkyi jalkautetun yksi VanHooli linjalle F8, eli Pori-Turku. En ole aiemmin nähnyt, vaikka monenlaista muuta häkkyrää tolla linjalla olen OB-liikenteessä nähnytkin. Alkaako Mötön tallissa olla VanHooleja niin paljon, että joutavat syrjäseuduillekin?
 
Uskaltaakohan täällä kaiken väittelyn ja kiistelyn ja hyväonni/pahaonni-keskustelun lomassa kysyä ihan neutraalin kysymyksen?

Miksi Onnibusin reittinumerot ovat juuri F-alkuisia? Siis miksei vain 1, 2, 3 tai miksei vaikka W1, W2, W3? Miksi juuri F (niin kuin fortune?)?
 
Megabussilla reitit ovat M-alkuisia. Itse tyyppäsin linjan M23 New Yorkista Washington DC:hen. Astromegan yläkerran ekalla rivillä tietenkin.

Lopputuloksena syntyy koko maapallon kattava bussiatlas- eli globaali versio "turistista", jossa on kaikki Souterin aikataulut linjoittain.
 
Keskustelun ohi mutta kuitenkin: Kun olin Briteissä vajaa kuukausi sitten näin Glasgown bussiasemalla megabusGold:ja. Nyt tutustuin konseptiin tarkemmin ja selvitin muun muassa, että näissä linja-autoissa on sängyt. Mielestäni Onnibus voisi katsoa isoveljen esimerkkiä ja hommata vaikka pari sängyllistä autoa Suomen pitkille reiteille (Hki-Oulu/Kajaani). Kieltääkö jokin Suomen lakipykälä sängyt busseissa, että Onnibus tai muut liikennöitsijät eivät hanki sängyllisiä busseja? http://www.megabusgold.com/
 
Keskustelun ohi mutta kuitenkin: Kun olin Briteissä vajaa kuukausi sitten näin Glasgown bussiasemalla megabusGold:ja. Nyt tutustuin konseptiin tarkemmin ja selvitin muun muassa, että näissä linja-autoissa on sängyt. Mielestäni Onnibus voisi katsoa isoveljen esimerkkiä ja hommata vaikka pari sängyllistä autoa Suomen pitkille reiteille (Hki-Oulu/Kajaani). Kieltääkö jokin Suomen lakipykälä sängyt busseissa, että Onnibus tai muut liikennöitsijät eivät hanki sängyllisiä busseja? http://www.megabusgold.com/

Siitä puheenollen kuva tältä päivältä allekirjoittaneesta...

LH_Megabus_gold.jpg
 
Siitä puheenollen kuva tältä päivältä allekirjoittaneesta...

Allison on testannu ns. soteuudistusbussia. Sitten kun esimerkiksi Vaasan pohjoispuolella asuvien soteasiat hoidetaan Turusta käsin niin tohon kasitielle ilmestynee tommosia busseja makuupaikoilla, joilla sitten roudataan porukkaa Pohjanmaalta Turkuun hoidettavaksi. Ja koska toiminta on tietysti ulkoistettua ja Mötön kioskilla on jo laaja kokemus kahden kerroksen VanHooleista niin toki ootte tarjouskisassa mukana. :lol:
 
OnniBus.com ajaa ainakin tällä hetkellä vain markkinaehtoista liikennettä, joka tarkoittaa mm., että liikennöitsijä suunnittelee reitin ja pysäkit itse. Reittiliikennelupaa hakiessa kaupungeilta pyydetään lausunto, ovatko liikennöitsijän ehdottamat pysäkit käytettävissä. Kaupunki voi lausunnossaan todeta, että liikennöitsijän ehdottama pysäkki ei ole käytettävissä, mutta ei voi määrätä käyttämään jotakin muuta pysäkkiä.

Varmaan siinä vaiheessa, kun kaupunki sanoo kymmenennen kerran, että ehdotettu pysäkki ei ole käytettävissä, niin silloin viimeistään liikennöitsijäkin on sen verran fiksu, että kysyy että "hyvä on, mikä pysäkki käy?" Eihän se nyt niin voi olla, että vaikka kaupunki sanoisi, että joku pysäkki ei ole käytettävissä, niin liikennöitsijä saa siitä huolimatta liikennöidä ko. pysäkiltä?
 
OnniBus.com ajaa ainakin tällä hetkellä vain markkinaehtoista liikennettä, joka tarkoittaa mm., että liikennöitsijä suunnittelee reitin ja pysäkit itse. Reittiliikennelupaa hakiessa kaupungeilta pyydetään lausunto, ovatko liikennöitsijän ehdottamat pysäkit käytettävissä. Kaupunki voi lausunnossaan todeta, että liikennöitsijän ehdottama pysäkki ei ole käytettävissä, mutta ei voi määrätä käyttämään jotakin muuta pysäkkiä.

Eikö ole olemassa pysäköinninvalvonta? Bussipysäkiltä pois pysäkkikilpi, pysähtyminen sallitaan vain tilausliikenteelle, pysähtymiskielto muille ja sen jälkeen pysäköinninvalvoja antaa pikavoiton jokaiselle Onnibusille.
 
Sitten pitäisi vielä tietää, miksi Helsingin kaupungilla tai millään muullakaan kylällä olisi intressejä pysäköintivirhemaksuihin tai mihinkään muuhun kuin yhteistyöhön liikennöitsijän kanssa. Eikö se ole hyvä, että kaupunkilaisille tarjotaan yksityisiä joukkoliikennepalveluita?

Mitä kohtaa en nyt ymmärrä?
 
Takaisin
Ylös