Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Onhan pikavuoroautojenkin kyljissä näkynyt tarroja tekstillä alkaen 2,- ja VR:llä vitosen ja kympin tarjouksia, vaikka kaukojunatuote on keskimäärin ylihintainen. Itse kuluttajana tunnen lähinnä myötähäpeää tällaisesta mainonnan tyylistä.

Lentoliikenteessä oli hintakilpailun alkuaikoina mainontaa, jossa houkuttimena oli pelkkä lennon hinta, ja varausta tehtäessä sen päälle ilmestyi kaikenlaisia maksuja. Tähän kai puututtiinkin.
 
Päälle taitaa tulla kuitenkin aina euron toimituskulut, joten vaikka hinta riippuu ostettujen lippujen määrästä, tulee hinnaksi kuitenkin aina yli euron. Jännä ettei mikään kilpailuvirasto ole puuttunut euron lippujen mainontaan.

Miksi siihen pitäisi puuttua? Ainakin Onnin autojen kyljissä lukee kohtuullisen isolla, että lippuihin tulee aina lisäksi euron toimituskulut. Itse lippu voi sitten maksaa sen euron.

Ja ostakaa mitä tahansa lippuja mistä tahansa verkkokaupasta, vaikkapa Lippupalvelusta, niin sama vika sielläkin: Lipun hinta on jotakin ja toimituskulut tulevat siihen päälle. Ihan normaalia elämää tämä on eikä mitään OnniBus-kummajaista.
 
En tiedä onko yhtäkään euron hintaista lippua oikeasti myyty, mutta kun selasin lipunhintoja 10.1-6.4 välisenä aikana niin en löytänyt ainuttakaan euron lippua.
Iso joukko odottaa aina OnniBus.com:n uusien lippujen tuloa myyntiin ja euron liput (joita käsittääkseni on myynnissä yksi jokaiselle lähdölle, kampanjoissa on lisäksi ylimääräisiä euron lippuja) kahmitaan monille reiteille aivan hetkessä niiden tultua myyntiin (vähän samaan tyyliin kuin jotkut konsertit myydään loppuun aivan hetkessä lipunmyynnin alettua). Euron liput ovat niin halpoja, että moni ostaa niitä vaikkei heillä ole aikomuskaan käyttää kuin osa ostamistaan lipuista (voi vaikka ostaa matkat Tampereelta Helsinkiin viideksi eri viikonlopuksi ja mennä yhtenä niistä, koko reissulle ei silti tule hintaa kuin 11 e varausmaksun kanssa).

Ihan puhdas markkinointitäkyhän ne euron liput ovat ja lopuilta matkustajilta peritään sitten sellaiset hinnat, että touhusta jää voittoakin OB.com:lle.
 
Ihan puhdas markkinointitäkyhän ne euron liput ovat ja lopuilta matkustajilta peritään sitten sellaiset hinnat, että touhusta jää voittoakin OB.com:lle.

Jännä juttu kyllä että jos samaan aikaan lähtee OB ja kilpailija ja kilpailijalla olisi lähdölleen halvemmat hinnat kuin OB:lla niin silti OB:ta pidetään yleisön mielestä halpana.
 
Jännä juttu kyllä että jos samaan aikaan lähtee OB ja kilpailija ja kilpailijalla olisi lähdölleen halvemmat hinnat kuin OB:lla niin silti OB:ta pidetään yleisön mielestä halpana.

Joku osaa markkinoida, joku toinen ei. Kannattaisi opetella jos ei osaa. Bisnes pyörisi paremmin. Eikä hinta edes ole ainoa tekijä, jolla voi kilpailla.
 
Eikä hinta edes ole ainoa tekijä, jolla voi kilpailla.

Ei niin. mahdollisuus ottaa lemmikki mukaan, tai polkupyörä. Laittaa lapsi yksin matkalle ovat sellaisia asioita joita kannattaisi enemmänkin mainostaa. Ja muistaa kertoa yleisölle että kilpailija ei näitä kuljeta.
 
Miksi siihen pitäisi puuttua? Ainakin Onnin autojen kyljissä lukee kohtuullisen isolla, että lippuihin tulee aina lisäksi euron toimituskulut. Itse lippu voi sitten maksaa sen euron.

Tuolla:

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julk...roiden-ja-palveluiden-hinnan-ilmoittaminen/#5

mainitaan: "Markkinaoikeuden päätöksessä MT:2001:11 on käsitelty lopullista myyntihintaa yrityksen mainonnassa. Yhtiön mainoksissa oli sinänsä mainittu kaikki sellaiset erät, joista markkinoitujen hyödykkeiden lopullinen myyntihinta oli koostunut. Myös laskutoimitus kokonaishinnan selville saamiseksi oli ollut helppo. Yhtiön mainoksissa ei ollut kuitenkaan esitetty lopullista hintaa, jossa hinnan eri osatekijät olisi yhteenlaskettu."

Vaikka laskutoimitus oli helppo, se oli kuitenkin asetuksen vastaista. En ole riittävän asiantuntija tulkitsemaan, onko Onnibusin (tai Lippupalvelun) mainontatyyli samalla perusteella kiellettyä, mutta olisi mukava kuulla vaikkapa kuluttaja-asiamiehen lausunto asiasta.
 
Vaikka laskutoimitus oli helppo, se oli kuitenkin asetuksen vastaista. En ole riittävän asiantuntija tulkitsemaan, onko Onnibusin (tai Lippupalvelun) mainontatyyli samalla perusteella kiellettyä, mutta olisi mukava kuulla vaikkapa kuluttaja-asiamiehen lausunto asiasta.

Tuota itsekin olen miettinyt, mutta ilmeisesti OB:tä koskevat mainonnassakin eri säännöt kuin muita. Ajotyylin perusteella myöskin liikennesäännöt tuntuvat olevan paronien keksintöä, joita noudatetaan, kun sille päälle sattuu. (Kyllä, näiden ajotapa on omaan silmään osaltaan erittäinkin röyhkeää muihin "normipikoihin" verrattuna.)
 
Vaikka laskutoimitus oli helppo, se oli kuitenkin asetuksen vastaista. En ole riittävän asiantuntija tulkitsemaan, onko Onnibusin (tai Lippupalvelun) mainontatyyli samalla perusteella kiellettyä, mutta olisi mukava kuulla vaikkapa kuluttaja-asiamiehen lausunto asiasta.

Tässä tietenkin on se pieni ongelma, että samalla toimitusmaksulla voi ostaa useita lippuja. Näin ollen toimituskulujen osuutta yksittäisen lipun hinnasta ei voi etukäteen tietää, eikä siksi kertoakaan. Siksi on kovin vaikea vaatia enempää mainonnassa, kuin että selvästi kerrotaan, että lipun lisäksi tulee muitakin kuluja, maksimissaan yksi euro. Voisi ajatella, että markkinaoikeus lähti tuossa tapauksessa siitä, että erillinen toimitusmaksu oli tosiasiassa osa tuotteen normaalia hintaa, siis hinnan jakaminen kahteen osaan oli ollut keinotekoista. Rajanveto on aina hankalaa, mutta tuskin periaatteessa voidaan kieltää yrityksiä hinnoittelemasta tuotteitaan, niin että niissä on erillisiä komponentteja, vaikka kuten rautateillä monessa maassa paikkalipun voi ostaa tai olla ostamatta. Ja jopa on usein niin, että esimerkiksi yöjunaan pitää joka tapauksessa ostaa vähintään tuolipaikka, jolloin hinnassa on erikseen matka ja (makuu)paikka/makuuhytti, eikä pelkkää matkaa voi käyttää erikseen. (Pelkän matkalipun voi tosin käyttää yleensä jossain muussa junavuorossa.) Harhaanjohtamisen puolelle mennään silloin, kun hinta oikeasti ei koostu eri komponenteista, siis niin, että kuluttaja tosiasiassa joutuu ostamaan aina saman yhdistelmän samaan hintaan.

Lipputoimistojen ja vastaavien kohdalla tilanne on sikäli selvempi, että lisämaksu on selvästi palvelumaksu ja lipputoimisto ei välitä omia tuotteitaan. Lipun voi usein ostaa muutakin, esimerkiksi netistä, jolloin kyse on aika ymmärrettävästi toimituskanavaan liittyvästä maksusta. Myös vr:kin perii toimitusmaksua, jos lipun ostaa kassalta ja vastaavat maksut taitavat liittyä myös lippujen tilaamiseen r-kioskin kautta.
 
Jännä juttu kyllä että jos samaan aikaan lähtee OB ja kilpailija ja kilpailijalla olisi lähdölleen halvemmat hinnat kuin OB:lla niin silti OB:ta pidetään yleisön mielestä halpana.

Sama tilanne toisinpäin:

OB:lla lähtee Kampista Turkuun arkisin vuorot klo 16.25 ja 16.40, esimerkiksi jos tänään ostaa lipun ensi Tiistaille, hinta on 7€. PL:llä lähtee vuoro noiden kahden välissä klo 16.30, hinta tälle vuorolle on 24,50€. Ainakin oman logiikan mukaan PL:n kannattaisi myydä tarjouslippuja juuri tuohon 16.30 lähtevään bussiin ja näin kilpailla OB:n asiakkaista. Vai ajatellaankohan pölhölällä niin, että jos OB:lla matkustaa Helsingistä Turkuun yhdellä vuorolla vaikkapa 50 matkustajaa ja matkalipun keskihinta olisi 5€ niin kyseisen vuoron tuotto olisi 250€. Jos taas PL:n bussissa matkustaa ainoastaan 10 matkustajaa jotka maksavat 24,50€, niin kyseinen vuoro tuottaa silti 245€ eli lähes saman kuin OB.
 
Onpas kummallista että tästä varausmaksusta nousee jälleen polemiikki. Kerron asian uudestaan siis:

Pankkien transaktiomaksut ja tekstiviestikustannukset ovat ostoskorikohtaisia, eivät ostoskohtaisia. Näin OB:n ja muiden verkkokauppojen kohdalla. Jokainen, joka on ollut pyörittämässä verkkokauppaa, tietää, että transaktiomaksut voivat helposti olla 50 senttiä per ostoskori. Se ei 500 euron taulutelkkarin tai playstationin kohdalla ole mikään ongelma, mutta yhden (1) euron ostoksen osalta valtava prosentuaalisesti. Ei euron lippuja voisi tarjota, jos niistä puolet menisi pankille ja tekstiviestioperaattorille. Siksi on kuluttajia kohtaan reilua, että heillä on mahdollisuus halpohin hintoihin siten, että he voivat kerätä yhteen ostoskoriin useita tuotteita. Kaikki säästävät - paitsi pankit.
 
Vai ajatellaankohan pölhölällä niin, että jos OB:lla matkustaa Helsingistä Turkuun yhdellä vuorolla vaikkapa 50 matkustajaa ja matkalipun keskihinta olisi 5€ niin kyseisen vuoron tuotto olisi 250€. Jos taas PL:n bussissa matkustaa ainoastaan 10 matkustajaa jotka maksavat 24,50€, niin kyseinen vuoro tuottaa silti 245€ eli lähes saman kuin OB.

Tuohan oli se perinteinen pikavuoroliikenteen hinnoittelumalli - jolla ei sitten saatukaan kyytiin paljoa muita kuin opiskelijoita ja eläkeläisiä, koska he eivät joutuneet maksamaan täyttä hintaa. Isojen kaupunkien keskustojen välillä kulkeneet valitsivat junan ja bussiin meni lähinnä niitä, jotka hyötyivät pikavuoropysäkeistä matkan varrella (joko kaupungeissa tai sitten matkan toinen määränpää oli jossakin pikkukylässä, missä juna ei pysähtynyt).

Pohjolan Liikenne on varmasti tajunnut jo aikoja sitten, ettei tuo vanha hinnoittelumalli enää kanna. Olisiko emoyhtiö sitten määrännyt, ettei oma bussi saa kilpailla hinnalla liiaksi junan kanssa - ja lopputuloksena kansa suuntaan OnniBussiin.
 
Onpas kummallista että tästä varausmaksusta nousee jälleen polemiikki. Kerron asian uudestaan siis:

Pankkien transaktiomaksut ja tekstiviestikustannukset ovat ostoskorikohtaisia, eivät ostoskohtaisia. Näin OB:n ja muiden verkkokauppojen kohdalla. Jokainen, joka on ollut pyörittämässä verkkokauppaa, tietää, että transaktiomaksut voivat helposti olla 50 senttiä per ostoskori. Se ei 500 euron taulutelkkarin tai playstationin kohdalla ole mikään ongelma, mutta yhden (1) euron ostoksen osalta valtava prosentuaalisesti. Ei euron lippuja voisi tarjota, jos niistä puolet menisi pankille ja tekstiviestioperaattorille. Siksi on kuluttajia kohtaan reilua, että heillä on mahdollisuus halpohin hintoihin siten, että he voivat kerätä yhteen ostoskoriin useita tuotteita. Kaikki säästävät - paitsi pankit.

Kyse ei ollut siitä onko se järkevää ja reilua - varmasti on, ehdottomasti. Kyse oli siitä, onko se sallittua.
 
PL:llä lähtee vuoro noiden kahden välissä klo 16.30, hinta tälle vuorolle on 24,50€.
Ehkäpä jonkin myyntikanavan kautta lipusta on saanut pulittaa tuollaisenkin hinnan, mutta ainakin PL:n omassa verkkokaupassa 29.12. Expressvuoro Hki - Tku, lähtö klo 16:30, maksoi 9,20 eur, tarjouslippu.
 
Itse matkustan ensiviikolla Turkuun ja takas PL:llä. Menopaluu vain 12 euroa yhteensä.
 
Takaisin
Ylös