Puhumattakaan siitä, että autoissa on teipit joissa lukee "plus varausmaksu 1€"...
Mä oon matkustamassa paikasta X paikkaan Y, en ala etsimään kyseisellä välillä liikennöivien operaattoreiden autojen kyljestä hintatietoja mahdollisista lisämaksuista, kuinkakohan moni muu sitä harrastaa? Se että autoissa lukee euron varausmaksusta, ei tarkoita sitä että se olisi selvästi ilmoitettu hyvissä ajoin. Hyvissä ajoin olisi esimerkiksi jo heti etusivulla tai viimeistään siinä vaiheessa kun selataan matkoja ja Verkkokauppa näyttää yhteyden hinnat.
---------- Viestit yhdistetty klo 04:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:53 ----------
Kriittisessä keskustelussa euron varausmaksusta ei ole kysymys yhdestä eurosta, vaan taustalla on negatiivinen asenne Onnibussiin ja yhtiön tulon kautta tapahtuneeseen kehitykseen bussialalla. Kyllä euron varausmaksu on aivan rittävän hyvin esillä, ei sitä ole piilotettu. Onhan se luettavissa jo bussin kyljestäkin. Keskustelu siis oikeaan kohteeseen eli Onnibussiin, eikä peitellen sivuasiaan eli euroon - kuka sitä keskustelua haluaa käydä.
Se että Onnibussista keskustellaan kriittisestä tai sanotaan jostain Onnibussiin liittyvästä negatiivisesti, ei tarkoita sitä että olisi Onnibussia vastaan jotain. Nämä OB-fanittajan eivät sitä vain tunnu ymmärtävän. Onnibus on pyhä Jumala, josta ei saisi ikäviä puhua ja jos siitä puhut negatiivisesti, on sinulla jotain Onnibussia vastaan.
Itsellä on Onnibussia vastaan sen verran että palvelu on umpisurkeaa sekä kalusto. Onnibus on tuonut paljon hyvääkin suomen joukkoliikenteeseen ja siitä käy kiittäminen yksin omaa tätä firmaa. Ilman Onnibussia ei olisi ollut esim. Åbussia, joka on itseäni palvellut Turkuun muutostani asti erinomaisesti ja niinkin kaukaanta kuin 400 metrin päästä (vrt. OB:n lähin pysäkki 2 kilsan päässä). Tottakai harmittaa että OB osti Åbussin, jonka jälkeen Kupittaan aseman pysähdykset lakkaa, joka on ollut itselleni ja useammille muille matkustajille erittäin hyvä pysäkki, jossa Onnibus ei Åbussin oston jälkeen aio pysähtyä. Sen jälkeen on jo se ja sama mitä firmaa käyttää, kun joutuu joka tapauksessa mennä Tuomiokirkolle, Aurakadulle tai Linja-autoasemalle.
Se että mielestäni OB:n kalusto sekä palvelu on umpisurkeeta, ei tarkoita sitä että itse firmaa vastaan olisi jotain.
---------- Viestit yhdistetty klo 05:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:56 ----------
Tilasin juuri tavaran nettikaupasta. Tuotteita oli tarjolla ja hyvin eri hintaisia. Vasta sitten "kassalla" tuli esille se fakta, että päälle tulevat vielä toimituskulut. Onnibus sentään mainostaa jo auton kyljessä 1 euron maksua. Tavaroiden nettikauppa mainitsee asian aina vasta "kassalla". Nettikaupan mainonnassa on esillä ainoastaan tuotteiden hinta, toimituskuluista ei puhuta mitään, ne tulevat esiin vasta maksettaessa, ja ne kulut ovat aina selvästi korkeammat kuin 1 euro.
Aivan mahtava esimerkki, 10 pistettä ja papukaijamerkki. Huoh. Eiköhän jokaisella oli selvää että Verkkokaupoissa tulee yleensä toimituskulut päälle. Se taas ei ole tavanomaista että joukkoliikennelippuja ostettaessa tulee vielä ylimääräisiä kuluja, eipä ainakaan itselleni ole Onnibussin lisäksi sellaista firmaa osunut kohdalle.
Esimerkiksi
tässä (Lippupalvelu.fi) on hyvissä ajoin, jo hintoja selatessa, esitetty esim. että kuluja sisältyy hintaan ja lisäksi samalla sivulla hintoja selatessa kerrottu myös toimituskulut. Tämä on hyvissä ajoin, selvästi ennen ostoskoriin menoa, jossa sitten on jo tietoa mitä maksaa eikä tule yllätystä et vielä tulee lisää hintaa.