Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Myös Pohjois-Savon ELY:n sivuilla on OB:n hakemukset 15.5.2017 alkaviin muutoksiin. Siellä karsintana on linjan F33 (Jyväskylä - Joensuu) lakkauttaminen.
 
Noita YT-neuvotteluja sen verran mietiskelin, että nuo muutamat supistukset eivät vielä voi kertoa kaikkea. Jos työntekijöiden vähennys on yli kymmenen henkilöä, niin neuvottelujen kestonhan on oltava kuusi viikkoa, ja ymmärtääkseni on puhuttu selvästi suuremmasta joukosta. Näin ollen tieto isommista supistuksista voi tulla vasta maaliskuun alkuviikoilla, koska neuvottelujen lopputulosta ei voida julkaista ennen niiden päättymistä. Joten neljän viikon kuluttua saatetaan olla viisaampia.
 
Uudenmaan ELY:n ja Pirkanmaan ELY:n sivuilla on nyt OnniBusin muutoshakemuksia 15.5.2017 alkaen.

Pirkanmaan ELY:stä on haettu F3:n Helsinki - Tampere - Vaasa yövuorojen lakkauttamista. Samalla jäljelle jääville Helsinki - Tampere - Vaasa -vuoroille on haettua siirtoa Tampereella Hervanta - Kaleva -reitiltä linja-autoasemalle, mikä myös nopeuttaa niitä pohjoiseen päin mennessä. Etelään päin ajettaessa säästetty aika seistään Tampereen linja-autoasemalla.

Onhan tuossa kova juttu se, että kaikkien F3:n Tampereelle päättyvien vuorojen lähtö-/päätepysäkkiä esitetään siirrettäväksi Kalevasta Linja-autoasemalle Turtolan pysäkin kautta. Ovela veto pyrkiä saamaan raitiovaunutyömaan takia selvästi parempi lähtö-/päätepaikka keskustasta.
 
Onhan tuossa kova juttu se, että kaikkien F3:n Tampereelle päättyvien vuorojen lähtö-/päätepysäkkiä esitetään siirrettäväksi Kalevasta Linja-autoasemalle Turtolan pysäkin kautta. Ovela veto pyrkiä saamaan raitiovaunutyömaan takia selvästi parempi lähtö-/päätepaikka keskustasta.

Tuo oli itse asiassa eri muutos, jonka lupahakemus tuli nähtäville nettiin vasta päivää myöhemmin. Samalla Tampereelle päättyvien F3C:eiden reitistä tuli nähtäville hakemus, jossa vuorot päättyvät linja-autoasemalle eli Pyynikintorille menisi vain Vaasan vuorot.

Nyt Pirkanmaan ELY:n sivuille on tullut vielä kaksi OB-hakemusta. Toisessa F9:n kaikki vuorot siirrettäisiin Tampereella linja-autoasemalle (pysäkit Tampereella TAYS, linja-autoasema ja Kuokkamaantie) ja toisessa F11:ltä karsittaisiin yksi vuoropari, kaikki sen vuorot päätettäisiin linja-autoasemalle ja Nokialla poikkeamisia vähennettäisiin.
 
Se siittä ja sen kestävyydestä. Kermankuorija ja hinnanpolkija sai itse nenilleen.

En ymmärrä tätä kommenttia. Ihan hyvän markkinaosuuden Onnibus on haalinut ja varmasti oli tiedossa mahdollisuus, että alkurytäkän ja kokeilujen jälkeen voidaan joutua karsimaan sekä reittejä että henkilöstöä. VR:n hintojen laskun myötä Onnibus joutuu karsimaan luultavasti enemmän kuin arvasi/odotti, mutta eiköhän tuo liikentoiminta kannattavaa ole tai ainakin on hyvin nopeasti.

Yllättävän kivuttomastihan tuo meni. Siis kasvu ja aseman vakiinnutus. Varmasti olivat varautuneet vaikeampaan taipaleeseen. Suomalaiset ovat onneksi halvan perässä juoksevaa kansaa.
 
Se siittä ja sen kestävyydestä.

Kyllä nykyajan liike-elämässä tuollainen Onnibusin kaltainen toiminta alkaa olla aivan kaikilla muillakin aloilla yhä yleisempää.
Eli on vain pakko unohtaa ne "vanhat hyvät" ajat, jolloin yhtiöt ja niiden toimialat olivat pysyvästi ikuisia ja työpaikat varmoja eläkevirkoja.
Sillä kvartaalitaloudessa tarjonnan on vain joustettava kysyntään ja kilpailutilanteeseen, jolloin sopeuttamistoimenpiteitä on pakko tehdä yrityksen kannattavuuden säilyttämiseksi.
(Ja itse vanhempana ihmisenä pitkän työsuhteen samalla työnantajalla tehneenä ja useampien YT-neuvottelujen uhkatilanteet kokeneena en todellakaan pidä tällaisesta markkinatalouden lyhytjännitteisyydestä ja levottomuudesta, mutta näinpähän talouselämä nykyisin vain toimii…)
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko joku kertoa miksi Onnibus ei vieläkään liikennöi Tampereelta suoraan Hki-Vantaan lentoasemalle?

Kysymys lienee esitetty huumori mielessä, mutta vastataanpa silti: OB ajaa vain kermankuorintaperiaatteella ja lentoasemalle ei ole riittävästi matkustajia heidän toimintamuodolleen.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:13 ----------

Voisiko joku kertoa, miksi Onnibus ei ENÄÄ liikennöi suoraan Turusta Helsinki-Vantaan lentoasemalle?

Sama pätee tähän.
 
Kysymys lienee esitetty huumori mielessä, mutta vastataanpa silti: OB ajaa vain kermankuorintaperiaatteella ja lentoasemalle ei ole riittävästi matkustajia heidän toimintamuodolleen.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:13 ----------



Sama pätee tähän.

Minusta on myös harmi, ettei Onnin kenttäkokeilu ja muutama reitti Jyväskylästä toimineet. Tästä epäonnistumisesta johtui nuo yt:tkin. Pitää kuitenkin muistaa, että melko nopeastihan Onni kasvoi isoksi ja samalla kilpailijat ovat teroittaneet omat toimintansa. Tässä mielessä voi hyvin todeta, että kilpailuun kuuluu, että joskus voitetaan ja joskus hävitään. Näen, että Onnin suurin saavutus on koko kaukoliikennelogistiikan kääntäminen ja asiakkaan kukkaro kiittää siitä. Substituutiohyödykkeiden vuoksi Onnikaan ei voi suoraan korottaa hintoja, hintoja jotka se itse painoi alas. Tämäkin kuuluu kilpaillun markkinan luonteeseen. Ja siitä hyötyy kuluttaja.
 
Jyväskylä-Joensuu välin kokeilu oli mielenkiintoinen, joka toisaalta toi myös esiin poikittaisyhteyksien tilanteen. Usein olen kuullut keskusteluja kuinka haastavaa on matkustaa itä-länsi-suunnassa tässä maassa, jossa pääasiallisesta liikenne kulkee pohjoinen-etelä-suunnassa. Toisaalta, kuinka paljon sitä todellista tarvetta on idän ja lännen suunnassa. Mikä vetäisi massoja idästä länteen ja vielä enemmän voi kyseenalaistaa lännestä itään suunnan. Opiskelut liikuttavat, mutta sekin keskittyy pääasiassa sunnuntaina opiskelupaikkakunnalle ja perjantaina kotikuntaan matkailuun kaukoliikenteessä, jos olen oikein ymmärtänyt.

OB sentään kokeili tuotakin, kuten Lappeenranta-Jyväskylääkin ja menestyäkseen on hyvä kokeilla erilaisia vaihtoehtoja sekä reagoida niihin, jos siipien alle ei tulekaan nostetta. Onpahan ainakin kokeiltu. Ikävää tietenkin, että yt-neuvotteluiden kautta tämä vaikuttaa nyt kymmeniin, mutta toisaalta avoimuuden ja kokeilun kautta on selkeästi menty. Se mikä helposti unohtuu jo tässä vaiheessa, niin eilen tuli täyteen vasta kaksi (2) vuotta siitä, kun liikenne siirtyi Kiasmalta Kamppiin ja "pienestä punaisesta paholaisesta" on kasvanut melkoinen jättiläinen maanteille sekä työllistäjäksi alan ihmisille.

Kasvussa on tämän kokoisessa maassa rajansa, jonka vuoksi on varmasti hyvä myös ymmärtää se ja muistaa pysähtyä hetkeksi rauhoittamaan tilannetta, löytää pysyvyyttä sekä kerätä voimia... Upean nousun on firma tehnyt, nyt tavoitteeksi voisi ottaa pitää hetken rimaa sillä korkeudella mille se on nostettu ja sen jälkeen lähteä tavoittelemaan uusia ennätyslukemia...

Alan muilla toimijoilla on myös ollut aikaa reagoida nyt muutoksiin. Esimerkiksi Savonlinjan nousu uudistusten aaltoon kalustoon panostuksilla uusien autojen ja värien muodossa sekä mainonnan kautta voisi kuvitella lupaavan heille hyvää... Suomi on vain liian usein sellainen maa, jossa katsotaan taaksepäin ja muistellaan "näin täällä on aina tehty", vaikka kukaan ei enää edes muista miksi sinne puuhun joku kiipesi joskus takapuoli edellä...

"Käytävällä eteenpäin, stig framot."
 
OnniBus.comin maaliskuussa aloittamasta paikkalippukokeilusta tulee osa yhtiön peruspalveluvalikoimaa.

Yhtiö ottaa paikkavarauspalvelun käyttöön 1.6.2017 lähtien kaikilla reiteillä lukuun ottamatta reittejä F11, F12 ja F77.
Paikkavarauspalvelu mahdollistaa mieluisen paikan tai vierekkäisten paikkojen varaamisen.

Kaksikerrosbusseissa yläkerran eturivin paikan, pöytäpaikan tai paremman jalkatilan paikan varaaminen onnistuu 2 euron hintaan. Tavalliset paikat ovat edelleen lisämaksuttomia. Paikan varaaminen tapahtuu helposti osana lipun varausprosessia.

Lisää aiheesta:

http://www.onnibus.com/fi/lehdistotiedotteet.htm?pid=20170523_0001
 
Takaisin
Ylös