Kun kohteliaasti huomautin asiasta matkan jälkeen
Hienoa, että annoit palautetta ja keskusteluun hyvän esimerkin tilanteiden käsittelemisestä nykypäivänä.
Tässä reilun parinkymmenen vuoden joukkoliikennevälineissä raiteilla, ilmassa ja maanteillä työskentelyn aikana on tullut hämmästyttyä suomalaisten tavasta antaa palautetta - matkan päätyttyä! Näitä tapahtumia myös muistellaan ja kerrotaan vuosienkin jälkeen milloin missäkin.
Itse ainakin toivon, että palaute tullaan kertomaan välittömästi kun epäkohdan havaitsee. Mikään ei ole ikävämpää kuin saada palaute asiasta, joka on harmittanut koko matkan ajan ja siitä huolimatta se kerrotaan vasta, niin, matkan päättyttyä. Epäkohdasta tiedon saatuaan siihen on mahdollista puuttua ja pyrkiä tekemään korjaavia toimenpiteitä.
Esimerkiksi kaksikerroslinja-autossa kuljettajan istuessa alakerrassa hän on hyvin kaukana yläkerran takapenkillä istuvista asiakkaista. Toisilla voi olla kuuma, toisilla kylmä - joka ei tarkoita keskimäärin tilanteen olevan hallinnassa. Näistä asioista täytyy vain uskaltaa kertoa välittömästi suoraan henkilökunnalle.
Joka päivä on mahdollisuus onnistua, mutta myös epäonnistua. Virheitä saattaa sattua ja niistä täytyy vain ottaa opiksi. Tällaista toimintaa voisi kai kutsua kehittymiseksi.
* * *
Se mitä nyt uutisoidussa tapauksessa on tapahtunut ei liity tähän viestiin, vaan pyrin tuomaan esille tällaisen lähestymiskulman asioihin hyvässä hengessä. Antakaa palautetta, rakentavaa tai positiivistakin, aina kuin mahdollista. Sillä on oikeasti merkitystä.
* * *