Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Se on juurikin näin. Semmonen ennen kaikki oli paremmin on vähän tekopyhää.

Tietyt asiat ennen olivatkin paremmin. Aikaisemmin suoria bussiyhteyksiä pienemmille paikkakunnille ja kylille oli huomattavasti enemmän kuin tänä päivänä. Se toki oli tiedossa, että näin tuleekin tapahtumaan kun liikenne vapautettiin kilpailulle. Se viranomaisvetoinen toiminta, mitä on harrastettu markkinaehtoisen runkoliikenteen ulkopuolella onkin sitten ollut ihan hirvittävää katseltavaa.

Sitä osaa, joka jää markkinaehtoisen liikenteen ulkopuolelle eli verorahoin hankittua ostoliikennettä ei ole osattu millään tavoin kytkeä järkevästi tämän markkinaehtoisen runkoliikenteen kylkeen. Tai jos jossakin tapauksessa on, niin lopputulos on äärimmäisen kankea. Se on sellaista epämääräistä ELY-sillisalaattia, jossa palvelun yleensä voittaa joku ns. nahkatakkimiehen isännöimä firma, joka tuo reitille kokovalkoisen hiukan ruostetta kukkivan pakun, jonka reitti-informaatio saatetaan vähän päivästä riippuen ilmaista A4-läpyskällä joko tuulilasin keskellä, vasemmassa yläkulmassa tai oikeassa alakulmassa.

Tämä meni vähän varsinaisesta otsikosta sivuun. Tilanne ei missään nimessä ole Onnibusin vika tai nahkatakkisen miehenkään syy, vaan kukin toimija on käyttänyt uusia tilanteita itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla hyväksi. Tuolla kentällä saa temmeltää kaikessa rauhassa kun viranomainen ei puutu ja niin kauan kunnes asioita aidosti ruvetaan kehittämään.
 
On kuitenkin ollut mielenkiintoista huomata, että mahdollisimman täyteen penkitettyihin busseihin perustuva Megabus-konsepti on eurooppalaisessa mittakaavassa hävinnyt väljempiin busseihin (mutta korkeampiin hintoihin) perustuvalle FlixBus-konseptille. Molemmille on kuitenkin yhteistä dynaaminen hinnoittelu ja lippujen muutos- ja peruutuskelvottomuus.
 
Olen Virossa käydessäni katsellut heidän Luksus-bussejaan, joissa ilmeisesti on kaikki mahdolliset härpäkkeet mistä matkustaja tykkää. Ovat bussitkin mahtipontisen näköisiä. Tai muuten näyttäviä. Siis eräänlainen Onnibussin vastakohta. Viron asiantuntijoiden mukaan suomessa ei tällaisia ole.

Nyt voin olla väärässä , oikaiskaa tarvittaessa. Onko katsottu että tuollaisille ei täällä tarvetta. Vaikka meillähän on paljon tosipitkiä reittejä.
 
Olen Virossa käydessäni katsellut heidän Luksus-bussejaan, joissa ilmeisesti on kaikki mahdolliset härpäkkeet mistä matkustaja tykkää. Ovat bussitkin mahtipontisen näköisiä. Tai muuten näyttäviä. Siis eräänlainen Onnibussin vastakohta. Viron asiantuntijoiden mukaan suomessa ei tällaisia ole.

Nyt voin olla väärässä , oikaiskaa tarvittaessa. Onko katsottu että tuollaisille ei täällä tarvetta. Vaikka meillähän on paljon tosipitkiä reittejä.

Tarkoitat varmaan LuxExpressiä. Operoi ne Suomessakin Helsingistä Pietariin, tosin Suomen sisäisiä matkoja niillä ei taida edelleenkään pystyä tekemään.

LuxExpress operoi koko Baltian alueella, jossa raideliikenteen taso on heikkoa tai olematonta. Se antaa sijaa erityyppisille bussituotekonsepteille, joissa mm. lähennellään raideliikenteelle tyypillistä matkustusmukavuutta. Baltiassa oletettavasti myös työvoiman hinta on alempi, mikä johtaa erityyppiseen kustannusrakenteeseen, jossa lopulta istumapaikkakohtainen kustannus on alempi. Tämä taas johtaa siihen, että kannattavuusraja saavutetaan vähemmillä matkustajamäärillä ts. tuotteen ei välttämättä tarvitse olla sillipurkki.

LuxExpress ei ole ainoa bussibrändi Virossa ja Baltiassa. Siellä on myös muita brändejä ja operaattoreita, joiden tuote on vähemmän pramea.
 
Suosittelen kuitenkin ihan ensiksi googlettamaan mitä ironia on.

En tiennytkään että moderaattorin tehtäviin kuuluu tällaisten ivallisten viestien kirjoittelu. Hylkeen viestin ensimmäistä kappaletta lukuunottamatta ironia on minusta melko epäselvästi tulkittavissa, ja kuten huomasit, en ollut ainut jolta se meni ohi. Jostain syystä kuitenkin vastasit juuri minulle.

Joka tapauksessa, asia kiinnosti minua niin etsin siitä lisää tietoa ja ajattelin jakaa tietoa täällä. Miksi sen takia saan osakseni tuollaista piikittelyä? Eikö täällä ironisia viestejä saa kommentoida ollenkaan?
 
Olen Virossa käydessäni katsellut heidän Luksus-bussejaan, joissa ilmeisesti on kaikki mahdolliset härpäkkeet mistä matkustaja tykkää. Ovat bussitkin mahtipontisen näköisiä. Tai muuten näyttäviä. Siis eräänlainen Onnibussin vastakohta. Viron asiantuntijoiden mukaan suomessa ei tällaisia ole.

Nyt voin olla väärässä , oikaiskaa tarvittaessa. Onko katsottu että tuollaisille ei täällä tarvetta. Vaikka meillähän on paljon tosipitkiä reittejä.

Luksuskonsepti oli Sir Brianin lempilapsi, jota hän halusi edistää niin Stagecoachin hallituksen puheenjohtajana (MegaBus Gold) kuin yksityisissä yhtiöissä Puolassa ja Suomessa. Suomessa asia ei ehtinyt toteutua, kun ongelmat muualla ehtivät todentua. Suomessa ainoastaan ehdittiin kokeilla maksullista tarjoilua, joka erittäin tehokkaasta toteutuksesta huolimatta osoittautui raskaasti tappiolliseksi.

Lyhyesti selitettynä luksusbussi ei toimi Suomessa seuraavasta syystä:

Juna on lähes kaikilla pääyhteysväleillä nopeampi kulkumuoto ja sen vuorotarjonta on usein tiheää. Iso osa kuluttajista pitää junaa myös mukavampana, siis mukavampana kuin väljäkin bussi.

Junalipun hinta siis määrittää bussille ”kattohinnan”, jonka alapuolella bussilipun hinnan tulee olla. Se, kuinka paljon, määrittyy matka-aikaerosta, joka vaihtelee reiteittäin. Helsinki-Kotka -reitti on yksi ääripää ja Tampere-Vaasa toinen ääripää.

Kun VR toteutti -kiitos meidän OnniBussin- suuren ja pysyvän hinnoittelu-uudistuksen kevättalvella 2016, laskivat junalippujen hinnat pysyvästi. Tampere-Helsinki oli aiemmin yli 30 euroa ja hinta tippui 10 eurolla 18..21..25 euroon.

Vastaavasti siis se hinta, minkä asiakas suostuu bussilipusta maksamaan, tippui. Esimerkkireitillä Tampere-Helsinki tuo hintataso tippui alle kymmeneen euroon.

Tuohon hintatasoon ei voi kannattavasti päästä ilman kaksikerrosbussia. ”Sillipurkin” ja junan väliin ei jää tilaa hinta-alueelle, joka mahdollistaisi Lux Expressin tai Sir Brianin Goldin kaltaisen hienon bussituotteen. Sellaisen hinta nimittäin tulisi jo liian lähelle junan hintaa ja kuten kerroin, liian iso osa kuluttajista preferoi junaa joka tapauksessa yli luksusbussinkin. Markkinoille mahtuu siten vain se Astromegan 89 pax kaltainen tuote ja VR. OB Flexihän toimii juuri sellaisilla reiteillä, joissa juna ei hengitä niin raskaasti niskaan ja/tai ELY maksaa subventiota tyhjistä jakkaroista (siis siitä, että maaseudulla tyhjähkö M3-luokan ajoneuvo ylipäätään kulkee).

Flixin kirjavaa kalustoa selittää se, että siinä on haluttu mennä nahkatakkimiesten ehdoilla siltä osin, että nahkatakkimiehillä on sellaista kalustoa, kuin on sattunut olemaan. Sellaista Flix saa ajoon niiltä järjettömään pilkkahintaan ja se kompensoi tuota yllä kuvaamaani kuormamatematiikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sen takia saan osakseni tuollaista piikittelyä? Eikö täällä ironisia viestejä saa kommentoida ollenkaan?

Sait osaksesi piikittelyä, koska et hoksannut ironiaa ja vastasit viestiin kuin se olisi totta. Sama sattui toisellekin käyttäjälle, mutta sinä satuit kirjoittamaan jälkimmäisenä.

Ironisia viestejä saa tietysti kommentoida. Aina parempi, jos jo kommentissa paljastaa ironian.
 
Sait osaksesi piikittelyä, koska et hoksannut ironiaa ja vastasit viestiin kuin se olisi totta.

Okei, selvä, no kysyn kuitenkin vielä yhden kysymyksen:

Miksi ihmeessä koet että sinulla on oikeus tällaiseen käytökseen? Jos joku ei ymmärrä toisen viestiä heti tai ymmärtää sen väärin, niin sitten selvennetään, voi ihan helposti sanoa vaikka että "x:n viesti oli ironinen" tai "x taisi tarkoittaa että..." ilman että on epäkohtelias. Vai eikö foorumilla harjoitettava kohtelias kirjoitustapa koskekaan moderaattoria? Toimitkohan myös kasvotusten ihmisten kanssa näin, että jos joku ei ymmärrä jotain mitä sanot niin alat häntä ivaamaan? Ei voi muuta sanoa kuin että ihan uskomattoman huonoa käytöstä.
 
Okei, selvä, no kysyn kuitenkin vielä yhden kysymyksen:

Miksi ihmeessä koet että sinulla on oikeus tällaiseen käytökseen?
Jos tollaisen viestin laittaisit minun keskustelupalstalle nakkaisin bännit samantien kyseenalaistamisesta. Kyllä ylläpitäjällä on oikeus asioihin mitä sulla tavallisena käyttäjänä ei ole. Tosiasia
 
Ei voi muuta sanoa kuin että ihan uskomattoman huonoa käytöstä.

Meillä selvästikin on erilaiset näkemykset siitä mikä on huonoa käytöstä ja mikä ei. Eduskunnan puhujanpöntöstäkin piikitellään vähän väliä ja some on siihen verrattuna vielä ihan oma lukunsa.
 
Joukkoliikenneharrastus korreloi vahvasti aspergerin kanssa. Aspergerille on puolestaan ominaista ettei ymmärrä ironiaa vaan ottaa kaiken kirjaimellisesti, kuten se on kirjoitettu.
 
Ei voi muuta, kuin ihmetellä, mikä mesta tämä foorumi on. Aikuiset hiekkalaatikolla. Samaa se on toki ollut BBS-ajoista asti. Hyvää jatkoa, jos omat ei riitä. Ylläpito voi poistaa tunnukseni, jollen itse löydä siihen keinoja. Morjestellaan, kun tavataan liikenteessä.
 
Takaisin
Ylös