Tänään tapaninpäivänä on Onnibusilla peräti 41 vuoroa, jotka ajetaan jollain muulla kuin Onnibusin kaksikerroskalustolla. Varakalustoa on käytössä Satakunnan Liikenteeltä, Jyväskylän Liikenteeltä, Pirkanmaan Tilausliikenteeltä, Kuopion Liikenteeltä, Liikenne Vesmalta, Åbergin linjalta, Varkauden Matkamieheltä, Lehtimäen Liikenteeltä ja Imatran kyytibusseilta. Näistä toki neljä ensimmäistä kuuluu samaan konserniin kuin Onnibus. Ja oli siellä Paununkin nimi mainittu, mutta tästä olikin jo toisessa ketjussa puhuttu, että saattaa olla Satakunnan Liikenteen autoja, joiden väritystä ei ole vielä muutettu.
Esimerkiksi Tampere-Helsinki-välin 21:stä M3-vuorosta 16 ajetaan tänään jollain muulla kuin Onnibusin kaksikerrosbussilla. Onko Onnibussilla todella näin vähissä oma kalusto, vai mistä voi tällainen johtua?
Kiusallistahan tuo on.
Me tilattiin aikanaan OnniBus.comilta matkat Hämeenlinnaan ja satuttiin varaamaan paikat juuri kuljettajan takaa. Siellä ei toiminut sähköpistoke. Oli vaan joku jatkojohto, jossa jotain bussin laitteita kiinni mihin emme tohtineet koskea.
Kuljettaja sanoi, että jos ei toimi, niin voitte vaihtaa paikkaa. Onneksi ei ollut ruuhkavuoro. Asiakkailta kuulemma muutkin olivat asiasta sanoneet muiltakin penkeiltä.
OnniBus.com halvensi toki hintaa tulollaan, mutta kalustostaan se ei kyennyt pitämään kovinkaan hyvää huolta. Se on myös tappanut maaseudun joukkoliikenteen lähes täysin.
Luulisin, että noilla alk. €1 matkoilla ei hirveästi juhlita, ei varsinkaan nykytilanteessa kun inflaatio on jo kohtapuolin 10 prosenttia.
Turusta esimerkiksi kun menin kerran Loimaalle, niin valitsin ihan periaatteesta jonkun muun firman kuin OnniBus.com tai FLEX. Niitä oli: Väinö Paunu Oy ja Vuorisen Liikenne Oy.
Hinnassa ei ollut kovinkaan suurta ilmaa kilpailijaan nähden, mutta varsinkin Vuorisen liikenteen kuski sanoi, että noilla hinnoilla mitä ne nytkin veloittaa ei kateta edes joulupöytää firman pikkujouluissa henkilöstöeduksi.
No kalusto oli kuitenkin onneksi vähän parempaa kuin Onnibus-pikavuoroyrityksellä.
Näkisin, että hintoja on pakko nostaa, sillä mikään bussi ei kulje, ellei siinä ole yli 20 hlö - ei edes vaikka on Nettilippuja tuplaten. Jos taksi maksaa kaupungin sisällä sen 30 euroa, niin miten joku pikavuoro voi mennä useita eurolla?
Niiden hintarallin aloittanut johtajakin sopivasti karkasi ennen "pommia". Minä karsastin tuota punaista kyytiä jo silloin kun se tuli markkinoille, koska tiesin mihin se tulisi johtamaan. Ei noilla hinnoilla busseja hankita.
Pirtil tekee nyt ihan samat Nysse / Tampereen seudun joukkoliikenteessä. En tiedä, ei ole täsmällistä eikä varsinkaan ammattimaista joukkoliikennettä, kun ei ole edes varakalustoa noilla. Vaan muiden yhtiöiden autot kiertävät reiteillä.