Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Nyt kun Expressbuskin alkoi tarjoamaan halpoja matkoja niin se osoittautui vielä onniakin edullisemmaksi! Joudun toki kiertämään Turun kautta, mutta se ei haittaa kun lomalla ei ole kiirettä. Reitti ja aikataulu on siis seuraava: EB Hki(11.30) - Turku(13.45) ja EB Turku(15.05) - Jämsä(18.50) > jatkaa Jyväskylään. Reissun kokonaishinnaksi tuli ainoastaan 10€!

Jaa-a, et sä kyllä aikaasi paljon arvosta. Tuossa ajassa olisin jo melkein New Yorkissa.

Jos EB pystyy tarjomaan matkoja noinkin halvalla, niin se kertoo siitä että hinnoissa on tyhjää ja paljon.

Ei noi tarjoushinnat kerro tuotantokustannuksista mitään. Vaan ihan siitä, että yritetän pelata kilpailija pois markkinoilta. Katsovat, kummalta loppuu rahkeet ensin.
 
Ei noi tarjoushinnat kerro tuotantokustannuksista mitään. Vaan ihan siitä, että yritetän pelata kilpailija pois markkinoilta. Katsovat, kummalta loppuu rahkeet ensin.

Minun piti tuokin näkökohta mainita, mutta se jäi näköjään pois. Hyvä että toit esille, vaikka toki se on itsestäänselvä asia.
 
Mikä sinusta olisi se Epäonnibus brändi? Onnibus voisi ottaa Rindellin tarkkailun ja tarvittaessa vaihtaa yhtiötä, tai vaatia parannuksia huoltoon tms. Mutta alottaisin sillä että maalaavat autonsa Onnibus väreihin, vai eikö yhtiöllä ole sijoittaa yhtään vain Onnibus liikenteeseen?

Harvoin jos koskaan saa halvalla hyvää.

Tuo Epäonnibus oli sarkastinen viite erään facebook-aktivistin käyttämään termiin Turun ja Helsingin välillä kulkevista Expressbusseista. Muutoin olen kanssasi samaa mieltä.
 
Jaa-a, et sä kyllä aikaasi paljon arvosta. Tuossa ajassa olisin jo melkein New Yorkissa.

Kuten totesin, olen lomalla, ei ole mitään määräaikaa jolloin pitäisi olla perillä! Tuleepahan samalla piipahdettua Turussa ja aikaa jää vielä kävästä Kauppatorilla ennen jatkoyhteyttä.
 
Tänään olikin Onnibussin/Atro Vuolle:n Volvo 9700:n tilalla Atro Vuolle:n omissa väreissä oleva auto.
 
Näyttää olevan viimmeisen päälle vanhakantaista monopoliajattelua, joka ei sovi tähän päivään.
Hyvä kun jotkut tulevat tuulettamaan tunkkaista ilmaa.

Täysin samaa mieltä. Toisaalta todettakoon että jos olisin itse sellainen vanha ja tunkkainen firma niin juuri tuollaisen vastineen minäkin antaisin. Ymmärrän vanhojen ja tunkkaisten vastustuksen, tyhmiähän nuo olisivat jos eivät vastustaisi uutta kilpailijaa. Hyviä asioita vastustaa aina he ketkä toteuttavat hommia vanhalla mallilla. Aika näyttää kuinka käy :)
 
Viimeksi muokattu:
VR ja bussiyhtiöt ovat lähteneet röyhkeään hyökkäykseen Onnibussia vastaan.

Ilmeisesti VR:llä pelätään Onnibussia myös siksi, että se on avoimesti ilmoittanut aikovansa haastaa VR:n myös raitella, kun kun raiteet vapautetaan kilpailulle.

http://ts.fi/uutiset/kotimaa/367097/Onnibussien+toiminta+saatetaan+joutua+lopettamaan

http://yle.fi/uutiset/vraa_syytetaan_sekaantumisesta_halpabussisotaan/6213781

VR:n osuus valituksissa toki kiistetään, mutta sallinen epäillä totuutta.

Oma mielipiteeni on, mitä nopeammin tämä maa pääsee irti kaikista monopoleista, sitä paremmin tämä maa voi kehittyä. Monopolit ovat suuri vapaan kehityksen hidaste. Monopolit taipuvat melkein aina diktaturiin kaltaiseen tilaan, jossa on edunsaajia ja kärsijöitä. Ja nämä edunsaajat pyrkivät estämään kaiken muutoksen, jottei heidän oma leipänsä kyseenalaistuisi.
 
TS:n otsikko tuntuu aika iltapäivälehtimäiseltä. Kun ELY on kerran luvat myöntänyt, miksi se peruisi ne, kun joku keksii valittaa? Ainahan meillä kaikesta valitetaan, vaan harvoin ne valitukset mihinkään johtavat.
 
VR ja bussiyhtiöt ovat lähteneet röyhkeään hyökkäykseen Onnibussia vastaan. -- VR:n osuus valituksissa toki kiistetään, mutta sallinen epäillä totuutta.

Ei sillä ole oikeastaan merkitystä, koska Pohjolan Liikenne olisi valittanut, olipa se kenenkä tahansa omistuksessa. On tuo toki toimiva journalistinen täky ottaa VR mukaan. Ja on sekin selvää, ettei valittaminen VR:n haitaksi ainakaan ole.

Ja eihän noissa valituksissa mitään ihmeellistä ole. Jos olisin tuollaisen monopolibussiyhtiön johdossa, kyllä minäkin käyttäisin kaikki keinot turvatakseni monopolini. Ei siinä ole mitään sinänsä röyhkeää.
 
Se huutaa, joka pelkää. :lol: Velikerho yrittää kaikkensa, jotta "kansan edun mukainen" monopolijärjestelmä pyörisi mailman loppuun asti. Täällä korvessakin on vain hiljalleen totuteltava markkinatalouteen, mikä tietenkin mahtaa harmittaa.

Kuvaavaa on myös, että matkahuolto alkoi yllättäen tarjoamaan halpoja matkoja täysin sattumalta Helsinki-Turku -välille. Eipä ole liiemmin monopoliväleille tarjouksia sadellut.
Ja eihän noissa valituksissa mitään ihmeellistä ole. Jos olisin tuollaisen monopolibussiyhtiön johdossa, kyllä minäkin käyttäisin kaikki keinot turvatakseni monopolini. Ei siinä ole mitään sinänsä röyhkeää.

Niin, käytännössähän asia on juuri noin. Jos asiaa puolestaan tarkastellaan moraalisesti on se vähän eri juttu. Moraali kun vaan ei ole euromääräinen suure, niin se ei kaikkia paljon hetkauta.


Oma mielipiteeni on, mitä nopeammin tämä maa pääsee irti kaikista monopoleista, sitä paremmin tämä maa voi kehittyä. Monopolit ovat suuri vapaan kehityksen hidaste. Monopolit taipuvat melkein aina diktaturiin kaltaiseen tilaan, jossa on edunsaajia ja kärsijöitä. Ja nämä edunsaajat pyrkivät estämään kaiken muutoksen, jottei heidän oma leipänsä kyseenalaistuisi.

Niin, tässä onkin rakenteellisen korruption luvatussa maassa lähes mahdoton tehtävä. Paljon ehtii vettä virrata Aurajoessa, ennenkuin rautateillä ja maanteilla on normaali kilpailu.
 
Niin, käytännössähän asia on juuri noin. Jos asiaa puolestaan tarkastellaan moraalisesti on se vähän eri juttu. Moraali kun vaan ei ole euromääräinen suure, niin se ei kaikkia paljon hetkauta.

Moraali taas on asia, jota ei voi yksiselitteisesti määritellä. Yksi voi kokea moraalisesti oikeutetuksi hakea kaikkea sitä suojaa, mitä Suomen oikeusjärjestelmä vain voi hänelle tarjota. Tässä on nyt kyse periaatteessa vähän samasta asiasta kuin patenteissakin. Niitäkin testataan säännöllisesti oikeudessa.

---------- Viesti lisätty kello 14:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:02 ----------

Ja disclaimaan vielä varmuuden vuoksi, että minähän toki kannatan Onnibussin toimintaa erittäin lämpimästi ja toivotan nuo valitukset dantelaiseen kahdeksanteen rinkiin. Mutta ymmärrän silti hyvin, miksi valituksen tekijät ovat ne tehneet enkä näe siinä sinänsä pahaa. Jonkin laissa määritellyn suojan testaaminen oikeudessa valittamalla on ihan normaalia toimintaa sinänsä. Paljon sitä röyhkeämpänä voin nähdä Matkahuollon ja kumppaneiden toiminnan, jolla pyritään aktiivisesti haittaamaan liiketoimintaa siellä, jossa asiat eivät ole lakiin niin kirjoitettuna.

Tuota taistelua käydään myös viestinnän rintamalla, ja Onnibus on siinä saanut toki hyvät aseet. Mutta siinäkin näkyy silti, että molemmat osapuolet käyttävät viestintäaseensakin ihan niin loppuun asti kuin pystyvät. Ja niin kuuluukin. Se vain pitää osata nähdä. Esimerkiksi tuo VR:n mukaan otto on loistava taktinen veto, vaikka onkin selvää että Pohjolan Liikenne olisi valituksen tehnyt ihan missä tahansa omistuksessa. Olisihan suorastaan outoa, jos PL olisi ollut ainoa yritys joka olisi jättänyt valituksen tekemättä. Se olisi ollut paljon isompi kannanotto.

Ja samoin samaa viestintäsotaa on vanhojen firmojen selitykset siitä, etteivät ole saaneet riittävästi aikaa valmistautua uuteen tilanteeseen. Tietävät sen kyllä itsekin väitteeksi ilman pohjaa.
 
Iltalehti sanoi:
Kun vielä aikataulut ovat lähes samat, moottoriteillä ajaa peräkkäin kaksi vähintäänkin puolityhjää bussia.
Tämä Iltalehden virke on normaalin jämähtänyt suomalainen näkemys joukkoliikenteen markkinoista. Uusi toimija ei tuo tullessaan uusia asiakkaita, vaan vie puolet nykyisistä, ja kaikki sitten kärsivät kauheasti. Uusia asiakkaita ei siis ole, eikä niitä voi tulla lisää. Kuljetetaan vain sovussa vanhat marginaaliporukat keskenään, ja normaaliväki kulkee henkilöautoilla.

On 100% varmaa, että OB ja EB ovat rajuilla hintatarjouksilla saaneet kyytiinsä myös muita kuin joukkoliikenteen kanta-asiakkaita.

Ajatella, jos meillä olisi kolme iltapäivälehteä. LVM:n tulee pitää huolta, ettei sellaista tapahdu.
 
Ajatella, jos meillä olisi kolme iltapäivälehteä. LVM:n tulee pitää huolta, ettei sellaista tapahdu.

Tosin nykyisillekin pitäisi määrätä omat markkina-alueet, jolloin puolet suomalaisista saisi lukea Iltalehteä ja toinen puoli Iltasanomia :) On muuten aika hyvin lyönyt läpi sekin ajatus, että nämä yksinooikeudella ajavat firmat muka vilkkaiden reittien tuotoilla rahottaisivat syrjäseutujen tuottamattomia reittejä. jotenkin ne syrjäseutujen reitit ovat vain vähentyneet. ja kuulemma siksi, kun ovat kannattamattomia...
 
Eipä näytä Iltalehti oppineen mitään Enkeli-Elisa -kohusta. Pääkirjoitus näyttää perustuvan yksinomaan LAL:in näkemykseen asiassa. Ei siis edelleenkään ole tarpeen tarkistaa asiaa vähintään yhdestä muusta lähteestä, vaan kirjoitetaan totena, mitä yksi lähde sanoo. Saati että toimittaja perehtyisi asian taustoihin. Edes soitto Onnibussin Mötölle olisi jo tuonut jonkinlaista perspektiiviä.

Antero
 
Takaisin
Ylös