Tosin nykyisillekin pitäisi määrätä omat markkina-alueet, jolloin puolet suomalaisista saisi lukea Iltalehteä ja toinen puoli Iltasanomia On muuten aika hyvin lyönyt läpi sekin ajatus, että nämä yksinooikeudella ajavat firmat muka vilkkaiden reittien tuotoilla rahottaisivat syrjäseutujen tuottamattomia reittejä. jotenkin ne syrjäseutujen reitit ovat vain vähentyneet. ja kuulemma siksi, kun ovat kannattamattomia...
Se on siis sinulle vastenmielinen ajatus että kalliilla lipunhinnalla tuetaan jotain muutakin kuin liikennöitsijän muhkeaa kukkaroa?
Asia vaan on näin, pidit siitä tai et. Se on totta että viime vuosina on lakkautettu runsaasti syrjäseudun liikennettä. Tähän on monta osasyytä, eikä lakkautukset tarkoita sitä, ettei liikennöitsijät tukisi itse itseään kannattamattomilla reiteillä. Osittain on kustannukset kohonneet voimakkaasti, etenkin polttoainen osalta, mutta myös palkkakustannukset ovat nousseet ilman että hintoja on pystytty nostamaan samoissa mitoissa. Täten ei enää tuottoisiltakaan vuoroilta riitä yhtälailla rahaa kuin ennen. On myös syytä muistaa että kannattamattomien vuorojen kustannusten noustessa, niistä tulee entistä kannattamattomampia, ja siten enemmän rahaa kuluttavia. Lisäksi täytyy vielä muistaa, että moni nyt lakkautettu vuoro on ollut ostoliikennettä, ja lakkautettu määrärahojen puutteen vuoksi.
On myös mutkien suoristamista jos luulee että kaikki esimerkiksi ykköstien vuorot ovat säkeittäin rahaa tuottavia. Nyt ykköstiellä liikennöidään puolen tunnin sykkeellä, jos karsittaisiin pois kaikki kannattavuuden rajoilla kulkevat vuorot, olisi tarjonta jotain aivan muuta. Tyhjiäkin vuoroja täytyy olla mukana, jotta tarjonnasta tulee laaja, ja asiakkaalle välittyy kuva että pääsee milloin vain. Koska joukossa on myös "tupa täynnä" kulkevia lähtöjä, on mahdollista ajaa ruuhkien ulkopuolisiakin lähtöjä, ylläpitää kalliita lentokenttäsyöttöjä ynnä muuta. Mikäli vapaa kilpailu radikaalisti laskee hintoja, ei rahaa täydestä autosta enää tulekaan samaan malliin, eikä sitä siten jää jaettavaksi yhtä laajasti. Jotain on pakko karsia, mutta ehkä edullinen mutta harva vuorotarjonta onkin se, millä houkutellaan ihmiset autoistaan joukkoliikenteeseen.