- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,375
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tilalle tuli Atro Vuolle:n auto, joka oli perillä Porissa käytännössä aikataulunmukaisessa ajassa ja Bovanhuksen starttimoottori oli sekin tunnin päästä ehjätty.
En mä tiedä, näin mä kuulin Pekan sanomana:Olikos Vuolle sitten tuplana tulossa samaa vuoroa? Ei muuten voi autonvaihdon jälkeen olla aikataulussa.
MIksi Bova piti sammuttaa tuohon pysäkille?
Tunti on pitkä aika halpis-liikenteessä kun toisen foorumin mukaan auto oli vielä17.30 pysäkillä ja lähtöhän oli 14.15
pjmotto sanoi:Virtalukko temppuili aiheuttaen oikkarin starttimoottoriin. Vara-auto itsensä Atro Vuolteen tuomana paikalla alle kymmenessä minuutissa ja Atro otti tilanteen hoitoonsa siten, että startti vaihdettu reilun tunnin kuluttua tapahtuneesta. Tämähän ei ole Atron vaan Mötön auto, ja olen suunnattoman kiitollinen, että Allianssissa on Atron kaltainen vanhan liiton toimija, jolla ei mene huonot housuun ilkkujien edessä eikä sormi suuhun kun apua pyydetään. Porissa oltiin käytännössä aikataulussa. Arvostamaani kokenutta asentajaa lainaten: "Vanhassa autossa on uusia vikoja."
Mikäs legenda tämä oikein on? Ei Ryanair tiettävästi ole karsinut tarjontaansa siksi että Norwegian olisi vienyt siltä markkinaosuutta. Tietysti Ryanairin karsimistoimenpiteet ovat osittain harmillisia, mutta yhtiö on antanut ymmärtää, että kyse on lähinnä sesonkivaihtelusta talven ja kesän välillä, ja toisaalta siitä, että kun kulut ovat kasvaneet niin pitää hieman karsia sellaisesta bisneksestä, joka on liian kannattavuusrajan tuntumassa. Täytyy muistaa, että Ryanarin käyttämien kenttien läheisyydestä lähteville matkustajille Ryanair on ylivoimaisesti miellyttävämpi vaihtoehto kuin raahautuminen Helsinki-Vantaalle Norwegianin kyytiin.
Miksi tässä ketjussa menee omenat ja appelsiinit jatkuvasti sekaisin?
Se ei ole legenda, vaan oma pohdintani siitä, miksi Ryanairin karsimistoimenpiteet ajoiottuvat niin lähelle sitä aikaa jolloin Norwegian tuli mukaan markkinoille.
Täytyy myös muistaa että pääkaupunkiseudulla asuu jokoa viides suomalainen. Kun lasketaan kehyskunnat mukaan, niin matkusjatapohja on huomattavasti laajempi kuin Tamereen tai Turun seudulla. Pohjoisesta pääsee Norwegianilla lentäen Helsinki-Vantaalle, josta edelleen eteenpäin ja Vaastasta Tukholmaan.
Ryanair ja Norwegian kilpailevat samoista matkustajista vain osittain, ja niiden vahvuudet eivät ole päällekäiset. Sekoitat nyt sen, että ajo Tampere-Pirkkalaan on lyhyempi kuin Helsinki-Vantaalle alueelta, joka etelässä rajoittuu jonnekin Hämeenlinnan eteläpuolelle ja pohjoisessa rajaa ei oikeastaan ole. Mutta annetaan kuvan puhua puolestaan:
Kartta on mielenkiintoinen, ei ole koskaan tullut ajateltua asiaa noin. Mä olen aina ihmetellyt sitä, kun Helsinkiin matkalla olevassa koneessa joskus joku manaa että vielä pitää lähteä yötä vasten ajamaan jonnekin Kuopioon. Mikseivät ne ihmiset lennä kotikentälleen?
Ilmeisesti on sitten niin, että huomattava osa mieluummin ajaa pitkänkin matkan sellaiselle kentälle, josta pääsee suoraan Eurooppaan kuin ajaisi lähimmälle kentälle ja lentäisi via HEL/ARN/CPH. Niin kauan kun vain Helsingistä on monipuoliset yhteydet maailmalle tuo merkitsee sitä, että Ryynärin ei tarvitse välttämättä kilpailla hinnalla läheskään niin paljon kuin muissa maissa. Sillähän on omalla tavallaan lähes määräävä markkina-asema operointikentillään.
Onnibussilla tilanne on kuitenkin pääosin erilainen. Tre-Pori on oma juttunsa, samoin Hervanta-Hki, mutta jos jatkossa ruvetaan entistä enemmän ajamaan sukuoikeusyhtiöiden kanssa päällekkäisiä reittejä, niin siinä jo kilpaillaan samoista matkustajista muiden bussien kanssa.
Mistä tulee käsite sukuoikeusyhtiö?sukuoikeusyhtiöiden
Tampereen-yhteys sinnittelee toistaiseksi kovan kysynnän vuoksi, vaikka matka onkin niin lyhyt että siinä mielessä perusteet olisi ollut lopettaa se ennen Seinäjokea.
Mistä tulee käsite sukuoikeusyhtiö?
Kenen suvulle Pohjolan Liikenne kuuluu?
Onko kaikki maatilalliset ja metsänomistajatkin sukuoikeusyrittäjiä?
Luullakseni tämä on Lauri Helken ja Pekka Mötön kehittämä "lempinimi" vanhoille, perinteisille linjaliikenneyhtiöille, jonka avulla pyritään saamaan mahdollisimman monet kääntymään Onni -uskonlahkon jäseniksi. Koetetaan siis antaa ihmisille sellainen kuva, että perinteiset, osin jo lähes sata vuotta linjaliikennettä harjoittaneet yhtiöt olisivatkin jotain pahoja rosvoja, jotka vaan sortaa näitä "historiantekijöitä" ja heidän yhtiötään
Tarpeellinen olisi myös liikennelupamenettelyn parantaminen siten, että kuntien mahdollisuudet vaikuttaa asukkaiden kannalta tarkoituksenmukaisiin ratkaisuihin paranisivat. Selvä epäkohta on myöskin liikennöitsijöiden väliset sellaiset jäykät ja osin vanhentuneet etupiirirajat, jotka vaikeuttavat jopa tarkoituksenmukaisen liikenteen järjestämistä. Liikenteenhoitoon liittyen olisi selvitettävä nykyistä tarkoituksenmukaisemman suunnittelu- ja yhteistoimintaorganisaation aikaansaamista toisaalta liikenteenhoidon tehostamiseksi ja toisaalta tasapuolisten palvelujen turvaamiseksi.
Turun lentokentän palvelualueen matkustajista osa gravitoituu silloin Helsinkiin mutta osa Tampereelle.
Jos vaihtoehtoja ovat vain HEL ja TMP, TMP:n vaikutuspiirissä asuu suurin osa suomalaisista.
Ainakaan liittämäsi kartan perusteella asianlaita ei ole näin. Sen sijaan siellä asuu melko täsmälleen puolet suomalaisista. Suomen väestöllinen keskipiste sijaitsee Hauholla, ellei ole sieltä viime vuosina siirtynyt etelämmäksi.
Puolet suomalaista siis elää suunnilleen Hämeenlinnan kohdilla kulkevan linjan eteläpuolella siten, että Hämeenlinnakin on eteläisessä puolikkaassa. Kun tuo viiva tuolla kartalla vielä koukkaa hieman ylimääräistä pohjoiseen päin, Helsinki-Vantaan vaikutuspiirissä asunee jotain 55%-60% suomalaisista. Suomen maapinta-alasta Helsinki-Vantaan vaikutuspiirissä tosin on vain murto-osa.
Saisi loppua tämä "Helsinki ei ole mikään suurkaupunki" -löpinä, niin Helsingin poikkeuksellisen jättiläismäinen koko (monessako maassa kehitysmaiden ulkopuolella suurin kaupunki on kooltaan viisi kertaa niin suuri kuin toisiksi suurin?!) voitaisiin ottaa huomioon valtion strategioissa ja pitää koko Suomi asuttuna.