Pienistä puroistaa syntyy iso... Eli näistä se Ryaninkin hyvä tulos muodostuu...
Ei Finnairkaan maksanut minulle kuluttajariitalautakunnan suosittelemaa korvausta peruuntuneesta lennosta. Se EU-asetus on käytännössä kuollut kirjain.
Jäin vielä miettimään Janin karttaa ja väestön jakautumista. Vaikka kartassa sinänsä ei ole mitään vikaa, niin lentomatkustamisen kannalta ei ole oleellista väestön määrä vaan laatu. Lentoyhtiötä ei ensisijaisesti kiinnosta se, saadaanko kone täyteen, vaan se, millä hinnalla lippuja saadaan myytyä. Suomen oloissa ei ole paljon apua siitä, että periferiat pohjoisessa kuuluvat "Tampereen etupiiriin", sillä ne eivät kiinnosta lentoyhtiöitä pätkääkään eivätkä tuota niille mitään.
Ensinnäkin pidän selviönä, että kolmen kaupunkiseudun asukkaat tekevät keskimäärin enemmän lentomatkoja ja käyttävät niihin keskimäärin enemmän rahaa kuin muu maa. Ihan siksi, että liike-elämä on keskittynyt kolmelle kaupunkiseudulle ja ne rippeet, joita jää muualle, eivät ole kokonaisuuden kannalta kovin merkittäviä. Myös siksi, että kouluttautunut väestö on keskittynyt kolmelle kaupunkiseudulle ja se sekä tienaa parhaiten että oletettavasti käyttää sekä suhteellisesti että absoluuttisesti enemmän rahaa myös vapaa-ajan lentomatkustukseen.
Toiseksi näistä kolmesta kaupunkiseudusta vain pk-seutu yli miljoonalla asukkaallaan on volyymiltään sellainen alue, että se kiinnostaa liikematkustajia kohderyhmänään pitäviä ulkomaisia verkostolentoyhtiöitä. Ja niitäkin aika rajallisesti. Ainoa poikkeus on SAS, joka nyt vihdoin kaiken soutamisen ja huopaamisen jälkeen tuntuu tekevän sitä ainoaa, missä on jotain järkeä: syöttää suomalaisia vaihtokentille ARN, CPH.
Vaikka pidän Janin teoriaa siitä, miksi halpalentoyhtiöt ovat @TKU ja @TMP (LPP on asia erikseen Venäjän vuoksi) mielenkiintoisena, niin epäilen, että kyllä Ryynärikin operoisi mieluummin ex-HEL jos se voisi tehdä sen samoin kustannuksin kuin pikkukentiltä.
Minusta olisi mielenkiintoista nähdä tilastotietoa suomalaisten ulkomaanmatkoista, sekä vapaa-ajan että työn vuoksi tehtävistä. Väitän, että mitä harvempaan asutulla seudulla henkilö asuu, sitä vähemmän hän tekee ulkomaanmatkailua vaikka siihen olisi taloudellisetkin edellytykset. Ja jos tekee, niin se on sitten charterpaketti Välimerelle, Kanarialle tai ehkä peräti Thaimaahan. Siksi en usko, että edes halpalentoyhtiöt – jotka lentävät lähinnä Euroopan kaupunkikohteisiin tai niiden tuntumaan – pystyvät merkittävissä määrin haalimaan matkustajia varsinaiselta maaseudulta. Pitäisi tehdä TMP:n halpisterminaalissa kyselyä, mutta uskoisin, että matkustajista ylivoimaisesti suurin osa on kotoisin Treen ja Helsingin seudulta.
Mitä sitten bussiliikenteeseen (ja junaliikenteeseen) tulee, niin siinä matka-ajat ovat sen verran pitkiä, että tietysti hubin maantieteellinen sijainti merkitsee aivan eri tavalla kuin lentoliikenteessä. Hervannasta voi hyvinkin tulla bussiliikenteen merkittävä vaihtoasema samalla tavoin kuin aikanaan Pieksämäki tai Riihimäki syntyivät rautatien vaikutuksesta ja risteysasemiksi. Helsinki on bussi- ja junaliikenteen kannalta pussinperä, jonka hubiarvo on nolla.