Onnibus - Uusi pikavuoroyritys

Nyt pitäisi kuntapäättäjien toimia nopeasti ja irtisanoa Matkahuollon vuokrasopimukset linja-autoasemakiinteistöistä viimeistään siirtymäajan loppuun mennessä.

Riippuu tietysti sopimuksista, mutta voisin kuvitella niiden olevan useiden kymmenien vuosien mittaisia. Ei sellaisia voi niin vaan irtisanoa. Tietysti joku kunta voi lähteä kalliilla purkamaan sopimuksen, jos katsoo sen olevan kuntalaisten edun mukaista.

Mutta mikä onni ja autuus joku linja-autoasema -niminen halli voi olla? Nesteen vessa ja kuppila ajaa ihan saman asian – sillä erotuksella, että sinne vessaan pääsee ilmaiseksi ja siellä on todennäköisesti siistimpää + kuppilassa tuoreemmat pullakahvit.
 
Mutta mikä onni ja autuus joku linja-autoasema -niminen halli voi olla? Nesteen vessa ja kuppila ajaa ihan saman asian – sillä erotuksella, että sinne vessaan pääsee ilmaiseksi ja siellä on todennäköisesti siistimpää + kuppilassa tuoreemmat pullakahvit.

Matkustamiseen liittyy monenlaista muutakin infrastruktuuria kuin vessa ja pullakahvit - vaikka ne ne kaksi tärkeintä taitaakin olla. Lipunmyynti, aikatauluinformaatio, tavarasäilytys ja odotushalli niille, jotka eivät mitään kaupallista palvelua aio käyttää, tulee ensimmäisenä mieleen. Ja edelleen kyllä tavallisen matkustajan oletusarvo on se, että linja-auto lähtee linja-autoasema -nimisestä paikasta. Ja ihan omalla mutu-tuntumalla tällaisen palvelukokonaisuuden tarjoaminen olisi edellytys sille, että linja-autoliikenteen matkustusmuoto-osuus säilyy tai kasvaa.

Ratkeaisihan tämä toki silläkin, että kiellettäisiin linja-autoasema -nimen käyttö Matkahuollolta (olettaen, että sitä ei ole vuokrasopimukseen määritelty) ja rakennettaisiin uusi, julkinen kaikkien operaattorien linja-autoasema -niminen terminaali. Eihän siinä järkeä toki varmaankaan olisi... :tongue:
 
Riippuu tietysti sopimuksista, mutta voisin kuvitella niiden olevan useiden kymmenien vuosien mittaisia. Ei sellaisia voi niin vaan irtisanoa. Tietysti joku kunta voi lähteä kalliilla purkamaan sopimuksen, jos katsoo sen olevan kuntalaisten edun mukaista.

Se aspekti tähän kuitenkin liittyy, että suuri(n?) osa linja-autoasemista on julkisin varoin rakennettuja ja ylläpidettyjä, ja Matkahuolto on vain vuokralainen. Esimerkiksi Tampereen kaupunki teki vastikään varsin kalliin remontin Tampereen linja-autoasemalla. Hulluksi asian tekee se, että kaupunki olisi halunnut tehdä rautatieaseman yhteyteen matkakeskuksen, mutta kun eräät paikalliset bussiliikennöitsijät kieltäytyivät niin sitten kaupunki remontoi omistamansa linja-autoaseman näitä varten.

Kun kerran periaate on ollut, että julkinen valta rahoittaa linja-autoasemainfraa yleishyödyllisessä tarkoituksessa, on asiatonta että Matkahuolto kykenee hinnoittelemaan näiden asemien käytön riippumattomia liikennöitsijöitä syrjivästi. Enpä ihmettelisi jos tämä olisi jopa jonkun EU-direktiivin tai -asetuksen vastaista (?), mutta vähintäänkin kilpailuviraston tulee puuttua siihen määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä. Uskoisin että tällaisessa tilanteessa vuokrasopimusten irtisanominen väärinkäytösten seurauksena ei välttämättä olisi suuri ongelma, vaikkei sopimuksissa olisikaan tällaisen mahdollistavaa pykälää. Oikeusjuttu siitä tulisi joka tapauksessa, mutta otaksuttavasti sovitteluhalukkuutta saattaa löytyä jos sillä saisi jotain helpostusta mahdollisista kartellisakoista.
 
Matkustamiseen liittyy monenlaista muutakin infrastruktuuria kuin vessa ja pullakahvit - vaikka ne ne kaksi tärkeintä taitaakin olla. Lipunmyynti, aikatauluinformaatio, tavarasäilytys ja odotushalli niille, jotka eivät mitään kaupallista palvelua aio käyttää, tulee ensimmäisenä mieleen. Ja edelleen kyllä tavallisen matkustajan oletusarvo on se, että linja-auto lähtee linja-autoasema -nimisestä paikasta. Ja ihan omalla mutu-tuntumalla tällaisen palvelukokonaisuuden tarjoaminen olisi edellytys sille, että linja-autoliikenteen matkustusmuoto-osuus säilyy tai kasvaa.

Minusta taas tuntuu siltä, että linja-autoasema -konsepti alkaa olemaan menneen maailman juttuja. Nyt kun reittilupakäytännöt vapautuvat kokonaan, niin LAL:eek:on kuulumattomat firmat voivat ajaa bussejaan vaikka sitä linja-autoasemaa sivuavaa katua pitkin. Nämä oheispalvelut ovat nykyään jo aika pitkälti matkustajan kannalta turhia, ja tarvittavat palvelut muut liikennöitsijät voivat hankkia tekemällä sopimuksen vaikka jonkun läheisen liikkeenharjoittajan kanssa (esim. huoltoasema, kahvila, kioski).

Se aspekti tähän kuitenkin liittyy, että suuri(n?) osa linja-autoasemista on julkisin varoin rakennettuja ja ylläpidettyjä, ja Matkahuolto on vain vuokralainen. Esimerkiksi Tampereen kaupunki teki vastikään varsin kalliin remontin Tampereen linja-autoasemalla. Hulluksi asian tekee se, että kaupunki olisi halunnut tehdä rautatieaseman yhteyteen matkakeskuksen, mutta kun eräät paikalliset bussiliikennöitsijät kieltäytyivät niin sitten kaupunki remontoi omistamansa linja-autoaseman näitä varten.

Kun kerran periaate on ollut, että julkinen valta rahoittaa linja-autoasemainfraa yleishyödyllisessä tarkoituksessa, on asiatonta että Matkahuolto kykenee hinnoittelemaan näiden asemien käytön riippumattomia liikennöitsijöitä syrjivästi.

En ihan suoralta käsin usko, että Tämpereen matkakeskuksen toteuttamatta jättämiseen pääasiallinen syy olisi ollut paikallisten bussiliikennöitsijöiden painostus. Mikäli näin olisikin ollut, niin se kertonee enemmän kaupungin kyvyttömyydestä hoitaa tehtäviään kuin mistään muusta.

Onnibussin vinkuminen linja-autoasemien käyttökiellosta on myös aika naurettavaa. Valmiiksi katettuun pöytään pitäisi päästä osallistumatta kustannuksiin. Olkoonkin kiinteistöt julkisesti omistettuja, mutta vanhat toimijat pyörittävät niitä pitkin vuokrasopimuksin ja huolella hiotulla palvelukonseptilla. Tästä asiasta räksyttäminen vaikuttaa enemmänkin julkisuuden tavoittelulta Onnibussin suunnalta kuin todellisesta halusta päästä liikennöimään linja-autoasemilta. Linja-autoasemat kun eivät välttämättä istu kovin hyvin mahdollisimman kevyeen ja äärimmäiseen kustannustehokkuuteen pyrkivään konseptiin. Uskon että linja-autoasemakysymys ratkeaa ihan markkinaehtoisesti muutaman vuoden sisällä kunhan liikennöinti vapautuu kunnolla.
 
Vainion Liikenteen kotisivuilta http://www.vainionliikenne.fi/www/ löytyy myöskin paljon informaatioa koskien Onnibussin julkisuuteen heittämiä väitteitä.

Eivät LAL:n väitteet muutu automaattisesti totuudeksi jos Vainion liikenne julkaisee ne omalla nettisivullaan. Tiedotteiden uskottavuutta nakertaa mm. se, että vapaalippukohua väitetään Onnibusin aikaansaamaksi vaikka ymmärtääkseni Onnibus ei ole sitä laskenut liikkeelle. Myöskään Kampin tariffien tueksi ei esitetä laskelmia. Sitäpaitsi jokainen laskentatointa ikinä opiskellut ymmärtää että oikein valituilla laskentaperiaatteilla ja -oletuksilla voidaan tällaisessa tilanteessa todistaa mitä halutaan.

Jokainen aiheesta kiinnostunut on myös voinut tutustua Väinö Paunu Oy:n kirjelmään ELY-keskukselle, jossa yksittäisiä virkamiehiä uhkaillaan asiattomalla tavalla. Näinkö toimii taho, jolla on puhtaat jauhot pussissaan?
 
Hmm, tuo Vainion teksti kyllä siirsi mun sympatioita Onnibusin puolelle, niin paljon siinä pyritään hämäämään lukijaa.

Lähdin äsken kirjoittamaan kohta kohdalta selvitystä siitä, millä kaikin tavoin tuossa tekstissä pyritään viilaamaan lukijaa silmään, mutta sen tyyppisen tekstin sellaiseen laajuuteen kirjoittaminen, ettei siitä voisi löytää "asiavirheitä" siksi, että jokin asia on jätetty tekstissä mainitsematta, veisi useamman tunnin. Siispä tässä lyhyesti esimerkkejä asioista, joita tekstistä löytyy:

1) Osa argumenteista perustuu olkiukkoihin. Vainion sivuilla esitetty väite ei siis ole sama kuin varsinaisesti esitetty väite, vaikka se onkin pääosin sama tai se esittää maallikoiden esittämän väitteen, joka on lähes sama, mutta ei kuitenkaan täsmälleen sama kuin vastaavahko asiantuntijoiden esittämä väite. Hyvin pienillä käsitteiden muutoksilla saadaan ihmeitä aikaan. Esim. "Bussiliikenteen reitit ovat olleet yksinoikeudella muutamalla isolla perheyhtiöllä, joiden etuja Linja-autoliitto ajaa." on asiayhteydestään irroitettuna yksinäisenä lauseena eri asia kuin "Bussiliikenteen reitit on vakiintuneen käytännön mukaisesti annettu linjaa jo edellisen linjalupakauden ajan liikennöineelle yhtiölle", vaikka kyseiset fraasit voitaisiin korvata toisillaan melkein missä tahansa tekstissä, jossa fraasin tarkka merkitys on tulkittavissa oikein fraasin kontekstin avulla. Yksinään nuo fraasit aikaansaavat mielleyhtymiä, jotka ovat kyseisten kahden fraasin välillä vahvasti erilaisia. Olkiukkoihin perustuva argumentointi ei ole teknisesti ottaen valehtelemista, mutta se tuottaa saman lopputuloksen kuin valehtelu.

2) Teksti on kirjoitettu siihen tapaan, että se antaa ymmärtää korjaavansa väärää informaatiota ja tuovansa lukijalle paremmin esitettyjä väitteitä paremmin todellisuutta vastaavaa tietoa. Se on siis kirjoitettu siten, että sitä on helppo erehtyä pitämään objektiivisena. Tekstin sanamuodot, kuten negatiivissävytteisten verbien "romuttaa" ja "uhata" toistuva käyttäminen, positiivissävytteisten määreiden lisääminen Vainion toimintaa kuvaavien käsitteiden yhteyteen silloin, kun ne ovat Vainion vastinetekstissä ja negatiivissävytteisten silloin, kun ne ovat "väitteessä", jolle vastine on kirjoitettu, eivät kuitenkaan ole soveliasta kielenkäyttöä tekstissä, jonka tavoite on objektiivisen tiedon levittäminen. Teksti ei siis pyri olemaan objektiivinen, vaan muuttamaan lukijan ajatuksia enemmän Vainion kantoja vastaaviksi.

3) Tekstissä on runsaasti väitteitä, joista puuttuvat lähdeviitteet, kuten: "Väite: Valtio tukee linja-autoliikennettä vuosittain 600 M€:lla." – kuka näin on väittänyt? Missä yhteydessä?

4) Teksti sisältää väitteitä, jotka ovat tosia, mutta joiden merkitys on jotain aivan muuta kuin miltä ensilukemalta vaikuttaa. Esim. liikenneverkko, joka sisältää tasan yhden päivittäisen yhteyden jokaikiseen Suomen kylään, on maanlaajuisesti kattava, vaikka olisi olemassa toinen liikenneverkko, joka sisältää kahdeksan päivittäistä yhteyttä jokaikiseen Suomen kylään. Lukija ei välttämättä tule huomanneeksi, että väitteen ehdot ovat niin helposti täytettävissä, ettei väitteellä itse asiassa ole argumentin kannalta merkityksellistä asiasisältöä. Käytännössä tälläkään tavalla ei valehdella, mutta lukijaa ohjataan sanamuodoilla ja lauserakenteilla ymmärtämään tekstin sisältö virheellisesti. Lopputulos on siis sama kuin valehtelulla, vaikka kyseessä ei olekaan vale.

Voi olla, että kirjoittaja ei ole osannut asiaansa ja on vahingossa kirjoittanut tavalla, joka saa tekstin vaikuttamaan epäasialliselta. Itse päädyn kuitenkin pitämään todennäköisempänä, että tekstin on kirjoittanut joku, jolla on kyky ymmärtää tuotoksensa luovan vääristyneen kuvan todellisuudesta ja tulkitsen siksi tekstin kirjoittamisen motivaation olevan enemmänkin omien asemien parantaminen kuin lukijan sivistäminen. Olen toki tietoinen siitä, että "vastapuolenkaan" väitteet eivät aina anna oikeaa kuvaa todellisuudesta, mutta se ei ei tee toisensuuntaisestakaan vääristelystä oikeutettua. Jos noita Vainion sivuilla esitettyjä väitteitä, joihin Vainio on kirjoittanut vastineita julkaistaisiin Onnibussin toimesta, olisin toki vastaavalla tavalla ärtynyt kuin nyt. Siitä, että tavan kansalaiset sekä asiaan vain osin vihkiytyneet harrastajat ja toimittajat kirjoittavat epäobjektiivisesti, en ole yhtä ärtynyt kuin kiistan varsinaisen osapuolen toteuttamasta asioiden vääristelystä.
Joka tapauksessa, Vainion sivuilla olevat tekstit ovat luoneet minulle aiempaa negatiivisemman kuvan Vainiosta. Toivon toki, että se luo sen muillekin, koska toivon kaikkien kilpailijoidensa niskaan lokaa heittävien saavan kärsiä loanheitostaan suorassa suhteessa heitetyn loan määrään.
 
Dakkuksella on hyvää analyysiä. Mä en päässyt Vainoin sivuilla otsikoita pidemmälle, kun alkoi ällöttää tuollainen seiskapäivää-sensaatiomaisuus. "Lue totuus" linkissä ja "Totuus virheväittämistä" otsikossa kertoo jo riittävän selkeästi, mistä tässä on kyse. Mulla ei ole ollut näistä bussifirmoista mitään ennakkokäsityksiä, mutta nyt on yhdestä. Nimittäin Vainion liikenteestä. Eikä se ennakkokäsitys ole positiivinen.
 
Hmm, tuo Vainion teksti kyllä siirsi mun sympatioita Onnibusin puolelle, niin paljon siinä pyritään hämäämään lukijaa.

Itsekin luin tuon läpi. Ei minusta Vainion sivujen teksti pyri hämäämään, se on heidän näkemyksensä kuumana käyvään debattiin. Omia näkemyksiään esittää toisaalla yhtälailla myös Onnibus, julkaistuaan sivuillaan tiedotteen virkamiesten lahjontaan liittyen. Siinäkin annetaan ymmärtää paljon, mutta jätetään ehkä objektiivisesti tarkastellen oleellinen fakta kertomatta. Siis se ettei muutkaan linja-autofirmat siihen ole osallistuneet. Tai siis tämä käsitys mulle on median uutisoinneistä jäänyt, ellei ole sattunut menemään ohi korvien.

Sinänsä sääli tilanne, että tällaisia tiedotteita täytyy eri toimijoiden kyhätä. Luulisi, että Suomenkin kokoisessa maassa mahtuisi toimimaan bussialallakin näitä ilmeisen kunnollisia toimijoita siten, että paukut voisi käyttää tiedotteiden kyhäämisen sijaan toiminnan ylläpitoon ja mahdolliseen kehittämiseen:cool:
 
Hmm, tuo Vainion teksti kyllä siirsi mun sympatioita Onnibusin puolelle, niin paljon siinä pyritään hämäämään lukijaa.

Mielestäni käytät analyysissäsi samoja keinoja mistä Vainiota syyllistät. Tämä on keskustelufoorumi, joten sinänsä en pidä sitä mitenkään erikoisena, ehkä kuitenkin hiukan tekopyhänä.

Myöskään se että muut bussiyhtiöt puolustautuvat Onnibussin varsin agressiivisia tiedotehyökkäyksiä vastaan ei ole mikään yllätys, kuten ei sekään että tiedotteissa oma toiminta yritetään esittää positiivisessa valossa.
 
Mielestäni käytät analyysissäsi samoja keinoja mistä Vainiota syyllistät. Tämä on keskustelufoorumi, joten sinänsä en pidä sitä mitenkään erikoisena, ehkä kuitenkin hiukan tekopyhänä.

Myöskään se että muut bussiyhtiöt puolustautuvat Onnibussin varsin agressiivisia tiedotehyökkäyksiä vastaan ei ole mikään yllätys, kuten ei sekään että tiedotteissa oma toiminta yritetään esittää positiivisessa valossa.

Mä pitäisin aika olennaisena sitä, että mä en ole tuon konfliktin osapuoli. Mulle on myös tuon Vainion sivun tekstin myötä kehittynyt (ainakin täksi päiväksi ;)) kanta siitä, minkä puolen koen sympaattisemmaksi, kun ennen tuota olin asiasta vielä jokseenkin epävarma. Toki, kun mä en elämäntilanteellisista syistä kuulu kaukobussien asiakaskuntaan ennen kuin niiden hinta on 0€ tai kun olen matkalla jonnekin, minne ei kerta kaikkiaan junalla pääse, mun mielipiteelläni on hirveän vähän suoraa relevanssia tuon konfliktin osapuolille. Mutta joo, mä pohdin tuon tekstin mahdollista tekopyhyyttä jonkin aikaa ennen sen lähettämistä ja totesina lopulta, etten ole linja--autoliikennettä harjoittava yritys enkä mitään sellaiseen verrattavissa olevaa.

Ei toki ole yllätys, että oma toiminta yritetään esittää positiivisessa valossa, mutta kun sellaista lähdetään tekemään, sitä ei saisi naamioida faktojen esiintuomiseksi, vaan sen pitäisi keskittyä rehellisesti oman tuotteen mainostamisen. Saa itseään kehua, mutta jos asiakasta – eli minua, kun minutkin oletetaan tuollaisen tiedotuksen taholta asiakkaaksi – huijataan yhtään millään tavalla, siitä pitää tulla tiedottajalle pökäleitä niskaan.
 
Saa itseään kehua, mutta jos asiakasta – eli minua, kun minutkin oletetaan tuollaisen tiedotuksen taholta asiakkaaksi – huijataan yhtään millään tavalla, siitä pitää tulla tiedottajalle pökäleitä niskaan.

Poliittisessa keskustelussa tuo tuntuu olevan Linja-autoliiton tyyli (näkyy esim. Vainion sivuilla olevassa kuntapäättäjille suunnatussa brosyyrissä, jossa vedotaan status quon säilyttämisen puolesta bussiliikenteessä) ja liiton puheenjohtaja käyttää samaa tyyliä nyt omilla sivuillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös