Esitän tähän väliin kysymyksen:
Miksi ihmiset tällä valitsevat puolia? Eli ovat jossain asiassa joko Onnin tai vaikka Vainion puolella. Itsekin olen toki tässä valinnut puolen, kannatan täysillä molempia eli olen 100% molempien puolella nyt ja aina.
Puolen valitseminen ja sen mukaan asennoituminen on typerintä mitä ihminen voi tehdä, koska se tekee ihmisestä idiootin joka ymmärtää vain puolet kaikesta eikä hahmota kokonaisuutta.
Omalla kohdallani "puolen valitseminen" tarkoittaa käytännössä, että koen yhden osapuolen olevan argumentoinnissaan enemmän väärässä kuin toisen. Tuossa tilanteessa ilmauksen "puolen valitseminen" käyttäminen on epätarkkaa, koska kyse on tarkemmin otettuna jonkinlaisesta harmaasävyisestä (eli jostain muusta kuin mustavalkoisesta) käsityksestä siitä, kumpi jonkun konfliktin osapuolista ajaa paremmin sellaista asiaa, jonka katson olevan omien etujeni mukainen.
Koen PSA:n laatijoidensa tarkoittaman kaltaisen toteutumisen olevan etujeni mukaista. Taho, joka pyrkii ylläpitämään status quota pyrkimällä ohjaamaan PSA:n toteutumista sellaiseksi, että muutos sitä edeltävään aikaan olisi mahdollisimman vähäinen, toimii tällöin etujani vastaan.
Katson tämän LAL:n vastustaman laki- ja käytäntömuutoksen olevan etujeni mukainen, koska se nähdäkseni 1) ohjaa verovarojeni käyttöä aiempaa järkevämmäksi parantaessaan yhteiskunnan (kuntien) mahdollisuuksia päättää joukkoliikenteensä toteuttamisesta, 2) johtaa muun kuin nykyisin kuntien tilaaman joukkoliikenteen lippujen keskimääräisten hintojen (eli matkustuskulujeni) laskemiseen ja 3) saattaa myös lisätä linja-autovuorojen tarjontaa lipunhintojen laskun lisäämän matkustajamäärän ansiosta.
Perussyy siihen, että ajattelen näin on se, että nähdäkseni monopolin antaminen taholle, jonka kaikki toiminta ei ole edustuksellisen demokratian suoran määräysvallan alaista, on haitallista. Käsitykseni siis on, että monopolin tarjoaminen on järkevää vain siinä tapauksessa, että monopolin saanut toimija on kansanedustajien tai kunnanvaltuutettujen kullekin virkakaudelle sopivaksi katsomien henkilöiden ohjattavissa ja että toimija toimii sellaisella alalla, jossa muita asioita kuin välittömien taloudellisten tuottojen on yhteiskunnan kannalta järkevintä pitää toimijan toiminnassa etusijalla.
Jos alan luonne ei vaadi valtiollista tai kunnallista monopolia, näen markkinaehtoisen kilpailun tuovan yhteiskunnalle ja siten itselleni merkittävän edun laki- tai viranomaissääteiseen monopoliin nähden.
Käsitykseni on, että LAL:n vaatimukset, joita Vainion vaatimukset vastaavat, ovat yhteiskunnan kokonaisedun ja siten minun etuni vastaisia, mikä tekee kyseisten vaatimusten esittäjistä tietyllä tapaa "vastustajiani". Oletusarvoisesti siis tahot, jotka joko pyrkivät ohjaamaan linja-autoliikennettä nykyistä markkinaehtoisempaan suuntaan tai suuntaan, jossa linja-autoliikenne on kokonaisuudessaan kuntien ja valtion suoraan liikelaitoksin hoitamaa, ovat "puolellani" ja heitä vastustavat "minua vastaan". Tärkeää on kuitenkin myös, että kyseinen "puolellani" oleva taho toimii muiltakin osin etujeni mukaisesti. Katson, että tietyiltä osin Onnibus toimii myös etujani vastaan käyttämällä osin epähyväksyttäviä markkinointikeinoja. Koska nähdäkseni Onnibusin toiminnan itselleen uhaksi kokeva osa muista linja-autoyrityksistä kuitenkin käyttää samoja keinoja vielä härskimmin, Onnibusin toiminta ei ole minulle syy pyrkiä ajamaan LAL:n asiaa Onnibusin asian kustannuksella LAL:n minulle haitallisesta toiminnasta huolimatta.
Kyseessä on selkeä yhteiskunnallisten toimijoiden välinen vastakkainasettelu, joka koskee omia etujani. Näen järkeväksi ottaa asiaan poliittisesti kantaa ja siten asettua tällaisessa keskustelussa etujani parhaiten (=vähiten huonosti) ajavan tahon puolelle. Mikäli eri toimijat muuttavat kantojaan tai tuovat esiin uusia kantoja, saatan muuttaa näkemystäni siitä, mikä toimija toimii parhaiten etujeni mukaisesti, suuntaan tai toiseen.
Koen nykyisen linja-autoliikenteen toimintamallin kohtuullisen hyväksi, mutta uuden mallin nykyistä paremmaksi. En siis vastusta LAL:n vaatimuksia siksi, että LAL olisi sinänsä ikävä, vaan LAL on nähdäkseni ikävä noiden vaatimustensa takia, eikä se tietääkseni ole tehnyt muuta minulle haitallista.