Oslon T-banen vuonna 2010
Oslon metroverkolla tapahtuu jälleen, kun Kolsåsbanenin muutostyöt metrostandardin mukaiseksi etenevät. Eilen tiistaina (17.8.) puolenpäivän jälkeen avattiin liikenteelle viimeinenkin Oslon kunnassa sijaitseva asema, Bjørnsletta. Työt jatkuvat edelleen ja tämän hetkisen tiedon mukaan seuraava osuus Jarin asemalle avataan joulukuussa, tarkemmin sanottuna 6.12., jolloin liikenteen on tarkoitus palata myös Holmenkollenin radalle. Kesän aikana on myös kunnostettu asemia linjalla 4 Helsfyrin ja Ryenin välillä, tuon suunnan bussikorvaus (Helsfyr-Bergkrystallen) päättyi maanantaina (16.8.).
Uusi Bjørnslettan asema on hyvin samanoloinen kuin muutkin ko. osuuden uusitut asemat (ja ylipäätään Oslon esikaupunkien metroasemat): paljon betonia ja yksinkertainen varustelu (muutama penkki, lyhyt katos, lippuautomaatit). Asemalle on myös tuotu pieni parakki ja vessakoppi kuljettajien taukoja varten. Pääsy laitureille on aseman molemmista päistä portaiden ja huomattavan pitkien ramppien kautta. Huomionarvoista on myös että Bjørnsletta on ensimmäinen asema, jossa kaikki opasteet aseman nimikylteistä lähtien ovat Ruterin mallin mukaan tummanharmaata valkoisella tekstillä, eivätkä enää sinivalkoisia.
Opastin- ym. työt eivät uudella osuudella vielä olleet aivan valmiita, niinpä junia seurasivat Åsjordetin ja Bjørnslettan välillä ylimääräiset kuljettajat (1/juna, yhteensä 2kpl), jotka olivat yhteydessä toisiinsa radiopuhelimen välityksellä. Koska radan viimeinen puolenvaihtopaikka on Ullernåsenin ja Åsjordetin välillä, ajaa joka toinen juna kahdelle viimeiselle asemalle aina toista raidetta. Lähdöt kumpaankin suuntaan ovat siis vuorotellen raiteelta 1 ja raiteelta 2 - vastaavasti raiteelta 1 lähtee juna vuorotellen eri suuntiin jne. Linjalla noudatettavan 15min vuorovälin myötä tämä ei ole ongelma, sillä junat kohtaavat toisensa aikataulun mukaan aina Ullernåsenin asemalla (miksi käytössä ei ole vain toinen raide kaikille junille ei ole tiedossani). Paikalla olleen opastuksen mukaisesti tämä käytäntö olisi voimassa marraskuulle.
Linjalla 2 joudutaan toistaiseksi ajamaan Østeråsin haaran virransyöttöön liittyvien töiden vuoksi lyhyillä (1 yksikkö / 3 vaunua) junilla, joten vuoroväli osuudella Ellingsrudåsen-Hovseter on 7,5 minuuttia, eli normaalien lähtöjen väliin on sijoitettu ylimääräiset vuorot ko. osuudelle. Syyskuun 6. päivästä lähtien myös linjalla 2 ajetaan taas pitkillä junilla.