Vs: Oslo vuonna 2006
Wikipedian numeroja katsellessa alkaa ihminen epäillä, että oslolaiset eivät ole kovin hääviä joukkoliikennekansaa ensinkään. En tiedä, miten vertailukelpoisia nämä luvut ovat. Raitiotieverkosta ilmoitettu 'system length' on ilmeisesti yksiraiteisen linjaradan yhteispituus kummassakin kaupungissa.
Helsingin väkiluku 588 195 / 1 044 063
Oslo befolkning 596 923 / 912 046
Helsingin metro 21,1 km; 17 asemaa, nousuja 199 339 / päivä (2008)
Oslo T-bane 82,2 km; 105 asemaa, nousuja 268 000 / päivä (2009)
Helsingin raitiotiet 89,5 km; nousuja n. 200 000 / päivä
Oslotrikken 131,4 km; nousuja 110 000 / päivä
Oslossa ja Norjassa ylipäätään ei vissiin ole rakennettu kerrostalolähiöitä samalla innolla kuin meillä, ja Helsingin metron isot nousujen määrät tietty ovat osittain metron 'pakkosyöttöä'. T-bane -linjojen vuoroväli on myös monelta osin Helsingin metroa harvempi. Sama ilmeisesti koskee osin ratikoita? Ainakin kaluston määrä on selvästi Helsinkiä pienempi, vaikka rataa on enemmän. Silti vaikuttavat jotensakin vaatimattomilta nuo Oslon matkustajamäärät, varsinkin kun sikäläinen linjasto ainakin kartalla näyttää fiksummalta kuin Helsingin vastaava. Tietty metrojärjestelmän integraatio on edennyt vaiheittain ja osin aika myöhään.
Wikipedian numeroja katsellessa alkaa ihminen epäillä, että oslolaiset eivät ole kovin hääviä joukkoliikennekansaa ensinkään. En tiedä, miten vertailukelpoisia nämä luvut ovat. Raitiotieverkosta ilmoitettu 'system length' on ilmeisesti yksiraiteisen linjaradan yhteispituus kummassakin kaupungissa.
Helsingin väkiluku 588 195 / 1 044 063
Oslo befolkning 596 923 / 912 046
Helsingin metro 21,1 km; 17 asemaa, nousuja 199 339 / päivä (2008)
Oslo T-bane 82,2 km; 105 asemaa, nousuja 268 000 / päivä (2009)
Helsingin raitiotiet 89,5 km; nousuja n. 200 000 / päivä
Oslotrikken 131,4 km; nousuja 110 000 / päivä
Oslossa ja Norjassa ylipäätään ei vissiin ole rakennettu kerrostalolähiöitä samalla innolla kuin meillä, ja Helsingin metron isot nousujen määrät tietty ovat osittain metron 'pakkosyöttöä'. T-bane -linjojen vuoroväli on myös monelta osin Helsingin metroa harvempi. Sama ilmeisesti koskee osin ratikoita? Ainakin kaluston määrä on selvästi Helsinkiä pienempi, vaikka rataa on enemmän. Silti vaikuttavat jotensakin vaatimattomilta nuo Oslon matkustajamäärät, varsinkin kun sikäläinen linjasto ainakin kartalla näyttää fiksummalta kuin Helsingin vastaava. Tietty metrojärjestelmän integraatio on edennyt vaiheittain ja osin aika myöhään.