Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Tulipa mieleen. Pietarin ja Moskovan välillähän on niitä uusia Sapsan-junia. Voisiko myös Allegro teknisesti käyttää samaa rataa? Veikkaan, että voisi, kun se kerran kulkee myös Pietarista Suomen rajalle.

Siispä onko harkinnassa tai suunnitelmissa ajaa Allegroilla myös Moskova-Helsinki -reittiä?

Kuinka pitkä mahtaisi matka-aika olla tällaisella nopealla Moskova-Helsinki-junalla? Tolstoin matka-aika on 11 tuntia, jos siitä saisi puolet pois niin junayhteys alkaisi olla ihan järkevä vaihtoehto lentokoneelle.
 
Tulipa mieleen. Pietarin ja Moskovan välillähän on niitä uusia Sapsan-junia. Voisiko myös Allegro teknisesti käyttää samaa rataa? Veikkaan, että voisi, kun se kerran kulkee myös Pietarista Suomen rajalle.

Siispä onko harkinnassa tai suunnitelmissa ajaa Allegroilla myös Moskova-Helsinki -reittiä?

Kuinka pitkä mahtaisi matka-aika olla tällaisella nopealla Moskova-Helsinki-junalla? Tolstoin matka-aika on 11 tuntia, jos siitä saisi puolet pois niin junayhteys alkaisi olla ihan järkevä vaihtoehto lentokoneelle.

Kyllä se olisi teknisesti mahdollista.

Sapsanin matka-aika on n 4 tuntia ja Alegron 3.5 eli yhteensä n 7.5-8 tuntia jos juna käyttäisi Pietarin kehäradan Laatokan asemaa.

Tolstoin matka-aika on muuten mennessä 13 ja palatessa 14 tuntia eli mikään raketti se ei ole. Siinäkin olis nopeuttamisvaraa.

Mutta enpä usko että siitä tulisi mitään että Allegro alkaisi ajaa Moskovaan asti. Venäjän ja Suomen rautatieviranomaiset ovat niin kankeita joka asiassa. Suorastaan ihme että ylipäänsä on saatu aikaan sellainen juna kuin Allegro.

t. Rainer
 
Ei ollut ensimmäinen kerta, kun keskusteluissa nousee esille Allegron jatkomahdollisuudet Moskovaan asti. Mitään esteitä liikenteelle ei ole, jos vain tahtoa löytyisi. Itseasiassa tällä hetkellä taitaa yksi Sm6-junayksiköistä olla Moskovassa koeajolla (pikkulinnut laulavat) ja Pietarista sinne ollaan menty varmasti samaa rataa kuin Sapsan. Yksikköjen määrää toki pitäisi siinä vaiheessa kasvattaa, koska Helsinki-Pietari välillä on varmasti tarvetta tuolle nyt tilatulle ja tulossa olevalle neljälle (4) yksikölle.

Todennäköisempää kuitenkin on, että matkat ainakin lähitulevaisuudessa (vuoteen 2015-2020) tehdään seuraavasti:
Allegro Helsinki - Pietari (Suomen asema)
Metro Pl. Lenina - Pl. Vosstaniya
Sapsan Pietari (Moskovan asema) - Moskova (Leningradin asema)
 
Sapsanin matka-aika on n 4 tuntia ja Alegron 3.5 eli yhteensä n 7.5-8 tuntia jos juna käyttäisi Pietarin kehäradan Laatokan asemaa.

Ei se sitten kovin nopea olisi. Ehkä makuuvaunut ja pidempi matka-aika on sittenkin parempi. Venäjällä ollaan kai totuttu nimenomaan tällaisiin yön yli junamatkoihin, joissa matkustetaan makuuvaunuissa. Ihmettelen, miksi Moskovasta tulee varsinkin vuodenvaihteessa iso kasa charterjunia eri puolelle Suomea, kun lentäen pääsisi niin paljon nopeammin. Ei kai sitä selitä muu kuin perinne ja tottumukset. Voi siis olla, ettei Moskovan-Allegrolle ehkä ole kysyntää, kun pitäisi sitten istua penkissä se 8 tuntia.

Ei ollut ensimmäinen kerta, kun keskusteluissa nousee esille Allegron jatkomahdollisuudet Moskovaan asti. Mitään esteitä liikenteelle ei ole, jos vain tahtoa löytyisi. Itseasiassa tällä hetkellä taitaa yksi Sm6-junayksiköistä olla Moskovassa koeajolla (pikkulinnut laulavat) ja Pietarista sinne ollaan menty varmasti samaa rataa kuin Sapsan. Yksikköjen määrää toki pitäisi siinä vaiheessa kasvattaa, koska Helsinki-Pietari välillä on varmasti tarvetta tuolle nyt tilatulle ja tulossa olevalle neljälle (4) yksikölle.

Hyvä, jos idea ei sentään ole uusi. Ehkä sitten joku päättäväkin taho on sitä jo pohtinut. Yksikköjähän saa lisää tilaamalla, vaikka ajaisi Ulan Batoriin asti. :) Tosin kahdella yksiköllä kai voidaan hoitaa se kesällä 2011 alkava tiheämpi liikenne ihan hyvin. Yksi sitten varalle, ja yksi Moskovan liikenteeseen...

Saas nähdä miten käy Tolstoin kysynnän Allegrojen aloittaessa.
 
Saas nähdä miten käy Tolstoin kysynnän Allegrojen aloittaessa.
Ei ehkä vaikuta paljonkaan. Pietarissa nimittäin Moskovskij Vokzalin ja Finljandskij Vokzalin väli (3-4 km) olisi mentävä metrolla tai ruuhkaan jämähtävällä taksilla, mikä on hyvin hankalaa, varsinkin matkatavaroiden kanssa. Aikataulut jäävät nähtäväksi, mutta junia, joilla saman päivän aikana pääsisi jatkamaan, ei ehkä ole kovin monta. Ja yöpyminen Pietarissa on kallista.
 
Tämän esityksen mukaan luotijunalla vois komiasti vetäistä Helsingistä Nižni Novgorodiin kymmenessä ja puolessa tunnissa (kelmu 13/14, "High speed passenger traffic scheme"). Taitaa tosin tuossakin suunnitelmassa olla junanvaihto (ja aseman vaihto?) Pietarissa. Olishan se komean näköistä, jos Helsingissä lukis lähtevien junien talussa "Nižni Novgorod, Нижний Новгород".
 
Ei ehkä vaikuta paljonkaan. Pietarissa nimittäin Moskovskij Vokzalin ja Finljandskij Vokzalin väli (3-4 km) olisi mentävä metrolla tai ruuhkaan jämähtävällä taksilla, mikä on hyvin hankalaa, varsinkin matkatavaroiden kanssa. Aikataulut jäävät nähtäväksi, mutta junia, joilla saman päivän aikana pääsisi jatkamaan, ei ehkä ole kovin monta. Ja yöpyminen Pietarissa on kallista.

Jo tällä hetkellä Helsingistä voi lähteä aamulla Sibeliuksella, vaihtaa asemaa metrolla ja jatkaa illaksi Moskovaan Sapsanilla... Montaa yhteyttä ei ehkä ole, mutta yksikin riittää. Mitä tuohon Pietarissa yöpymisen hintaan tulee, niin tuollaisella 40 eurolla / henkilö pärjää 2 hengen huoneessa, joka ei mitenkään poikkea rajan tällä puolella vietetystä yöstä... Edullisempiakin varmasti löytyy, mutta myös kalliimpia.

---------- Viesti lisätty kello 13:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:12 ----------

Tämän esityksen mukaan luotijunalla vois komiasti vetäistä Helsingistä Nižni Novgorodiin kymmenessä ja puolessa tunnissa (kelmu 13/14, "High speed passenger traffic scheme"). Taitaa tosin tuossakin suunnitelmassa olla junanvaihto (ja aseman vaihto?) Pietarissa. Olishan se komean näköistä, jos Helsingissä lukis lähtevien junien talussa "Nižni Novgorod, Нижний Новгород".

Erittäin mielenkiintoinen esitys, jossa maaliskuussa 2008 on ollut yllättävän paljon informaatiota tarjolla mitä ei vielä tänä päivänäkään ole esitetty Suomessa...
 
Erittäin mielenkiintoinen esitys, jossa maaliskuussa 2008 on ollut yllättävän paljon informaatiota tarjolla mitä ei vielä tänä päivänäkään ole esitetty Suomessa...

Jäin hämmästelemään tuota kelmun 2 piirakkadiagrammia, jossa Suomen osuus on 49%. Voisi ymmärtää, että se on osuus kansainvälisestä matkustajaliikenteestä Venäjältä. Mutta Suomen osuus tuntuu kyllä ihan liian suurelta. Ehkä se tarkoittaa Pietarista alkavia matkoja? Mitä tarkoittaa "transport communication"?

Resiina-forumilla joku ihmetteli äskettäin, mistä Allegro meinaa löytää matkustajia neljään päivittäiseen vuoroon. Kelmulla 3 oleva ennuste Pietari-Helsinki matkustajamäärän kehityksestä kertoo odotuksista, mihin tämä perustuu. Mutta matkustajamäärän kasvuennuste on kyllä mielestäni aika hurja. 2010 ennuste on 299 tuhatta matkustajaa ja 2014 ennuste 481 tuhatta. Olisi kiva tietää, miten näihin lukuihin on päästy. Kasvuvauhdin roima kasvaminen 2010-2014 viitannee siihen, että nopean junayhteyden arvellaan vievän matkustajia lentoliikenteeltä. Bussien kanssa tuskin kilpailee kalliimman hinnan takia.
 
Mahtaisikohan minkäänlaista kysyntää olla junalle Helsingistä Minskiin? En tiedä, millaisessa kunnossa tuolla radat ovat, mutta etäisyydeltään se vastaisi kai lähinnä Moskovaa, eli olisi matka-ajan puolesta (???) mahdollisuuksien rajoissa.
 
Mahtaisikohan minkäänlaista kysyntää olla junalle Helsingistä Minskiin? En tiedä, millaisessa kunnossa tuolla radat ovat, mutta etäisyydeltään se vastaisi kai lähinnä Moskovaa, eli olisi matka-ajan puolesta (???) mahdollisuuksien rajoissa.

Vaikka Minsk ei ole kaukana, niin pahin este suomalaisten matkustamiselle sinne tai koko Valko-Venäjälle on että sinne pitää olla eri viisumi kuin Venäjälle, ja Valko-Venäjällä ei ole suurlähetystöä eikä konsulaattia Suomessa ollenkaan josta sitä voisi anoa.

Jos Helsingistä lähtevä juna jatkaisi Pietarista Minskiin nin se voisi samantien jatkaa Puolan rajalle tai jopa Varsovaan, Berliinin tai Prahaan, jos juna on sen mallinen että raideleveys on säädettävissä, eli tavallaan ajaisi saman asian kuin Rail Baltica, mutta se vValko-Venäjän viisumipakko nimenomaan tekee sen mahdottomaksi.

t. Rainer
 
Jos Helsingistä lähtevä juna jatkaisi Pietarista Minskiin nin se voisi samantien jatkaa Puolan rajalle tai jopa Varsovaan, Berliinin tai Prahaan, jos juna on sen mallinen että raideleveys on säädettävissä, eli tavallaan ajaisi saman asian kuin Rail Baltica, mutta se vValko-Venäjän viisumipakko nimenomaan tekee sen mahdottomaksi.
Junan olisi oltava veturivetoinen, sillä Pietarista Minskin suuntaan lähdettäessä sähköistys loppuu Oredezhiin. Kaikki kaukoliikenne Pietarin Vitebskin asemalta Valko-Venäjän suuntaan hoidetaan tällä hetkellä TEP70- ja TEP70BS-vetureilla. Rata on kohtuukunnossa, mutta käsittääkseni nopeus olisi kuitenkin vain 120 km/h. Pietarista on suoria vaunuja Berliiniin Odessan junassa 019/020.

Sähkökalustolla voisi tietysti kiertää Moskovan kautta...
 
Junan olisi oltava veturivetoinen, sillä Pietarista Minskin suuntaan lähdettäessä sähköistys loppuu Oredezhiin. Kaikki kaukoliikenne Pietarin Vitebskin asemalta Valko-Venäjän suuntaan hoidetaan tällä hetkellä TEP70- ja TEP70BS-vetureilla. Rata on kohtuukunnossa, mutta käsittääkseni nopeus olisi kuitenkin vain 120 km/h. Pietarista on suoria vaunuja Berliiniin Odessan junassa 019/020.

Sähkökalustolla voisi tietysti kiertää Moskovan kautta...

Ajattelin että se olisi perinteinen juna.

Miten hyvässä kunnossa on muuten rataosuus Pietari-Pihkova-Daugavpils-Vilna? Sitä pitkinhän Suomenkahden kiertävä Rail Baltica juna vois kulkea niin että sen ei tarvitsisi kulkea valko-Venäjän kautta? Kulkeeko sitä reittiä ylipäänsä suoria matkustajajunia enää?

t. Rainer
 
Miten hyvässä kunnossa on muuten rataosuus Pietari-Pihkova-Daugavpils-Vilna? Sitä pitkinhän Suomenkahden kiertävä Rail Baltica juna vois kulkea niin että sen ei tarvitsisi kulkea valko-Venäjän kautta? Kulkeeko sitä reittiä ylipäänsä suoria matkustajajunia enää?
Läpi koko rataosan kulkee yksi junapari, Vilna-Pietari-Vilna-yöjuna. Rata on nyt vielä toistaiseksi kohtuullisessa kunnossa, nopeustaso lienee sama 120 km/h kuin Pietarista Minskin suuntaan. Mutta esimerkiksi Daugavpilsistä rajan yli Liettuan puolelle ei kulje mitään muuta liikennettä kuin tuo yksi junapari. Rajan toiselta puolelta Turmantasista ajetaan kolme paikallisjunaparia Vilnaan ja hiukan kauempaa Dukstasista kaksi paria lisää. Vilnasta oli kaksoisraide melkein Turmantasiin asti, mutta siitä on nyt purettu lähes 100 km pois. Kovin suuria kehittämisrahoja ei liene tuolle radalle luvassa jatkossakaan, kun sen merkitys tavaraliikenteelle on mitätön.
 
Läpi koko rataosan kulkee yksi junapari, Vilna-Pietari-Vilna-yöjuna. Rata on nyt vielä toistaiseksi kohtuullisessa kunnossa, nopeustaso lienee sama 120 km/h kuin Pietarista Minskin suuntaan. Mutta esimerkiksi Daugavpilsistä rajan yli Liettuan puolelle ei kulje mitään muuta liikennettä kuin tuo yksi junapari. Rajan toiselta puolelta Turmantasista ajetaan kolme paikallisjunaparia Vilnaan ja hiukan kauempaa Dukstasista kaksi paria lisää. Vilnasta oli kaksoisraide melkein Turmantasiin asti, mutta siitä on nyt purettu lähes 100 km pois. Kovin suuria kehittämisrahoja ei liene tuolle radalle luvassa jatkossakaan, kun sen merkitys tavaraliikenteelle on mitätön.

Kaksoisraide purettu pois, minkä ihmeen takia? Onko Liettualla niin kova rahapula? Ei kuulosta hyvältä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös