Oy Karelian Trains Ltd (Helsinki-Pietari linjan tulevaisuus)

Sapsan - Muuttohaukka

Pietari-Moskova -linjan Siemens-juna "Sapsan" aloittaa liikenteen nyt joulukuun puolivälissä. Ja se väli mennee nopeimmillaan alta neljän tunnin ilman välipysähdyksiä.

Liikenne alkaa 18.12.2009:

Aamujunat Pietari 6.45 - Moskova 10.30 ja Moskova 6.45 - Pietari 10.45.

Päiväjunat Pietari 13.00 - Moskova 17.15 ja Moskova 13.00 - Pietari 17.45. Junat pysähtyvät myös väliasemilla Okulovka, Bologoe, Vyshnij Volochek ja Tver.

Iltajunat Pietari 19.00 - Moskova 22.45 ja Moskova 19.00 - Pietari 22.45.
 
Seuraavassa kopioitu tietoa Karelian Trainsin keltamustavalkoisilta sivuilta http://www.kareliantrains.fi/fi/index/etusivu.html . Mielestäni tuo Eurostar-junista tuttu keltamustavalkoinen väritys sopisi jopa juniin erittäin hyvin. Se tuo mieleen Helsingin ja Pietarin keskustoissa sijaitsevien talojen värityksen ja erottuu hyvin nykyisin molemmilla puolilla rajoja liikennöivästä kalustosta. Asiaan...
Itse juniinhan on tulossa suomen ja venäjänlipuista lainatut punainen, sininen, valkoinen ja hopea. Kuvien perusteella vähintään yhtä tyylikäs kuin nykyiset pendolinot. Mutta eipä sitten ilmeisesti mitään jää jäljelle nykyisten venäjän junien tsehovilaisesta tunnelmasta.

Näyttäis ulkomuodon perusteella olevan tavallinen pendolino kaksoisjännite versiona. Toivottavasti noissa ei oo lastentaudit yhtä pahoja ku suomen pendoissa.

Ei oo, junat kalibroidaaan Viipurissa-

Martti Salomaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei oo, junat kalibroidaaan Viipurissa

Ajolangan jännite vaihtuu tarkaanottaen Valtakunnan rajalla, jos sitä tässä tarkoitetaan. Suomessa on 25 kV ja Federaation puolella 3 kV. Käytettävistä sähkövetureista vain RZD:n veturit ovat kaksineuvoisia ja vain ne voivat liikennöidä Valtakunnan rajan kahta puolen. Samaten tuleva Sm6 on kaksineuvoinen.
 
Ensimmäinen juna matkalla Helsinkiin;

:lol:

Railway Gazette sanoi:
First Allegro train shipped to Finland

Alstom Allegro Pendolino train for Karelian Trains being loaded onto ship.

EUROPE: The first of four Alstom Pendolino tilting trainsets ordered for 'Allegro' services between Helsinki and St Petersburg is due to arrive in Finland this month, having been shipped from the Italian port of Vado Ligure on December 30.

The 220 km/h Pendolinos are being built at Alstom's Savigliano plant. They were ordered by the Karelian Trains joint venture of Finnish national railway VR and Russia's RZD in August 2007, based on a dual-voltage variant of the S220 design used by VR. The €120m contract was Alstom's first order to supply mainline rolling stock for Russia.

After initial tests in Finland the first trainset will be sent to Russia for certification. The remaining three sets will arrive later this year.

The Pendolinos will cut 2 h from the current 5½ h Helsinki - St Petersburg journey time, and a further 30 min will be saved after infrastructure works are completed in 2011.

Lähde: www.railwaygazette.com
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ensimmäinen juna matkalla Helsinkiin;:lol:
Resiina keskusteluforumilla oletetaan mahdolliseksi tuojaksi m/s Paimpol´ia. Havainto tänään? Espanjan luoteisrannikolla. Ei vielä näy Helsingin odotettavien listalla.
Kiitos Resiinalle!
 
Resiina keskusteluforumilla oletetaan mahdolliseksi tuojaksi m/s Paimpol´ia. Havainto tänään? Espanjan luoteisrannikolla. Ei vielä näy Helsingin odotettavien listalla.
Kiitos Resiinalle!

Näytti kyseinen purtilo olevan jo Tanskan edustalla tulossa, Perjantaina iltapäivästi pitäisi olla perillä. Helsingin satama ilmoittaa että 15.1. 8-23 olisi laivalle laituri, tosin satamasta ei tietoa. Tosin eipä taida Helsingissä olla paljon muita satamia kuin Vuosaari mihin kiskokulkineilla pääsee.
 
Vuosaaressahan se on, laituripaikka VED. Oli aikomuksena mennä ihmettelemään mutta työlogistista syistä jumituin konttorille.
 
Hyvä ettei VR luota uusiin kulkineisiinsa edes sen vertaa, että uskaltaisi siirrellä niitä kiskoilla ennen ensimmäistä huoltoa tai konepajakorjausta, kun näyttää maikkarin mukaan siirtävän junat maantiekuljetuksena Ilmalaan korjattavaksi. :lol:
 
Hyvä ettei VR luota uusiin kulkineisiinsa edes sen vertaa, että uskaltaisi siirrellä niitä kiskoilla ennen ensimmäistä huoltoa tai konepajakorjausta, kun näyttää maikkarin mukaan siirtävän junat maantiekuljetuksena Ilmalaan korjattavaksi. :lol:

Joo, jokainen seitsemästä vaunusta yksittäin sähköveturilla Keravan kautta 35 km/h:n nopeudella, ja vain yksi siirto kerrallaan tunnelissa. Ehkä se on kuitenkin kätevämpää roudata kumipyörillä, vai mitä olette mieltä?
 
Enpä lavettikuljetuksen kätevyydestä menisi takuuseen, kun kuljetusta on pitänyt pari kuukautta suunnitella ja matkan varrella pitää mm. liikennemerkkejä siirrellä. Ehkä iisimpää vetää Keravan kautta Ilmalaan, ollaanhan jo valmiiksi kiskoilla.
 
Kyllähän ne vaunut saisi kytkettyä yhteen siellä satamassakin. Todennäköisin syy lienee, että kun kyseessä ei ole VR:n sisäinen siirto vaan Karelian Trainsin kuljetus, niin VR laskuttaisi tuollaisesta kiskoilla tehtävästä erikoiskuljetuksesta niin poskettoman hinnan että on halvempaa ajaa vaunujen kanssa jotain yli 50km kiertoreittiä pari vaunua kerrallaan läpi viikonlopun.

http://www.vartti.fi/artikkeli/a62616fc-2ea9-4615-b73e-06af01148da8
 
Pari pätkää uutta Venäjän-junaa bongasimme tänään klo 11 jälkeen Kehä III:lla Vantaankosken paikkeilla.
 
Vs: VR vaihtoi vihreään

Tuota, mitä ihmettä? VR:n Allegro-junien aikataulujen mukaan matka Kouvolasta Pietariin kestää 3:20 h mutta Pietarista Kouvolaan 1:22 h; Vainikkalassa ollaan vaikkei olla ehditty Viipuriinkaan. Voisiko joku selittää?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös