- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Havainnollistaakseni sitä, mitä esität, oheistan tässä karttasi lisättynä keltaisin ympyröin, jotka kuvaavat kohtalaista kävelyetäisyyttä. Ympyrä kuvaa sitä etäisyyttä, jolta noin 10 % asukkaista pitää vielä kävelymatkaa hyväksyttävänä. Tätä voinee pitää tämän metroverkon kattavuutena tällä seudulla. Kaikkialla muualla kuin keltaisten ympyröiden alueella joukkoliikennematkustaminen siis edellyttää vaihtamista.
PS: Ympyröitä on 103. Karttasi metrot kattavat siten 48.400 asukasta. Kun seudulla asuu 1,2 miljoonaa, niin onhan tuo peräti 4 %. Eikös ole näppärästi laskettu?
Sulla on mielestäni vähän epäreilu tapa ampua alas suunnitelma.
Siihen on huomioitu myös kehämäiset yhteydet raide-jokerin ja kehäradan muodossa, ylipäänsä kaikki ne hankkeet jotka YTV ja kaupungit ovat itse piirtäneet ja jotka on joskus suunniteltu toteutettavan. Sensijaan Korpisen aikoinaan visioimat suuruudenhullut saaristometro-suunnitelmat on tiputettu pois.
Kartan metro- ja rautatielähiliikenneverkko on suurinpiirtein yhtä laaja kuin Suur-Tukholman vastaava nyt. Suur-Tukholmassa asuu laskentatavasta riippuen, eli kuinka kauas keskustasta mennäään, miljoonasta pariin miljoonaan asukkaaseen ja itse kaupungissa vain 700000. Suur-Helsingissä tulee n 30 vuoden päästä asumaan yhtä paljon.
Nuo mainitsemasi yli 900 bussipysäkeistä ja 120 raitiovaunupysäkistä voi puolet tiputtaa pois, koska osa palvelee vain hyvin harvoin kulkevaa liikennettä, osa muodostaa taas neljän tai useamman pysäkin ryhmän kadunristeyksessä ja osa siksi että esim vierekkäisistä pysäkeistä ensimmäisellä pysähtyy vain seutubussit, toisella vain kaupungin bussit ja kolmannella raitiovaunut.
Metro- ja rautatieasemien ympäri piirtämäsi ympyrät ovat liian pieniä säteiltään, että kuvaisivat sitä sektoria jolta normaalit ihmiset (siis ei laiskat ja uusavuttomat kantakaupungin "tsadilaiset" jotka eivät viitsi kävellä yli puolta kilometriä minnekään) tulisivat joko kävellen tai muilla keinoilla metroasemille. Ainakin metron kohdalla nämä ympyrät on aina pyritty pyritään sijoittamaan sinne jossa joko asuntoja tai työpaikkoja tai muita tuhansia ihmisiä päivittäin vetäviä kohteita on paljon. Rautateiden varsilta löytyy seudulta vielä "Impivaara" -tyyppisiä asemia keskellä metsää, joidenkin onneksi, joidenkin harmiksi.
Vaihdollinen matka kaikkine odotuksineen ja riesoineen on tänä päivänä arkipäivää kymmenille, ellei sadoilletuhansille metroa käyttämättömille joukkoliikennematkustajille. Täydellisen vaihdottomuuteen päästään vain jos otetaan käyttöön viime sunnuntain hesarissa visioitu kutsu-minibussi-järjestelmä, mutta joka on suurkaupunkioloissa perinteistä joukkoliikennetä huomattavsti hitaampi, ja monen asiantuntijan mielestä mahdottomaksi todettu.
Ilman nopean raideliikenneverkon lisäämistä seudulla (huom kaikki toteutusvaihtoehdot huomioiden) on edessä vain nurmijärvi-ilmiön ja hajarakentamisen voimakas lisääntyminen, ja pendelöinti kymmenien kilsojen päästä, autolla.
t. Rainer