Vs: Automaattinen metro
Helsingin seudulla menee käytännössä metroa vastaavat kaupunkiradat myös Leppävaaraan, Vantaankoskelle ja Keravalle. Lisäksi tuota verkkoa ollaan parantamassa Kehäradalla, Pisaralla ja pidennyksellä Kauklahteen. Ei Helsingin S-bahntyyppisen raideliikenteen verkko (metro ja kaupunkiratajunat) ole laajennusten valmistuessa mitenkään kauhean lyhyt Tukholmaankaan verrattuna. Toki Tukholmassa asutus keskittynyt paremmin asemien lähelle.
Olen samaa mieltä, että metro on toimiva ja mukava väline, varsinkin kun siellä on niin väljää. Itse metrojuna ei suinkaan ole se irvikuva, Helsingin metroliikenne (kokonaisuus) on. Ihan oikeasti, 17 asemaa ja niin raskas infra, silti valtava liityntätarve. Olen rehellinen: ihan vitsihän se on, vaikka nyt muutama lisäasema länteen olisikin tulossa. Jo astetta kevyempi tukholmalainen olisi taipunut jo koko seudulle ainakin 50 asemalla kattamaan suurimman osan liikkumistarpeita. Ja ilman niitä massiivisia liityntäverkostoja. Ja kyllä kai raskaastakin metrosta voisi kelpovälineen koko seudulle saada, jos se ei olisi niin pirskatin kallista. Nyt kun olisi pakko lyhentää junia Länsimetron lyhyiden asemien takia, ei niintä suinkaan tehdä kevennysmielessä, vaan halutaan edelleen vaikeuttaa laajennusmahdollisuuksia automaatioilla ja muilla älyttömyyksillä.
Helsingin seudulla menee käytännössä metroa vastaavat kaupunkiradat myös Leppävaaraan, Vantaankoskelle ja Keravalle. Lisäksi tuota verkkoa ollaan parantamassa Kehäradalla, Pisaralla ja pidennyksellä Kauklahteen. Ei Helsingin S-bahntyyppisen raideliikenteen verkko (metro ja kaupunkiratajunat) ole laajennusten valmistuessa mitenkään kauhean lyhyt Tukholmaankaan verrattuna. Toki Tukholmassa asutus keskittynyt paremmin asemien lähelle.