- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Se että kaupunginosien välillä on eroja johtuu historiasta. Kaupunkia ei pysty rakentamaan yhdessä yössä, siihen on mennyt satoja vuosia. Ennen vanhaan kun kaupunki kasvoi, siihen liitettiin maita naapurikunnista valtiovallan päätöksellä, ettei kasvu loppuisi siihen, ja se malli on toiminut ihan hyyvin niin kauan kun sitä nyt on harrastettu.Sillä, että Helsingin alueet poikkeavat toisistaan, voi yhtä hyvin perustella sitä, että niiden nimenomaan ei pidä olla yhden kuntahallinnon alla. Koska miten se muka pystyy ottamaan huomioon alueiden erot, kun se on vain yksi hallinto.
Eikö urban sprwl tarkoita kaupunkipakoa, eli että kaupunki koetaan vastenmieliseksi ja siksi lähdetään suurella joukolla? Voiko Helsingin seudulla ihan tosissaan puhua urban sprawlista samaan tyyliin kuin jossain Jenkkilässä? Vai onko kyse siitä että Helsingissä estetään kaupunkia kasvamasta ja uudet asukaat joutuvat asumaan kaukana kaupungista taloudellisista syistä?Ja mitä taas tulee entisiin YTV-kuntiin, aika on mennyt jo pari vuosikymmentä sitten ohi siitä, että olisi jotain hyötyä yhdistää ne yhdeksi kunnaksi. Sen aika oli ennen kuin seuturakenteen hajautuminen (Urban Sprawl) levitti päivittäisen liikkumisen alueen kauaksi YTV:n rajojen ulkopuolelle.
Tukholma on lähempänä, kokoluokaltaan enemmän Helsingin kokoinen kuin Lontoo ja Pariisi ja on muutenkin paljon enemmän yhteistä.Sekä yksittäisessä seudun kunnassa että koko seudulla on asioita, jotka koskevat joko rajattua kunnan tai kaupungin osaa taikka koko kuntaa tai seutua. Fundamentalistit elävät siis hienosti molempiin suuntiin. Kumpikin unohtaa ne kuntahallinnon tehtävät, jotka eivät tue omaa kantaa suurkunnasta tai kaupunginosakunnista. Kernaasti kannattaa mennä merta edemmäksi kalaan, eli ei pysähtyä vain Tukholmaan. Mannereurooppalainen käytäntö on kaksitasoinen kaupunkihallinto, kuten Lontoo tai Pariisi.
Tarkenna mitä tarkoitat härskeillä politikoilla, virkamiehillä ja hulluilla ideoilla. Mikä on vaihtoehtosi edustukselliselle demokratialle ja sille että vaativiin töihin palkataan asiantuntijoita?Nyt eletään mahdollisimman surkeassa välitilassa, jossa ei toimi kaupunginosahallinto eikä seutuhallinto. Niinpä kyllin härskit poliitikot, virkamiehet tai poliittisen virkamiehet saavat mitä hulluimmat ideansa läpi, kun ei ole toimivaa kontrollia. Hyvänä esimerkkinä vaikka se, miten yksi apulaiskaupunginjohtaja junailee omassa kunnassaan miljardihankkeita muiden kuntien maksettavaksi. Ei olisi mannermaisessa kaupunkihallintomallissa varmaankaan mahdollista.
Tuossta veroasiasta haluaisin kysyä, että kun edellisen kerran tässä foorumissa oli keskustelua Ruotsin verotuksesta sain käsityksen että suur-tukholmalaiset maksavat tuloveroa vain valtiolle, kirkolle ja maakäräjille. Tarkistin itse kanssa Ruotsin veroviraston sivuilta. Voi se tietenkin olla että maakäräjäveroon on korvamerkitty osuus joka menee omalle kunnalle, mutta maakäräjäveron prosentti on sama asui missä tahansa suur-Tukholmaa eli djursholmilaiset eivät pääse alemmalla prosentilla kuin botkyrkalaiset. Tietysti se että Suur-Tukholman maakäräjien hallinnoima alue on pinta-alaltaan valtava ja erot ovat suuret, se pakottaa antamaan kunnille omaa päätäntävaltaa omissa asioissa kuten perusopetus ja vanhustenhoito, mutta esim Solnan ja Tukholman välinen raja vaikuttaa aika turhalta näin meidän silmistä katsottuna, ihan sama kuin jos vanha Huopalahden kunta johon kuului Munkkiniemi ja Lauttasaari olisi vielä olemassa.Tämä on kyllä hyvin virheellinen kuvaus Ruotsin kunta/maakäräjä-järjestelmästä: kyllä sikäläisillä kunnilla on ihan yhtäläinen itsehallinto kuin meidän kotimaisillakin kunnilla, vaikka osa tehtävistä onkin siirretty maakäräjien tasolla hoidettavaksi. Veroja ei kerää vain maakäräjät, vaan myös kunnat keräävät veroa, jonka suuruus päätetään ihan kunnan tasolla. Maakäräjien tehtäviin kuuluvat terveydenhuollon lisäksi tietyt kulttuuriasiat, joukkoliikenne ja aluetason kaavoitus (kuin meillä maakuntakaavat). Sen sijaan mm. vanhustenhoito, koulut, ympäristönsuojelu, pelastustoimi, jätehuolto, vesihuolto - ja yleis-/asemakaavoitus kuuluvat Ruotsissakin kuntien päätösvaltaan, siis hieman muutakin kuin "puistojen hoitoa"...
t. Rainer