Eiköhän ole luonnollista, että seuraavan sukupolven sähköjunat tulevat tosiaankin ulkomailta eivätkä Talgolta.
Viimeiset kotimaista suunnittelua olevat sähköjunat ovat 1970-luvun malliset Sm2-junat Valmetilta, joita rakennettiin vuosina 1975-81.
Viimeiset kotimaista suunnittelua olevat raitiovaunut ovat 1970-luvun malliset Valmetin nivelvaunut mallia NrII, joita rakennettiin vuosina 1983-87.
Viimeiset kotimaista Valmet-suunnittelua olevat dieselveturit ovat 1980-luvun alkupuolen mallia olevat Dr16-veturit, joita valmistui 1985-92.
Viimeiset kotimaista suunnittelua olevat dieselmoottorivaunut ovat puolestaan Valmetin Dm8/Dm9 -moottorijunat 1960-luvun alkupuolelta, joita valmistettiin 1964-66.
En tiedä mitä hintaa Talgo on uudelle sähköjunalleen ajatellut, mutta luultavasti se voi olla jopa noin kuusi kertaa kalliimpi kuin ulkomainen koeteltu malli. Luultavaa on, että kun Oy Pääkaupunkiseudun Junakalusto - Huvudstadregionens Tågpark Ab on tarjouskuoret avannut, Talgo putosi kilpailusta välittömästi ulos hintansa vuoksi.