Pääkaupunkiseudun uudet lähijunat

Lienee sattunut joku väärinkäsitys. Antero antoi hintoja lyhyille junille. Olemme molemmat samaa mieltä siitä, että Sm4 on kallis kaksivaunuinen juna. Todisteet löytyvät yltä Anteron viestistä.

Mutta nämä uudet junat. Niidenhän piti olla yksikerroksisina 75-metrisiä ja kaksikerroksisina 55-metrisiä. Näin pitkiä junia ei kai ole saatavana juurikaan alle viiden miljoonan euron kappalehinnalla? Se, että Talgo 22 maksaa saman verran kuin Sm4, ei tarkoita, että niiden kapasiteetti olisi samaa luokkaa. Vai tarkoittaako?
 
vompatti sanoi:
Näin pitkiä junia ei kai ole saatavana juurikaan alle viiden miljoonan euron kappalehinnalla? Se, että Talgo 22 maksaa saman verran kuin Sm4, ei tarkoita, että niiden kapasiteetti olisi samaa luokkaa. Vai tarkoittaako?
Näin on. Pitkät junat ovat kalliimpia kuin 2-vaunuiset. Ja Talgo 22:ssa on enemmän tilaa kuin Sm4:ssä.

Junakaupassa asiakas on (tai sen pitäisi olla) kiinnostunut siitä, paljonko juna maksaa matkustajapaikkaa kohden. Talgo 22:n etu on, että se on ainakin pyritty tekemään edulliseksi matkustajapaikkaa kohden. 2-kerrosratkaisu sinänsä on edullinen, koska välilattia maksaa vähemmän kuin täydellinen uusi kuori + telit.

Talgo 22:n etu edelleen on, että se on läpi junan 2-kerroksinen. Laskin joskus vertailulukuja tavanomaisiin 2-kerrosvaunuihin nähden, ja Talgossa on pituuteen suhteutettuna enemmän matkustajapaikkoja. Tavallisessa ratkaisussahan telin päällä vaunu on 1-kerroksinen.

Matkustajapaikkaa kohden laskettuna Talgo 22 on tietenkin 5,5 Me hinnalla huomattavan edullinen Sm4:ään verrattuna. Mutta toisaalta, 2-vaunuiseksi noin 250-paikkaiseksi junaksi Sm4 onkin kallis, kuten hintalistani osoitti.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Mutta toisaalta, 2-vaunuiseksi noin 250-paikkaiseksi junaksi Sm4 onkin kallis, kuten hintalistani osoitti.

Antero
Ainakin tässä linkissä todetaan Sm4:sen olevan alle 250-paikkainen eli: "Istumapaikkoja: 184 + 8 läppäistuinta (alun perin 187)"-linkkiä lainatakseni.

Vai laskeeko YTV mukaan myös seisomapaikat?
 
Viimeksi muokattu:
vristo sanoi:
Ainakin tässä linkissä todetaan Sm4:sen olevan alle 250-paikkainen eli: "Istumapaikkoja: 184 + 8 läppäistuinta (alun perin 187)"-linkkiä lainatakseni.

Vai laskeeko YTV mukaan myös seisomapaikat?
Kyllä seisomapaikat lasketaan lähiliikenteeseen tarkoitetussa kalustossa. Ja on syytäkin laskea, sen voi todeta matkustamalla itse Sm4-junissa.

Minulla on tieto, että Sm4:ssä olisi 100 seisomapaikkaa. En ole kuitenkaan merkinnyt muistiin, mistä tuo tieto on peräisin.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Talgo 22:n etu edelleen on, että se on läpi junan 2-kerroksinen. Laskin joskus vertailulukuja tavanomaisiin 2-kerrosvaunuihin nähden, ja Talgossa on pituuteen suhteutettuna enemmän matkustajapaikkoja. Tavallisessa ratkaisussahan telin päällä vaunu on 1-kerroksinen.

Talgo22:ahan voisi käyttää mainiosti jonkun jättiläiskaupungin lähiliikenteessä jossa vaaditaan paljon kapasiteettia, esim näin:
Rakennetaan asemille 2-kerroksiset laiturit, niin että junan yläkertaan mennään yläkerran laiturista sisään. Ei mikään vitsi vaan voisi toimia ihan oikeasti ;)

t. Rainer
 
Antero Alku sanoi:
VR Oy on aina halunnut erikoistuotteita, muualla käytössä olevat sarjatuotantomallit eivät ole kelvanneet.

Mikäs sitten Sr2-veturi on, ellei sarjatuotantomalli? Näyttäähän se aika lailla eräältä sveitsiläiseltä veturityypiltä, mutta onko tekniikka tosiaan niin kovasti räätälöity VR:lle?
 
kemkim sanoi:
Mikäs sitten Sr2-veturi on, ellei sarjatuotantomalli? Näyttäähän se aika lailla eräältä sveitsiläiseltä veturityypiltä, mutta onko tekniikka tosiaan niin kovasti räätälöity VR:lle?
Onneksi ajat ovat muuttumassa.

Antero
 
En huomannutkaan tätä positiivista uutista Hesarista aiemmin:

HS 23.5.2006 sanoi:
Alstom toimittaa lähiliikenteen junia Tukholmaan.

Tukholman alueen liikennelaitos on tilannut 16 uutta lähiliikennejunaa ranskalais-saksalaiselta Alstomilta. Alstom on tarjonnut samaa junatyyppiä myös pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen.

Itse toivon päädyttävän tähän ratkaisuun. Komeaa olisi, jos sekä SL-liikenteessä, että YTV-Raideliikenteessä ajettaisiin samanlaisella kalustolla (YTV:llä toki pari vaunua lyhyempänä).
 
kuukanko sanoi:
Esityslistoissa hankintapäätöksen suunnitelluksi tekopäiväksi on mainittu 22.6.2006.
Vaan eipä päätöstä syntynyt vielä tänään, vaan kerrottiin että Junakalusto Oy:n hallitus haluaa lisäselvityksiä ennen asian ratkaisua. Päätös saadaan aikaisintaan heinäkuussa.
 
Olipa uudet junat mitä hyvänsä, niihinkin varmaan vaaditaan se muutos että kuljettajan paikka siirretään oikealle. Lämmittäjälle täytyy jäädä istumapaikka vasemmalle puolelle, koska tsaarin aikainen ohjesääntö sanoo niin. Vaikkei tendrivaunusta enää hiiliä tarvitse käydä hakemassa, eikä lämmittäjää edes ole, niin sääntö on sääntö. Tämä koettiin Sm4:ssa. Alunperin kuskin paikka oli keskellä, mutta se muutettiin sittemmin oikealle reunalle, juuri näiden ikivanhojen säädösten takia. Ankarien säädösten takia vr ei tule koskaan olemaan tehokas yhtiö.
 
Compact sanoi:
Näinpä taitaa olla: jos ei esitä mitään toiveita lippukaupassa, niin ensin myyntikone myy automaattisesti alakertaa ja sitten vasta yläkertaa.

Näin se varmaankin on, itse kun kerran menin Joensuusta Helsinkiin yläkerrassa koko matkan yksin kun (tai mukana oli kaksi kaveria mutta joka tapauksessa) niin sitten alakerta oli lähestulkoon täynnä, ja olin siis pyytänyt yläkerrasta paikkaa.. Oli aika hauskaa kun oli koko yläkerta meillä kolmella kaveruksella koko matkan ajan.. :D
 
kuukanko sanoi:
Vaan eipä päätöstä syntynyt vielä tänään, vaan kerrottiin että Junakalusto Oy:n hallitus haluaa lisäselvityksiä ennen asian ratkaisua.
Ja lisäselvitysten perusteella Junakalusto Oy:n hallitus päätti eilen, että neuvotteluja kahden jäljelläolevan toimittajan kesken pitää vielä jatkaa. Nyt hankintapäätöstä odotetaan 8.8.
 
Viimeksi muokattu:
kuukanko sanoi:
Nyt hankintapäätöstä odotetaan 8.8.
Taas saatiin odottaa turhaan, sillä neuvotteluja jatketaan yhä. Nyt ratkaisun odotetaan syntyvän elokuun loppupuolella, tarkempaa päivämäärää ei ole kerrottu.
 
Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n tarjouskilpailu lähiliikennejunista on ratkennut. Katso esim. SRS:n uutissivu
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös