Ihan vain vertailun vuoksi: ”Ranskan VR”, SNCF on ostanut 200 kappaletta
Alstom Citadis Dualis -junia tai ratikoita tai hybridiratikoita tai tramtraineja tai miten nyt kukin haluaa asian nimittää. Yhtä kaikki, kyse on moniosaisesta sähkömoottorivaunusta, joka kykenee liikkumaan rautatieverkolla ja raitiotieverkolla.
Citadis Dualikset tulevat neljän kaupunkiseudun liikenteeseen. Kolmella seudulla niillä ajetaan sekä rautatie- että katuverkolla ja yhdellä seudulla Dualikset ovat vain rautatiekäytössä.
Olisi voinut olla noin sata kertaa viksumpi ratkaisu Marjarataliikenteeseenkin. Metsän alla kulkevan asemattoman tunnelin sijaan radan olisi voinut rakentaa Kehä 3:n varteen rakentuneeseen työpaikkanauhaan tarjoamaan pysäkkejä kävelyetäisyydellä eli oikeasti palvelemaan ihmisiä. Siitä huolimatta Helsinkiin olisi voitu ajaa Martinlaakson rataa ja päärataa.
Dualiksen huippunopeus on 100 km/h, tyypillinen arvo rautatie-/katuhybridille. Nopeutta rajoittaa katuliikenteen akelipainoraja, mutta oikeasti 160 km/h nopeutta ei paikallisliikenteessä tarvitakaan lyhyiden asema/pysäkkivälien vuoksi. Sen sijaan Dualikseen saa helposti kaikki akselit vetäviksi, jolloin sen mäennousukyky on olennaisesti parempi kuin nopealla Flirtillä, jossa hankauspainoa on vain päätyteleillä.
Joku voi pitää 250–300 -paikan kapasiteettia pienenä, onhan Flirtissä enemmän tilaa. No joo. Dualiksia voi ajaa junina myös mutta toki paikoista voi tulla pulaa, kun liikenne palvelee olennaisesti paremmin kuin tunneli, jossa ei ole kyytiin tulijoita eikä menomemestoja.
Antero