- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Eihän sitä toisaalta koskaan tiedä rakennetaanko joskus Vantaankosken radasta haara Klaukkalaan tai Espoosta Histan kautta Lohjalle, jolloin lähijunat ajaisivat pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä.
Voidaan nykyäänkin ajaa pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä juurikin noilla R- ja Z-junilla. On punnittava, kuinka paljon on hyötyä siitä, että on vain yhdenlaista kalustoa, jolla voidaan ajaa sekä nopeita että hitaita osuuksia, ja kuinka paljon siitä, että on dedikoitua kalustoa erityyppiselle pysähdyskäyttäytymiselle.
Nykyään tosin hyöty on minimaalista juuri sen takia, että meiltä puuttuu se metro- ja kaupunkiratalaki, jolla sallittaisiin muusta liikenteestä erillisillä metro- ja kaupunkiradoilla erilaiset kalustovaatimukset kuin sekaliikenneradalla (ja kenties ajo sekaliikenneradalla rajoitetulla nopeudella). Silloin sekä metro- että kaupunkiradoilla voitaisiin ajaa samalla kalustolla, tosin ainakin nykyisin virroitusjärjestelmiä pitäisi olla kaksi.
Viimeksi muokattu: