Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

Tuosta rohkenen olla eri mieltä. Että oikein asukkaiden etua. Kyllä YTV ajattelee ensisijaisesti omaa etua, eli sitä, millä voitto saataisiin maksimoitua. Mikäli YTV kilpailutuksella saisi halvemman operaattorin ajamaan lähiliikennettä, niin "asukkaiden" liput siitä tuskin halpenisivat. YTV vaan käärisi isommat voitot kun menot olisivat pienentyneet, asiakkaan kukkarossa tämä tuskin näkyisi.

Äärimmilleen viety kilpailu aiheuttaa sen, että kalusto, huolto, turvallisuus, yms heikkenevät, tai jopa rapistuvat. YTV:tä ei kiinnosta minkäkuntoisella kalustolla ajetaan, onko kalusto huollettu asianmukaisesti, onko meno ylipäätään turvallista. Sitä kiinnostaa vain se, mitä touhusta joutuu maksamaan, piste. Mitä vähemmän touhu maksaa, sitä enemmän jää voittoa, yksinkertaista.

Toki näin toimitaan jo suuressa osassa yrityksissä, toivottavasti ihmiskuljetuksiin ei tuoda tällaista ajatusmallia, että rahanteko on ensisijaisuus, turvallisuuden ja kalustohuollon laiminlyönnin kustannuksella.

Bussipuolella kilpailutuksen tulos näkyy kaikessa. Kaluston kunto on heikkotasoinen, riittää kunhan bussi joten kuten liikkuu. Bussikuskit rekrytoidaan maahanmuuttajista, palkat on poljettu jo ajat sitten alas. Turvallisuus on mitä on, joka päivä tapahtuu vaaratilanteita bussiliikenteessä, välillä isompia, välillä pienempiä. Uskon että nykyistä halvemmalla bussiliikennettä tuskin pystytään hoitamaan. YTV sen sijaan tästäkin huolimatta vain joka vuosi korottaa lipun hintoja, nurinkurista.

Toivottavasti samaa ajatusmallia ei tuoda rautateille.

???
Aivan käsittämätön kirjoitus. (Lainatun tekstin lihavointi tämän allekirjoittaneen.)

Ensinnäkään YTV:aa ei ole ollut olemassakaan enää tänä vuonna.
Helsingin seudun joukkoliikennettä suunnittelee ja sen ostaa HSL, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä, jonka tavoitteena ei todellakaan ole voiton tuottaminen organisaatiolle (eikä ollut YTV:n tavoitekaan).

Tarjouspyynnöissä ja niiden perusteella tehdyissä liikennöintisopimuksissa on eritelty tarkastikin kalustoon, varusteisiin ja niiden kuntoon liittyviä vaatimuksia. Liikennöintisopimusten noudattamista HSL seuraa aktiivisesti ja poikkeamista seuraa sanktioita liikennöitsijälle.

Bussinkuljettajien palkoista sovitaan työnantajajärjestöjen ja ammattiliittojen välisissä neuvotteluissa.

Kuljettajien rekrytointi on työnantajan, liikennöitsijän asia.
Vaaratilanteisiin bussiliikenteessä vaikuttaa eniten kuljettajan toiminta.

Huh, kuinka iso osa ihmisistä ymmärtääkään asiat Murzun kanssa samoin?

---------- Viesti lisätty kello 15:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:52 ----------

Näinhän se on. YTV:n osakkeenomistajat kun ovat ahneita kvartaalitalouspaskiaisia, jotka ovat vielä järjestäneet YTV:n johtajille sellaiset optiojärjestelyt, että johtajia kiinnostaa ainoastaan YTV:n osakkeen arvo pörssissä!

Että YTV:lla osakkeenomistajia ja (olematon) yhtiö vielä pörssissä! Toivottavasti tämä on trollausta. Jos ei ole, olen todella huolissani keskustelijoiden tiedon tasosta.

---------- Viesti lisätty kello 15:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:57 ----------
 
Viimeksi muokattu:
Huh, kuinka iso osa ihmisistä ymmärtääkään asiat Murzun kanssa samoin?

Veikkaan, että kyllä niitä löytyy, jotka tuolla tavalla ajattelevat esimerkiksi palkka-asioista ja siitä, miten työn houkuttelevuus korreloi maahanmuuttajakuljettajien määrän kanssa.

Että YTV:lla osakkeenomistajia ja (olematon) yhtiö vielä pörssissä! Toivottavasti tämä on trollausta. Jos ei ole, olen todella huolissani keskustelijoiden tiedon tasosta.

Eiköhän Elmo vaan vähän provosoi Murzua.
 
Äärimmilleen viety kilpailu aiheuttaa sen, että kalusto, huolto, turvallisuus, yms heikkenevät, tai jopa rapistuvat. YTV:tä ei kiinnosta minkäkuntoisella kalustolla ajetaan, onko kalusto huollettu asianmukaisesti, onko meno ylipäätään turvallista. Sitä kiinnostaa vain se, mitä touhusta joutuu maksamaan, piste. Mitä vähemmän touhu maksaa, sitä enemmän jää voittoa, yksinkertaista.

Väärin: Mitä suurempi on tulojen ja menojen erotus, sitä enemmän jää voittoa. Eli voiton parantamiseen kaksi mahdollisuutta: kulujen pienentäminen tai tulojen nostaminen. Yritysmaailmassa on osoittautunut tulojen nostamisen olevan (yllätys yllätys) kesätävempää tulevaisuuden tuloksen kannalta, eli mikäli ytv toimisi kuin yritys, kannattaisi sen pyrkiä lipputulojen kasvattamiseen. Tähän ei ainakaan päästäisi ajamalla hajoamaisillaan olevilla romuilla, joihin ei suostu kyytiin kuin autottomat. Sen sijaan ajamalla laadukkaalla, tarpeeksi tilavalla kalustolla saataisiin mahdollisesti autollisiakin ihmisiä kyytiin, varsinkin jos junassa voisi vielä juoda esimerkiksi aamukahvin.

Miksi lähijunissa muuten kaikki istuimet ovat vastakkain? Ei oikein sovi ainakaan suomalaiseen kansanluonteeseen istua polvet vastakkain ventovieraan ihmisen kanssa.

Toki kulupuoleltakin yritysmuotoinen ytv pyrkisi pienentämään, mutta tähän mentäisiin tehostuksilla, eli korvaamalla bussiliikennettä ratikalla siellä missä kysyntä riittää, suurentamalla bussien yksikkökokoa siellä missä sille kysyntää (esim 102, 103, ruuhkassa 5min vuoroväli, bussit aivan täynnä).

Mutta ei ytv yrityksenä ilman yhteiskunnan tukea pystyisi nykyisenlaista palvelua ylläpitämään, kun siitä tulee tappiota merkittävästi. Mutta ehkä antamalla jonkinlaista tulospalkkausta pystyttäisiin sielläkin ajamaan läpi tulosta parantavia toimenpiteitä, täyttäen kuitenkin sille asetetut palvelutasoehdot.
 
Eiköhän Elmo vaan vähän provosoi Murzua.

Internetin kultainen sääntö: älä ikinä käytä sarkasmia, koska aina löytyy joku, joka ei sitä ymmärrä. ;)

Eikä tarkoitukseni ollut provosoida. Tarkoitukseni oli vain osoittaa - joskin hieman yltiöretorisin keinoin -, että HSL:ään ei voi soveltaa samaa ajattelua kuin yksityisiin yrityksiin, joiden tarkoitus todella on tuottaa voittoa. Tämä yksinkertaisesti johtuu siitä, että HSL:n omistajilla (kaupungeilla) ja johdolla ei ole samanlaisia kannustimia siihen kuin yksityisillä yrityksillä.
 
Internetin kultainen sääntö: älä ikinä käytä sarkasmia, koska aina löytyy joku, joka ei sitä ymmärrä. ;)

Ok, myönnän, että itse menin lankaan, mutta näissä hyvissä vitseissä tai provoissa on todellakin se vaara, että joku ottaa ne tosissaan.

Minun olisi pitänyt miettiä ensin kaksi minuuttia, ennenkuin kommentoin viestiäsi. Nyt harmittaa:frown:
 
En ole lukenut HKL:n johtokunnan lausuntoa, mutta asiasta käydyssä keskustelussa kyllä muutama asia menee metsään.

Kilpailutetussa junaliikenteessä mikään yritys ei voi kilpailla alhaisilla palkoilla, kehnoilla työehdoilla tai puutteelisella turvallisuudella. Bussiliikenteen kilpailutuksessa on jo vuosia sitten opittu paljon asioita, ja työsuhteissa ja palkkauksessa on käytössä Lonka-sopimus, joka velvoittaa palkkaamaan hävinneen yhtiön kuljettajat voittaneeseen firmaan vanhoina työntekijöinä, eli samalla palkalla ja työehdoilla kuin edellisessä firmassa. Ainoa muutos, jonka voi tehdä, on parantaa työntekijän asemaa.

Ylipäätään työntekijöillä on etunaan yleissitova työehtosopimus. Joka firmassa on siis maksettava samaa palkkaa ja noudatettava samoja työehtoja. Sama pätee turvallisuudessa. Säännöt koskevat rautatieliikennettä, ei yksittäisiä yrityksiä. Ja monopolitilanteeseen verrattuna, sääntöjen noudattaminen käy ”pakollisemmaksi” kilpailutilanteessa. Monopoliyhtiöltä kun on vaikea perua liikennelupaa turvallisuusrikkomusten vuoksi. Kilpailuilla markkinoilla se käy helposti, koska luvan menettäneen yhtiön liikenteeseen on aina saatavilla toinen asiansa kunnolla hoitava yhtiö. Verratkaapa vaikka lentoliikenteeseen, jossa aina silloin tällöin määräyksistä luistaminen johtaa toiminnan nopeisiinkin keskeytymisiin.

Kilpailuilla markkinoilla työntekijän asema on päin vastoin parempi kuin monopolissa. Sillä työntekijälläkin on vaihtoehtoja. Siis jatkaa omaa työtään, ei ainoastaan vaihtaa alaa. Esimerkiksi tästä syystä monilla työehtosopimusaloilla sopimuskauden aikana palkat ”liukuvat” sopimustasoa korkeammiksi. Monopolissa VR-Yhtymän työntekijät eivät voi vaihtaa toiseen firmaan ja saada aiempaa suurempaa palkkaa tai parempia työoloja, mikä on muilla aloilla normaalia.

Antero
 
Takaisin
Ylös