Oriveden keskustan seisakkeella oli perjantai-iltana 16 aikaan Tampereelta tulijoita Orivedelle 3 kpl, sunnuntai-iltana 19 aikaan lähtijöitä oli 1 Tampereen suuntaan. Ihmiset eivät ole selvästikään vielä löytäneet tätä uutta seisaketta, Oriveden opistoltakin monet pyytävät kyytejä Oriveden asemalle ja nousevat sieltä tähän samaan taajamajunaan, joka pysähtyy jo 1 km päässä Oriveden opistolta. Voisin veikata, että käyttäjämäärät ovat 0-1 luokkaa viikonloppuliikenteen ulkopuolella.
Aijaa? Eräs ystäväni opiskelee Oriveden opistolla, ja hän käy viikonloppuisin Tampereella töissä – junalla. Hän käyttää Oriveden asemaa ainoastaan, jos paluujuna on varmuudella jokin muu kuin haapamäkeläinen. Muuten hän matkustaa keskustan seisakkeelta.
Itse käydessäni Orivedellä olen kyllä huomannut sen, että taajamajunaankin tulee vielä yllättävän paljon porukkaa (kylän asukaslukuun nähden) rautatieasemalta, mutta keskustastakin nousee useampi henkilö.
Pitäisi ensin saada nämä kaukoliikenteen nykyisetin käyttäjät käyttämään tätä Oriveden keskustan seisaketta Oriveden aseman sijaan. Työmatkalaisia ajatellen aikataulut ovat sopivat, jos Oriveden keskustasta tai Kolhosta käy Tampereella töissä. Ehkä pientä markkinointia voitaisiin harrastaa etenkin näihin suuriin yksiköihin, jotka sitä matkustajavirtaa luovat, kuten juuri tämän opiston taholta, mainittaisiin tulijoille lähellä olevasta seisakkeesta.
Oriveden kaupungin, opiston, RHK:n ja VR:n kannattaisi oikeasti mainostaa seisaketta. Opistolla on muistaakseni jonkinlainen tiedote uudesta seisakkeesta, mutta kaupungilla käyskennellessä ei ole minkäänlaista viitotusta seisakkeelle. Toisin sanoen reitti seisakkeelle pitää osata itse tai katsoa kartalta. RHK:n tehtävät lienevät aika pitkälti jo suoritettu, matkustajainformaatio seisakkeella alkaa olla ihan kohtalaista tasoa jo.
Eräänä arkipäivänä viikko sitten ajoin autolla Kolhon ohi ja kurkkasinpa samalla sen P+R -liityntäpysäköintipaikkaa. Aivan tyhjä. Ei siis ainakaan kukaan ollut tullut omalla autolla aamujunalle ja jatkanut siitä "töihin" Tampereelle tms.
Sanovat myös, että Haapamäeltä kulkee aamujunassa Tampereelle päin on väkeä vain yhden käden sormilla laskien, ja sormia jää käyttämättäkin
No siinä tapauksessahan kannattaisi pysähtyä vähän muuallakin kuin nykyisillä pysähdyspaikoilla! Luulisi ainakin Ruutanasta, Kangasalta, Vatialasta ja Messukylästä tulevan matkustajia (viimeisestä ainakin minä
)
Huomattavasti paremmaksi juna toki tulisi, jos seutulippu olisi käypä maksuväline.
Matkustin elokuussa kyseisillä väleillä: 23.8. H424 sekä 18.8. H745 ja H746. Kaikki kolme vuoroa ajettiin yhdellä vaunulla ja matkustajia oli aika lailla. Kolhon ja Oriveden keskustan seisakkeiden pysähdykset eivät olleet turhia. Kartalta katsoen lisäpysähdykset voisivat olla tarpeellisia Ruutanassa ja Kangasalan asemalla, ellei sitten Tampereen kaupunkialueella ole paikallisjunan tarvetta.
Tampereen-Oriveden radalla tulisi mielestäni täyttää matkustustarpeet seuraavanlaisesti:
1) ensiavuksi Haapamäen paikkujen pysäyttäminen muutamassa radanvarsitaajamassa (ks. yllä), infratarve: seisakelaiturit ja -varusteet (alikulut ym.)
2) tunnin välein liikennöivän paikallisjunan käyttöönotto Tampere-Orivesi keskusta, joka pysähtyisi kaikissa taajamissa matkan varrella. Kalustotarve 2 sähkömoottorivaunua, infratarve seisakelaiturit ja -varusteet uusille seisakkeille, sähköistys Orivesi-Orivesi keskusta (pari kilometriä), sivuraide Orivesi keskusta-liikennepaikalle laitureineen.