Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Voisiko tämän linkin tehdä sellaiseksi, että se johtaa todellakin viestiin 20762 eikä ketjun sivulle 15.
Siis en edelleenkään löydä viestiä, johon tässä viitataan.
Tämä on [PLAIN][URL="https://jlf.fi/viestit/20762/"]testi[/URL][/PLAIN].
==>
Tämä on [URL="https://jlf.fi/viestit/20762/"]testi[/URL].
Tämä on toinen [PLAIN][URL="https://jlf.fi/viestiketjut/1536/"]testi[/URL][/PLAIN].
==>
Tämä on toinen [URL="https://jlf.fi/viestiketjut/1536/"]testi[/URL].
Nykyisellään lääninhallitukset edellyttävät linja-autoliikennettä ostaessaan, että seutulippujen on kelvattava näissä ostoliikennevuoroissa. Samaa soisi edellytettävän ainakin ostoliikennejunissa.
Tämä on nykyisen systeemin ongelma. Kun matkamäärät kasvavat, kasvavat liikennöitsijän tulot, mutta eivät kulut eivätkä matkustajien lipunhinnat. Erotuksen maksaa kunta. Asianhan pitäisi olla niin, että kun joukkoliikenteen kannattavuus paranee matkamäärän noustessa, julkinen tuki pienenee.Toisaalta seutulipussa on pari ongelmaa. Maksavatko kunnat liikennöitsijälle erotuksen jos lipulla matkustaa enemmän kuin lipun hinta on?
Henkilöliikennelaki uudistuu EU-asetuksen johdosta ja nykyinen seutulippujärjestely lakkaa. Toivottavaa on, että junaliikenne saadaan seudulliseen joukkoliikenteeseen mukaan myös. Mutta tähän astihan sillä ei ole ollut merkitystä, koska paikallisjunia ei ole missään muualla kuin Helsingin seudulla. Käytännössä niitä ei muualle tulekaan, ellei VR Oy:n monopoliin puututa.Seutulipun hyväksyminen junassa olisi mahdollista toteuttaa nopeasti ja seutulippu lisäisi joukkoliikenteen suosiota.
Asianhan pitäisi olla niin, että kun joukkoliikenteen kannattavuus paranee matkamäärän noustessa, julkinen tuki pienenee.
Henkilöliikennelaki uudistuu EU-asetuksen johdosta ja nykyinen seutulippujärjestely lakkaa. Toivottavaa on, että junaliikenne saadaan seudulliseen joukkoliikenteeseen mukaan myös. Mutta tähän astihan sillä ei ole ollut merkitystä, koska paikallisjunia ei ole missään muualla kuin Helsingin seudulla. Käytännössä niitä ei muualle tulekaan, ellei VR Oy:n monopoliin puututa.
LVM ei käytä enää omistajaohjausta VR-Yhtymälle vaan Valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö. Sen sijaan LVM voinee käyttää toimilupaohjausta tai ministeri Vehviläinen voinee määrätä Liikenne- ja mininisteriön asetuksen seutulippujen kelpoisuudesta rautateiden henkilöliikenteessä. Jos Vehviläisen valtuudet eivät riitä, Valtioneuvoston toimivalta riittää.LVM voisi käyttää omistajaohjausta ja vaatia että kaikissa ostojunissa seutulipun on kelvattava.