Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen

Ennen ohjelmistopäivitystä Anteron lienee pakko etsiä itse pitkästä viestiketjusta Mikon 17.1.2007 kello 17:27 lähettämä viesti.
 
Oikea tapa linkata tiettyyn viestiin tai ketjuun foorumilla on käyttää [post] ja [thread] tageja viestissä. Lyhyytensä lisäksi nämä linkit toimivat myös, jos foorumin osoitetta joudutaan joskus muuttamaan.

Eli viestiin linkatessa esimerkiksi:
Koodi:
Tämä on [PLAIN][URL="https://jlf.fi/viestit/20762/"]testi[/URL][/PLAIN].

==>

Tämä on [URL="https://jlf.fi/viestit/20762/"]testi[/URL].


Tai ketjuun:
Koodi:
Tämä on toinen [PLAIN][URL="https://jlf.fi/viestiketjut/1536/"]testi[/URL][/PLAIN].

==>

Tämä on toinen [URL="https://jlf.fi/viestiketjut/1536/"]testi[/URL].
 
Nykyisellään lääninhallitukset edellyttävät linja-autoliikennettä ostaessaan, että seutulippujen on kelvattava näissä ostoliikennevuoroissa. Samaa soisi edellytettävän ainakin ostoliikennejunissa.

Toisaalta seutulipussa on pari ongelmaa. Maksavatko kunnat liikennöitsijälle erotuksen jos lipulla matkustaa enemmän kuin lipun hinta on? Siinä tapauksessa seutulipulla tehty junamatka olisi tulonsiirtoa kunnalta valtiolle koska kunnat maksavat liikennöitsijälle jokaisesta matkasta korvauksen ja VR Oy maksaa osinkoa valtiolle. Mahdollisesti kuitenkin ostoliikenteenä ajettavia taajamajunia muuttuisi itsekannattaviksi lisääntyneen matkustamisen vuoksi.

Olen edelleen sitä mieltä että seutulipun pitäisi kelvata junissa. Seutulipun hyväksyminen junassa olisi mahdollista toteuttaa nopeasti ja seutulippu lisäisi joukkoliikenteen suosiota. Pidemmällä aikavälillä VR:n monopoli pitäisi purkaa ja seutulippu pitäisi olla sellainen että lisääntyneestä matkustamisesta hyötyisivät kunnat, matkustajat, liikennöitsijät ja ympäristö eli kaikki muut paitsi bensakauppiaat. Pitäisikö kaikkien kaupunkien paikallisliikenteessä ja seutuliikenteessä siirtyä tilaaja-tuottaja malliin?
 
Toisaalta seutulipussa on pari ongelmaa. Maksavatko kunnat liikennöitsijälle erotuksen jos lipulla matkustaa enemmän kuin lipun hinta on?
Tämä on nykyisen systeemin ongelma. Kun matkamäärät kasvavat, kasvavat liikennöitsijän tulot, mutta eivät kulut eivätkä matkustajien lipunhinnat. Erotuksen maksaa kunta. Asianhan pitäisi olla niin, että kun joukkoliikenteen kannattavuus paranee matkamäärän noustessa, julkinen tuki pienenee.

Tämä ratkeaa vain tilaaja-tuottaja-mallilla, jossa lipputulost tulevat tilaajalle ja liikenteestä maksetaan ajettujen vuorojen mukaan. Matkamäärän lisäys lisää silloin tilaajan tuloja. Niin kauan kun ostetuissa vuoroissa on tilaa, kulut eivät nouse ja subventio laskee. Kun tila loppuu, kasvavat kulut ja myös liikennöitsijän tulos, koska liikennöitsijä pääsee myymään enemmän.

Seutulipun hyväksyminen junassa olisi mahdollista toteuttaa nopeasti ja seutulippu lisäisi joukkoliikenteen suosiota.
Henkilöliikennelaki uudistuu EU-asetuksen johdosta ja nykyinen seutulippujärjestely lakkaa. Toivottavaa on, että junaliikenne saadaan seudulliseen joukkoliikenteeseen mukaan myös. Mutta tähän astihan sillä ei ole ollut merkitystä, koska paikallisjunia ei ole missään muualla kuin Helsingin seudulla. Käytännössä niitä ei muualle tulekaan, ellei VR Oy:n monopoliin puututa.

Antero
 
Asianhan pitäisi olla niin, että kun joukkoliikenteen kannattavuus paranee matkamäärän noustessa, julkinen tuki pienenee.

Eihän joukkoliikenteen kannattavuus matkamäärän noususta parane vaan siitä, että lipputulot nousevat enemmän kuin kustannukset. Hartsa kuitenkin viittasi siihen, että yksittäinen kuukausilipun ostaja matkustaa enemmän, eikä siihen että kuukausilippulaisia tulee enemmän. Yksittäisellä seutulipulla suurempi matkustusmäärä ei paranna liikenteen kokonaiskannattavuutta. Toki se nykyisessä systeemissä parantaa liikennöitsijän kannattavuutta, koska kunta maksaa suuremmat korvaukset - niin kauan kuin tarjontaa ei tarvitse lisätä.

Toki koko kysymys on melko akateeminen, koska ihmisen matkustustarve ei merkittävästi lisäänny, joten tyypillinen kuukausilippulainen tehnee joka tapauksessa noin 2 matkaa vuorokaudessa (tästä oli kai jotain oikeaa tutkimustietoakin).
 
Henkilöliikennelaki uudistuu EU-asetuksen johdosta ja nykyinen seutulippujärjestely lakkaa. Toivottavaa on, että junaliikenne saadaan seudulliseen joukkoliikenteeseen mukaan myös. Mutta tähän astihan sillä ei ole ollut merkitystä, koska paikallisjunia ei ole missään muualla kuin Helsingin seudulla. Käytännössä niitä ei muualle tulekaan, ellei VR Oy:n monopoliin puututa.

Varsinaisia paikallisjunia ei ole muualla kuin Helsingin seudulla mutta taajamajunia on kuitenkin vähän. Vaikka taajamajunat ovat kaukojunien liityntäjunia niin joten kuten taajamajunalla voi matkustaa seudun sisällä. Esimerkiksi Toijala kuuluu Hämeenlinnan seutulippualueeseen ja Hämeenlinnan seutulipulla voi matkustaa linja-autolla Hämeenlinnasta Toijalaan. Seutulippu ei kuitenkaan kelpaa junassa. Seutulippu voitaisiin ottaa käyttöön nykyisessä taajamajunaliikenteessä hyvinkin nopeasti jos vain haluttaisiin. LVM voisi käyttää omistajaohjausta ja vaatia että kaikissa ostojunissa seutulipun on kelvattava. Sm1, Sm2, Sm4, Dm12 ja Eil juniin tarvittaisiin vain sirukortinlukijat eteisiin. Jos päätös tehtäisiin nyt niin seutulippu kelpaisi junassa ehkä jo ensi talvena.
 
LVM voisi käyttää omistajaohjausta ja vaatia että kaikissa ostojunissa seutulipun on kelvattava.
LVM ei käytä enää omistajaohjausta VR-Yhtymälle vaan Valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö. Sen sijaan LVM voinee käyttää toimilupaohjausta tai ministeri Vehviläinen voinee määrätä Liikenne- ja mininisteriön asetuksen seutulippujen kelpoisuudesta rautateiden henkilöliikenteessä. Jos Vehviläisen valtuudet eivät riitä, Valtioneuvoston toimivalta riittää.

En tiedä, mitä VR Osakeyhtiön toimilupa sisältää. Yrityksistäni huolimatta en ole asiakirjaa löytänyt. Täytynee lähettää ministeriöön kysely.
 
Takaisin
Ylös