Pikavuorojen muutokset Helsinki-Kouvola -välillä vaikuttavat jälleen paikallisliikenteeseen.
Savonlinja on
hakenut Elyltä lupaa lakkauttaa vuodenvaihteessa Kvl-Hki -suunnan M-L 7.35 > 10.00 –vuoron sekä Hki-Kvl -suunnan M-S 8.30 > 10.55 ja M-S 15.30 > 17.55 –vuorot. Näiden lakkautusten vastapainoksi Kvl-Hki –suunnassa alkaa vuodenvaihteen jälkeen uusi M-L 17.35 > 20.00 -vuoro. Korialla Napan-Sokeritien lenkin kiertäminen loppuu kaikilta Savonlinjan pikavuoroilta molemmissa suunnissa. Korianportilta lähdetään siis Elimäelle tietä 364.
Samalla hakemuksella pikavuoroliikenne palaa Kuusaalle kahdeksan kuukauden tauon jälkeen. 2. tammikuuta käynnistyy Kvl-Ksnk-Hki -vuoropari, joka ajetaan Kvl-Ksnk-Hki –suuntaan maanantaista lauantaihin (7.35 > 7.45 > 10.00) ja Hki-Ksnk-Kvl –suuntaan joka päivä (15.30 > 17.45 > 17.55). Knoppina mainittakoon, että tämän myötä arkiaamuisin Kouvolan matkakeskukselta lähtee samalla kellonlyömällä 7.35 kolme eri vuoroa (1A, 2 ja pika) jotka kulkevat Kuusaalle asti täysin samaa reittiä. Paluuvuoro puolestaan tihentää Ksnk-Kvl –välin keskimääräisen ruuhka-ajan vuorovälin 15 minuuttiin. On mistä valita.
Ja vaikka tämä viimeinen ei paikkureihin hirveästi vaikutakaan niin kerronpa vielä lopuksi, että ensimmäisessä kappaleessa mainittujen SL:n lakkautusten vuoksi
comebackin tekee 2. tammikuuta myös Onnibus, nimittäin Kouvolan matkakeskukselle. Lapinjärven siviilipalvelusmiehiä ja -naisia ajatellen Onnibus aloittaa uuden arkiaamujen Hki-Kvl –vuoroparin, Helsingistä 7.00 > 9.15 ja Kouvolasta 9.40 > 11.35.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:23 ----------
(Tuplapostaus aiheiden eroavaisuuden ja tekstin jäsentelyn vuoksi.) Tarkastellaanpa lyhyesti Jartsan esilletuomien uusien junavuorojen vaikutusta kumipyörillä tapahtuvaan paikallisliikenteeseen. Samalla merkitään aikakirjoihin Kouvola-Kotka -radan arkiliikenteen aikataulut 25. maaliskuuta 2018 alkaen, aster
*skilla on merkattu kymmenen minuutin säteelle paikkureista osuvat vuorot:
Kouvolasta Kotkan satamaan
6.00 > 6.47
*
7.00 > 7.47
*
8.00 > 8.47
12.53 > 13.40
15.37 > 16.22
*
16.09 > 16.56
17.52 > 18.39
0 min Kouvola > 13 Myllykoski > 20 Inkeroinen > 32 Tavastila > 35 Kymi > 39 Kyminlinna > 43 Paimenportti > 45 Kotka > 48 Satama
Kotkan satamasta Kouvolaan
6.54 > 7.42
*
7.54 > 8.42
*
10.15 > 11.03
*
14.25 > 15.13
16.27 > 17.13
17.05 > 17.51
*
19.20 > 20.08
*
0 min Satama > 3 Kotka > 5 Paimenportti > 9 Kyminlinna > 13 Kymi > 16 Tavastila > 28 Inkeroinen > 35 Myllykoski > 48 Kouvola
Yli puolet kaikista VR:n vuoroista, mukaan lukien kaikki uudet vuorot, törmäävät yhteen Kouvolan samansuuntaisten paikallisbussien kanssa. Luonnollisesti junaliikenteessä pääprioriteetti on kaupunkien välisen yhteyden ja junavaihtojen toimivuuden takaaminen, mutta oman kaupunkinsa keskustassa työskentelevien ja koulujaan käyvien mylsäläisten ja inksalaisten ei edelleenkään tarvitse murehtia taajamajunakausarin hankkimista.