Löysin Kuusankosken (?) kaupungin muinoin lakkautettujen nettisivujen syövereistä Kouvolan (?) paikallisliikenteen aikatauluja tämän vuosituhannen alusta. Huvin ja vertailun vuoksi tarkastelkaamme esimerkiksi linjan 10L kehitystä viimeisen 15 vuoden aikana.
10L 1.10.2001-30.4.2002
10L 1.10.2016-30.4.2017
Mikä on muuttunut 10L:ssä?
- Talvella 2001-02 linjalla kulki arkisin 25 vuoroa, lauantaisin 15 ja sunnuntaisin 13. Tänä päivänä vastaavat lukemat on 26/16/12.
- Arkivuorot klo 7.25 ja 21.10 eivät enää kierrä Pikku-Palomäkeä; viikonloppujen Y-kierroksia on harvennettu rankemmalla kädellä, samoin T-kierroksia joita ajettiin tuolloin enemmän 12T:n ollessa pelkkä arkilinja.
- LS-yövuoro klo 0.45 on lakkautettu, klo 22 jälkeen lähtenyt M-P -vuoro kulkee nykyään myös lauantaisin.
- Joidenkin vuorojen minuutteihin on tehty vähäisiä muutoksia.
- Lehtomäen ajantasauspysäkki on siirtynyt Tyttilammenkadulta Utunmäentielle.
Entä mikä on muuttunut joukkoliikenteessä yleisesti?
- Kuntaliitosta seurasi linjanumerouudistus, jossa kuntarajojen yli ajaneet vakiot numeroitiin. Samalla numerot yhtenäistettiin, esimerkiksi Kuusankosken entiset linjat 8 ja 12 saivat uudet numerot 9 ja 13.
- Yöliikenne on lopetettu kokonaan ja iltaliikennekin loppuu huomattavasti aikaisemmin. Kouvolasta ajettiin vielä vuonna 2001 joka päivä Kuusaan suuntaan puolenyön jälkeen, Valkealaankin klo 23 jälkeen. Anjalankosken suunnan tietoja ei ollut saatavilla, mutta liikenteen loppuessa nykyään jo klo 20.40 voidaan olettaa vuorojen kulkeneen ennen rutkasti myöhempään.
--
Mielestäni nyky-Kouvolan joukkoliikenteen jämähtäneisyys on hyvin huolestuttavaa. Kaupunki näyttää tällä kehityksen puutteella pitävänsä busseja yksistään pakollisena pahana, jotka nyt vaan on pakko pitää tukkimassa yksityisautoilijoiden maksamia katuja – kustannustehokkuuden takaamiseksi vaikka oman toimen ohella ja vasemmalla kädellä. En usko monenkaan matkustajan olevan aidosti tyytyväisiä Kouvolan busseihin, mutta tulee väkisin sellainen tunne, että me liikenteen järjestämiskuluista suurehkon osan maksavat asiakkaat tyydymme rakentavan keskustelun luomisen sijaan siihen välttämättömän menoerän rooliin johon kaupunki on meidät piittaamattomuudellaan asettanut, antaen samalla hiljaisen hyväksynnän joukkoliikenteen nykytilalle.
Mahdollisuuksia tehdä busseista aito vaihtoehto yksityisautoilulle olisi Kouvolassa vaikka ja kuinka. Linjastouudistus, aikataulujen järkeistäminen, pysäkki-infran parantaminen, erilaisten lipputuotteiden luominen ja laadukkaan matkustajainformaation tuottaminen ovat kaikki kokonaisuuden muodostavia osia, joiden suhteen kaupungin
pitää tarttua toimeen. Kun pahimmassa tapauksessa satunnaiskäyttäjän matkaketju menee niin, että marssit kotoa pysäkkimerkin luo odottelemaan taivasalla vuoroa, jonka...
- ...linjanumeroa et tiedä etkä voi millään järjellä edes arvata
- ...kulkureittiä ei ole mahdollista päätellä linjakilven tekstistä
- ...saapumisajasta ei ole varmuutta yhtenäkään päivänä viikossa
- ...jonka pysähtymisaikaa et voi aikataulukaapin puuttuessa tarkistaa edes netistä kohtuullisella vaivalla
- ...jonka kalusto aiheuttaa täysin aiheellista pelkoa matkan mahdollisesta katkeamisesta
- ...joka saattaa järjestään saapua määränpäähänsä niin pahasti myöhässä, ettei jatkoyhteyteen ole mahdollista ehtiä...
...niin miten ihmeessä voi olla millään muotoa houkutteleva ajatus valita bussi sellaisen ihmisen kantilta katsottuna, jolla on valinnanvaraa kulkutavan suhteen? Vaikka pakkokäyttäjä astuu mihin tahansa museoautoon, jonka kyydissä on edes lottovoiton todennäköisyyttä lähentelevä mahdollisuus päästä kohteeseen joskus, niin eivät edes vaihtoehdottomimmista vaihtoehdottomimmat ansaitse näin huonoa palvelua. Jo siinä tosiasiassa pitäisi olla kaupungille tarpeeksi syytä kääriä hihat ja panna alulle linjastouudistus.
Summa summarum
Kaikki mikä kannattaa tehdä, kannattaa tehdä hyvin. Kunnes se kuuluisa joku päättää tehdä sille kuuluisalle jollekin sitä kuuluisaa jotain, Kouvolan bussien mainoslause
"Hyppää kyytiin, bussilla pääsee" tulee pysymään vitsinä, joka ei naurata.