Paikallisliikenne Kouvolan seudulla

Vs: Paikallisliikenne Kouvolan-Kuusankosken seudulla

Hei vaan minunkin puolestani. Jospa täällä tulisi pyörittyä nyt vähän enemmän.

Kaikille niille, jotka eivät ole perillä vielä Kouvolan kaupungin joukkoliikenteen linjanumeroinnista, laitan tähän alle listan. Linjanumrointi on laajentunut huomasti esim. vuodentakaisesta ja joitakin uusia linjoja on suunnitteilla.

1 Voikkaa - Kuusankoski - Matkakeskus - Inkeroinen (ESLL)
1A Voikkaa - Kuusankoski - Matkakeskus - Inkeroinen - Anjala (ESLL)
2 Matkakeskus - Kuusankoski - Voikkaa (ESLL, Matka-Majuri)
2A Matkakeskus - Kuusankoski - Pohjois-Kymen sairaala (ESLL)
(2B linjanumero tulossa) Matkakeskus - Jaala (ESLL)
3 Matkakeskus - Inkeroinen (ESLL)
3A Matkakeskus - Anjala (ESLL)
4 Matkakeskus - Koria - Elimäki (Elimäen liikenne, Matka-Majuri)
4A Matkakeskus - Koria (Elimäen liikenne, ESLL)
5 Matkakeskus - Valkeala/Vekaranjärvi (Martti Laurila Oy)
6 Matkakeskus - Myllykoski - Sippola (ESLL)
7 Matkakeskus - Kytöaho - Niskala - Kuusankoski - Kymintehdas - Mäyränkorpi - Matkakeskus (ESLL)
8 (suunnitteilla)
9 Voikkaa - Pohjois-Kymen sairaala - Rekola - Kuusankoski (Martti Laurila Oy)
10E Matkakeskus - Eskolanmäki (ESLL, Martti Laurila Oy)
10L Matkakeskus - Viitakumpu - Lehtomäki (ESLL, Martti Laurila Oy)
11 Kytöaho - Ruotsula - Koria - Kuusankoski - Kymintehdas - Naukio (Martti Laurila Oy)
12T Matkakeskus - Tornionmäki (ESLL, Martti Laurila Oy)
13 Markankylä - Kartanonlinja - Kuusankoski - Hirvelä/Voikkaa (Martti Laurila Oy)
14K Matkakeskus - Kasarminmäki (ESLL)

Lisäksi myös palvelulinjat P1, P2 jne. joita kuitenkin ollaan varmasti vielä fiksaamassa paljon, sillä "päällekkäisyyksiä" numeroinnissa on hurjasti. Palvelulinjat laajenivat taannoin kattamaan myös Anjalankosken aluetta.

Esimerkiksi ESLL:n kuskeilla on vielä parantamisen varaa kilpitekstiensä kanssa, sillä kun läksin Kuusankoskelta keskustaanpäin tuossa eräs päivä, tuli Voikkaalta auto 3A Matkakeskus - Anjala, vaikka tarkoitus oli kuitenkin olla 1A. Tällaiset pikku mokat sekoittaa matkustajia eivätkä he siten myöskään opi linjanumrointia ja sitä minkä numeron bussiin jatkossa tulisi astua... Samankaltaista mokaa on esim. Hallituskadun H1-pysäkillä, jonka uudessa aikataulussa kerrotaan, että linjalla 1A pääsee Matkakeskukselta Voikkaalle... ja samalla linjalla Jaalaan. :lol:

Mahtanut olla kiirettä taas saada uutta seinään.


Tällaista nyt tällä kertaa, palataan asiaan taas myöhemmin!

K.V. aka Tardolus
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Hupsista, laitoin väärään viestiketjuun edellisen postauksen. Ehkä vähän ajankohtaisempi tämä nykyinen...

Hei vaan minunkin puolestani. Jospa täällä tulisi pyörittyä nyt vähän enemmän.

Kaikille niille, jotka eivät ole perillä vielä Kouvolan kaupungin joukkoliikenteen linjanumeroinnista, laitan tähän alle listan. Linjanumrointi on laajentunut huomasti esim. vuodentakaisesta ja joitakin uusia linjoja on suunnitteilla.

1 Voikkaa - Kuusankoski - Matkakeskus - Inkeroinen (ESLL)
1A Voikkaa - Kuusankoski - Matkakeskus - Inkeroinen - Anjala (ESLL)
2 Matkakeskus - Kuusankoski - Voikkaa (ESLL, Matka-Majuri)
2A Matkakeskus - Kuusankoski - Pohjois-Kymen sairaala (ESLL)
(2B linjanumero tulossa) Matkakeskus - Jaala (ESLL)
3 Matkakeskus - Inkeroinen (ESLL)
3A Matkakeskus - Anjala (ESLL)
4 Matkakeskus - Koria - Elimäki (Elimäen liikenne, Matka-Majuri)
4A Matkakeskus - Koria (Elimäen liikenne, ESLL)
5 Matkakeskus - Valkeala/Vekaranjärvi (Martti Laurila Oy)
6 Matkakeskus - Myllykoski - Sippola (ESLL)
7 Matkakeskus - Kytöaho - Niskala - Kuusankoski - Kymintehdas - Mäyränkorpi - Matkakeskus (ESLL)
8 (suunnitteilla)
9 Voikkaa - Pohjois-Kymen sairaala - Rekola - Kuusankoski (Martti Laurila Oy)
10E Matkakeskus - Eskolanmäki (ESLL, Martti Laurila Oy)
10L Matkakeskus - Viitakumpu - Lehtomäki (ESLL, Martti Laurila Oy)
11 Kytöaho - Ruotsula - Koria - Kuusankoski - Kymintehdas - Naukio (Martti Laurila Oy)
12T Matkakeskus - Tornionmäki (ESLL, Martti Laurila Oy)
13 Markankylä - Kartanonlinja - Kuusankoski - Hirvelä/Voikkaa (Martti Laurila Oy)
14K Matkakeskus - Kasarminmäki (ESLL)

Lisäksi myös palvelulinjat P1, P2 jne. joita kuitenkin ollaan varmasti vielä fiksaamassa paljon, sillä "päällekkäisyyksiä" numeroinnissa on hurjasti. Palvelulinjat laajenivat taannoin kattamaan myös Anjalankosken aluetta.

Esimerkiksi ESLL:n kuskeilla on vielä parantamisen varaa kilpitekstiensä kanssa, sillä kun läksin Kuusankoskelta keskustaanpäin tuossa eräs päivä, tuli Voikkaalta auto 3A Matkakeskus - Anjala, vaikka tarkoitus oli kuitenkin olla 1A. Tällaiset pikku mokat sekoittaa matkustajia eivätkä he siten myöskään opi linjanumrointia ja sitä minkä numeron bussiin jatkossa tulisi astua... Samankaltaista mokaa on esim. Hallituskadun H1-pysäkillä, jonka uudessa aikataulussa kerrotaan, että linjalla 1A pääsee Matkakeskukselta Voikkaalle... ja samalla linjalla Jaalaan.

Mahtanut olla kiirettä taas saada uutta seinään.


Tällaista nyt tällä kertaa, palataan asiaan taas myöhemmin!

K.V. aka Tardolus
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Linjoilla 1 ja 1A on kaupungin keskustassa yhdensuuntainen silmukka, jossa on kaksi nousupysäkkiä, Hallituskatu (Matkakeskus) ja Liikemiehenkatu. Tästä seuraakin nykyisen numeroinnin looginen heikkous: jos nouset Liikemiehenkadulla satunnaisesti bussiin 1 tai 1A, niin voit päätyä joko Inkeroisiin/Anjalaan tai Voikkaalle. Tilanne voitaisiin korjata ottamalla käyttöön apukirjaimet B ja V, jolloin numerointi olisi pohjoisesta etelään:
1A Voikkaa - Inkeroinen - Anjala
1B Voikkaa - Inkeroinen
ja etelästä pohjoiseen
1V Anjala - Inkeroinen - Voikkaa
1V Inkeroinen - Voikkaa
Mitä taas muuhun numerointiin tulee, niin yhdistyneet kunnat olisi kannattanut numeroida suuruusjärjestyksessä 1=Kouvola, 2=Kuusankoski, 3=Anjalankoski, 4=Valkela, 5=Elimäki, 6=Jaala. Tästä voitaisiin sitten johtaa Kouvolan paikallislinjoille numerosarja 10-19, Kuusankosken palvelulinjoille numerot P20-P29 ja esim. Jaalan taksilinjoille numerot T60-T69. Numerot 1-9 olisi varattu keskustasta lähteville säteittäisille ja läpi ajaville linjoille.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Kilvillä 1A ei vielä ole lähtenyt varmaankaan ainuttakaan autoa Matkakeskukselta Voikkaalle, vaan tällöin käytetään linjatunnusta 2, vaikka aikatauluissa kerrotaan linjasta 1A, joka jatkaa Anjalaan. Solmuun siis menee.

Linjanumerointia ja niiden esitystapaa autoissa ja aikatauluissa tullaan vielä varmaankin viilaamaan, sillä nykyinen on myös omasta mielestäni kovin sekava - ainakin asiakkaiden, sekä linja-autonkuljettajien kannalta.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Pisti silmään kirjasta lukiessa, että ainakin linjaa 7 Kouvola-Kuusankoski (Kouvola, Kytöaho, Niskala, KUUSANKOSKI, Kymintehdas, Mäyrämäki, Kouvola) siirtyy ajamaan 6.6. alkaen Martti Laurila Oy. Ihan kivaa vaihtelua.

Ja menee muuten hyvin luonnollisesti yksiin sen kanssa, että linja 7 jatkaa linjana 12T Tornionmäkeen jota Martti Laurila Oy jo ajaakin. Pitää varmaan olla ottamassa heti 6.6. uutta kuvaa gallerian puolelle... ;)

Aikataulukirjassa myös Aluesairaala on vihdoin saatu muotoon "POKS", nyt odotellaan vielä ESLL:ltä linjakilpien päivitystä.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

3.6. tuli mentyä kierros seiskalla, autona oli ESLL 477 eli Scania L113 - Lahti 402. Näin myös auton 479, joka on B10M (vm.1983) - Lahti 401(1995) , onkohan tuo 479 liikenteessä vielä pitkään? Sillä haluaisin matkustaa....
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

3.6. tuli mentyä kierros seiskalla, autona oli ESLL 477 eli Scania L113 - Lahti 402. Näin myös auton 479, joka on B10M (vm.1983) - Lahti 401(1995) , onkohan tuo 479 liikenteessä vielä pitkään? Sillä haluaisin matkustaa....

Nuo ko. autot on aika "vakio"ajossa varsinkin vanhan Kouvolan linjoilla, eli 10L, 10E jne. ja korvaavat aina uudempia autoja jos ovat huollossa. Aika nostalgisia ovat, mutta kyllä alkaa jo ikä näkyä... :(
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut monta positiivista uudistusta, nyt viimeisimpänä kesäkaudeksi valkealan ja korian arki-iltoihin tulee lisävuoroja. Erityisesti Korian palvelutaso on sunnuntailiikenteen aloittamisen myötä huomattavasti parantunut uuden Kouvolan aikana.

Ihan joka paikassa ei olla vielä samalla tasolla. Kesäsunnuntaiden ainoa vakiovuoro Inkeroisten ja Myllykosken kautta Kouvolaan lähtee Anjalasta klo 8:30 (Matka-Majuri). Paluuyhteyksiä taas lähtee Kouvolasta klo 21:30 (SL) ja 22:25 (Matka-Majuri). Tottakai pikavuoroja kulkee keskemmällä päivää, mutta tässä olisi kehittämisen mahdollisuuksia. Myös Valkealan suuntaan sunnuntailiikenteen tarjonta on luvattoman heikkoa. Kouvolasta vuoroja lähtee 18:30 ja 21:50, Valkealasta vakiovuoro 8:55 ja pikavuoro 16:30.

Nämä Anjalan muutamat sunnuntaivuorot taitavat olla Kouvola-Voikkaa linjalla liikennöivän pikkubussin siirtoajoja. Testasin su 5.6. tämän aamuvuoron, ainoana matkustajana tottakai. Matka-Majurin pikkubussi on ahtaudestaa huolimatta ihan viihtyisä. En tiedä mikä on nykytilanne, mutta joitakin vuosia sitten ESLL:n matalalattiat olivat epämiellyttävän likaisia Inkeroinen-Voikkaa -linjalla.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut monta positiivista uudistusta, nyt viimeisimpänä kesäkaudeksi valkealan ja korian arki-iltoihin tulee lisävuoroja. Erityisesti Korian palvelutaso on sunnuntailiikenteen aloittamisen myötä huomattavasti parantunut uuden Kouvolan aikana.

Ihan joka paikassa ei olla vielä samalla tasolla. Kesäsunnuntaiden ainoa vakiovuoro Inkeroisten ja Myllykosken kautta Kouvolaan lähtee Anjalasta klo 8:30 (Matka-Majuri). Paluuyhteyksiä taas lähtee Kouvolasta klo 21:30 (SL) ja 22:25 (Matka-Majuri). Tottakai pikavuoroja kulkee keskemmällä päivää, mutta tässä olisi kehittämisen mahdollisuuksia. Myös Valkealan suuntaan sunnuntailiikenteen tarjonta on luvattoman heikkoa. Kouvolasta vuoroja lähtee 18:30 ja 21:50, Valkealasta vakiovuoro 8:55 ja pikavuoro 16:30.

Nämä Anjalan muutamat sunnuntaivuorot taitavat olla Kouvola-Voikkaa linjalla liikennöivän pikkubussin siirtoajoja. Testasin su 5.6. tämän aamuvuoron, ainoana matkustajana tottakai. Matka-Majurin pikkubussi on ahtaudestaa huolimatta ihan viihtyisä. En tiedä mikä on nykytilanne, mutta joitakin vuosia sitten ESLL:n matalalattiat olivat epämiellyttävän likaisia Inkeroinen-Voikkaa -linjalla.

Moro!

Parempaan suuntaan ollaan tosiaan menossa, mutta vielä pitäisi niitä matkustajiakin saada... Lipputilastot onneksi kuitenkin kertoivat, että esim. 40-euroisen kaupunkilipun ostoprosentti on ollut hyvässä kasvussa tasaiseen tahtiin.

Mulla henkilökohtaisesti ei ole Matka-Majurin pikkubusseista muuta positiivista sanottavaa, kuin että ovat siistejä (toistaiseksi vähän käytön vuoksi) ja henkilökunta on ihan ystävällistä. Mutta auta armias, jos sattuukin useampi matkustaja, lastenvaunuja, tai vanhuksia rollaattoreidensa kanssa niin sen arvaa miten siinä käy. Edullisemmaksihan tuo tulee, mutta jostain se aina ottaa poiskin. Aikatauluistakin on myös Matka-Majurin ollut vaikea pitää kiinni...

Voikkaalle ja Anjalaan eli linjojen 1, 2 ja 3 menevät autot on poikkeuksetta aina matalalattia-autoja, esim. Scanian Ikaruksia joita saatiin pääkaupunkiseudun paikallisliikenteestä joskus. Samoilla autoilla ajetaan sitten myös linjoja 10, 12 ja 14 eli ns. vanhan Kouvolan linjoja, ja näkyyhän niitä Ruotsintuliaisia, Säffle-Volvojakin (matalalattia) vielä noilla yllämainitsemilla linjoilla mutta vähenevään tahtiin.

Olen itsekin muuten pistänyt ESLL:lle palautetta autojen siisteydestä, sillä niissä todellakin olisi parantamisen varaa! Sama pätee huoltoa. Täysin eri asia on esim. Martti Laurila Oy:llä sekä Elimäen Liikenteellä, jotka mielestäni hoitavat kalustoaan erinomaisesti ja päivittelevät myös linjakilpiä ajanmukaisiksi ilman viiveitä.


Terkuin,
Kim
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Kilvillä 1A ei vielä ole lähtenyt varmaankaan ainuttakaan autoa Matkakeskukselta Voikkaalle, vaan tällöin käytetään linjatunnusta 2, vaikka aikatauluissa kerrotaan linjasta 1A, joka jatkaa Anjalaan. Solmuun siis menee.

Linjanumerointia ja niiden esitystapaa autoissa ja aikatauluissa tullaan vielä varmaankin viilaamaan, sillä nykyinen on myös omasta mielestäni kovin sekava - ainakin asiakkaiden, sekä linja-autonkuljettajien kannalta.

Jo vuosia sitten luin Lahden kaupungin nettisivuilta, että Lahden kaupungissa linjaliikenneluvan ehtona on, että linja-autossa on eteenpäin näyttävä numero- ja reittikilpi, jonka tulee pimeänä aikana olla valaistu. Ilman näitä edellytyksiä lupaa ei tipu.

Jos tätä soveltaisi Kouvolaan, niin pitäisi vielä täydentää, että linjanumeron pitää olla oikea. Pikaisten havaintojen perusteella asiat näyttäisivät olevan kunnossa Elimäen Liikenteellä ja Linjaliikenne Martti Laurilalla. Ainoan pienen miinuksen voisi antaa linjakilvestä ”11 Ruotsula”.

Ruotsula on muutaman maalaistalon muodostama pieni kylä Kytöahon ja Korian välissä ja nimellä on jopa historiallista painoarvoa. Linja kulkee oikeasti reitillä Kuusankoski – Koria tai tarkemmin se on myötäpäivään ajettava rengaslinja Naukio – Kymintehtaan koulu – Kytöaho – Koria – Keltti – Naukio. Aamupäivisin ajetaan Kuusankoskelta ensin Kymintehtaan koululle ja sieltä vastapäivään Naukioon ja sitten takaisin myötäpäivään kiertävälle reitille. Linjan päätepiste iltapäivän ajantasauksineen on Naukion koulu.

Muille numerolinjoja ajaville liikennöitsijöille kaupunki joutuisi jakamaan aina silloin tällöin huomautuksia, jos tuo Lahden sääntö olisi voimassa.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Jo vuosia sitten luin Lahden kaupungin nettisivuilta, että Lahden kaupungissa linjaliikenneluvan ehtona on, että linja-autossa on eteenpäin näyttävä numero- ja reittikilpi, jonka tulee pimeänä aikana olla valaistu. Ilman näitä edellytyksiä lupaa ei tipu.

Jos tätä soveltaisi Kouvolaan, niin pitäisi vielä täydentää, että linjanumeron pitää olla oikea. Pikaisten havaintojen perusteella asiat näyttäisivät olevan kunnossa Elimäen Liikenteellä ja Linjaliikenne Martti Laurilalla. Ainoan pienen miinuksen voisi antaa linjakilvestä ”11 Ruotsula”.

Ruotsula on muutaman maalaistalon muodostama pieni kylä Kytöahon ja Korian välissä ja nimellä on jopa historiallista painoarvoa. Linja kulkee oikeasti reitillä Kuusankoski – Koria tai tarkemmin se on myötäpäivään ajettava rengaslinja Naukio – Kymintehtaan koulu – Kytöaho – Koria – Keltti – Naukio. Aamupäivisin ajetaan Kuusankoskelta ensin Kymintehtaan koululle ja sieltä vastapäivään Naukioon ja sitten takaisin myötäpäivään kiertävälle reitille. Linjan päätepiste iltapäivän ajantasauksineen on Naukion koulu.

Muille numerolinjoja ajaville liikennöitsijöille kaupunki joutuisi jakamaan aina silloin tällöin huomautuksia, jos tuo Lahden sääntö olisi voimassa.

Sinäpä sen tiivistit hyvin jälleen. Pistin taannoin Laurilalle nimittäin palautetta tuosta "11 RUOTSULA" ja ehdotin juurikin "11 NAUKIO" tai "11 Kytöaho-Naukio", mutta ilmeisesti mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut, joutuvat varmaan Kouvolan kaupungin kanssa siitä keskustelemaan...

ESLL:lle on tullut ja mennyt tosiaan paljon negatiivista palautetta linjakilvistä. Välillä niitä ei ole, vaikka ne autoon olisi ohjelmoitukin, välillä kilvet on sitä mitä ne ei saisi kaiketi olla, esim. "Hyvää kesää!" ja vääriä kilpiä näkyy paljon, samoin vanhoja linjanumerottomia kilpiä. Yksi päivä lähdin Kuusankoskelta Savonlinjan autolla, jossa oli kilvet "3A Kouvola (Matkakeskus)-Anjala" vaikkei sen pitäisi käytännössä edes olla mahdollista. Kiitettävästi nämä asiat tosiaan hoitaa vain Martti Laurila sekä Elimäen Liikenne.

Ihanteelliset linjakilvethän olisivat sellasiet, jossa ei ole liikaa tekstiä ja luettavuus on hyvä, esim. EI koko reittikuvausta kuten "7 Kouvola-Kytöaho-Niskala-Kuusank-Kymintehdas-Mäyränkorpi", vaan "7 Kouvola-Kuusankoski" (jälleen kerran muuten Laurila osasi tämänkin, muttei ESLL), tarvittaessa tarkemman reittikuvauksen näkee Kouvolan seudun linja-aikataulu -kirjasesta jossa on linjojen karttoja ja kuskilta kysymällä.

Parasta mielestäni olisi, jos Kouvolassa olisi kaikilla linjoilla samantyyppiset kilvet, "1 Voikkaa-Inkeroinen", "2 Matkakeskus-Voikkaa", 14K Matkakeskus-Kasarminmäki" jne. Tästäkin olen hieman jo postia pistänyt itse eteenpäin...

Näin taas tällä kertaa. Kuulemisiin! PS. Gallerian puolella on joitain kuvia, joita nyt kesän aikana olen ottanut ja tulen ottamaan.
 
Vs: Kouvolan paikallisliikenne

Tardolus sanoi:
Pistin taannoin Laurilalle nimittäin palautetta tuosta "11 RUOTSULA" ja ehdotin juurikin "11 NAUKIO" tai "11 Kytöaho-Naukio", mutta ilmeisesti mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut, joutuvat varmaan Kouvolan kaupungin kanssa siitä keskustelemaan...
Jos autoon on ohjelmoitu tietyt linjakilpitekstit, ei niitä välttämättä noin vain ruveta muuttelemaan. Hämeenlinnalainen Vekkakin ajoi monta vuotta tai saattaa ajaa edelleen määränpäänään AULANKI, vaikka oikea paikka onkin nimeltään Aulanko.

ESLL:lle on tullut ja mennyt tosiaan paljon negatiivista palautetta linjakilvistä. Välillä niitä ei ole, vaikka ne autoon olisi ohjelmoitukin, välillä kilvet on sitä mitä ne ei saisi kaiketi olla, esim. "Hyvää kesää!"
Kai "Hyvää kesää" on nyt ihan hyväksyttävä linjakilpi. Talvella jos ajetaan sellaisella linjakilvellä, niin sitten pitää moittia liikennöitsijää.

Matka-Majurin pikkubusseista on ollut puhetta. Onko siellä Sprintteri ajamassa vai minkälainen auto?
 
Vielä tuosta Kouvolan linja 11:n informaatiosta aikataulujulkaisussa: Siinä reittimäärite on Kytöaho - Ruotsula - Koria - Kuusankoski - Kymintehdas -Naukio. Se on kuitenkin vain aamun ensimmäisen vuoron kulkema reitti. Tämä koululaisia kuljettava linja starttaa Kytöahosta klo 7.15, mutta ei Kytöaho ole millään tavoin linjan päätepysäkki. Eikä Ruotsula. Se on Naukiossa.

Lisäksi aikataulussa on väliaikapiste "Keskusta". Ei kaupungissa voi olla kuin yksi keskusta, jonka nimi on "Keskusta" eikä se ole Kuusankoskella. Sama Keskusta-ilmiö on myös linjojen 9 ja 13 aikatauluissa. Lisäksi linjan 9 aikataulussa on väliaikapiste "Keskusta, Tiimari". Joku kauppapuoti voi toimia yhtenä päivänä yhdessä osoitteessa, toisena päivänä toisessa ja kolmantena päivänä voi olla lappu luukulla. Paljon pysyvämpiä arvoja edustaisi "Valtakatu, Linjapuiston pysäkki", jos tuo väliaikapiste haluttaisiin noin tarkasti ilmaista. Kaikki nämä kyseenalaiset merkinnät ovat kulkeutuneet nykyisiin aikatauluihin entisistä Kuusankosken kaupungin ostoliikenteen aikatauluista, jolloin Kuusaankoskellakin oli vielä "Keskusta".
 
Takaisin
Ylös