Vs: Paras liikennöitsijiä? osa 2
Lähes koko ESLL:n tarjonta on U- pienbussi- tai vakiokaukovuoroliikennöintiä. En edes tiennyt, että HSL:n linjoillakin näkee kyseistä yhtiötä, sellainen mielikuva on ollut että 611:stä hoitaa Helb näin Länsilinjojen kadottua ja v50-sarjaa (50-57) Veolia.
Kannattaa päivittää mielikuvat aika ajoin, ihan yleisesti BT:n lisäksi tiedetään että ESLL ei poistunut missään vaiheessa HSL-alueelta, vaikka menettikin runsaasti linjoja 500-sarjan siirtyessä muille. Se on liikennöinyt koko ajan ke5 :sta, joka siis ei ole pienkalustolinja. Sinänsä muuten hauska yksityiskohta (OT), että tuo Keravan runkolinja on periaatteessa merkitty yhden auton liikennöimäksi, mutta illalla kun 738-variaatiot ja 633A lopettaa, sekä lyhyt 5B jälleen vaihtuu 5:ksi, näkyy asemalla usein kahteen suuntaan auto 5-linjalla. Tämä on järjestetty ESLL autonvaihdon ajoituksella (kaksi autoa limittäin liikenteessä) ja Veolian ajamilla yksittäisillä vuoroilla linjaa 5. Kun 5:n liikennöintiaika pitenee ja 633A reitti vaihtuu, täytynee linjalle 5 virallisestikin tulla ajosuoritetta kahdella autolla (?).
Itse äänestyksestä: Suomi on vapaa maa ilmaista mielipidettä, joten sitä en kritisoi, mutta selkeästi joidenkin iältään nuorempien foorumilaisten mielipide perustuu vain tunnepuoleen, eihän muuten kukaan kai äänestäisi parhaaksi firmoja, joiden huollon taso on romahtanut ja ajamattomien vuorojen määrä myös suhteellisesti (ei vain absoluuttisesti) selvästi muita suurempi. No on kai jokaisen oikeus sanoa, että "Nobina on kyl paras, kun se on niin ihkuu".
Uskon ÅL:n olevan kaikilla kriteereillä paras, mutta suoritteet on niin pienet, että en laske sitä mukaan tavallaan "edullisempien lähtökohtien" takia. Veolia on ehdottomasti bussien kunnon ja ajettujen vuorojen valossa juuri nyt paras yhtiö. Helb on petrannut mielestäni korjaamotoimintaa aiemmasta aallonpohjasta, mutta ajamattomien vuorojen ja niiden käsittämättömien lomajärjestelyiden takia sijoitus putoaa yhä. TL ja PL keskikastiin, NF ja WL tällä hetkellä pohjalla.