Paras liikennöitsijä? osa 2

Paras liikennöitsijä? osa 2

  • Etelä-Suomen Linjaliikenne

    Äänet: 0 0.0%
  • Helsingin Bussiliikenne

    Äänet: 12 13.6%
  • Nobina

    Äänet: 5 5.7%
  • Pohjolan Kaupunkiliikenne

    Äänet: 28 31.8%
  • Tammelundin Liikenne

    Äänet: 3 3.4%
  • Veolia Transport

    Äänet: 22 25.0%
  • Westendin Linja

    Äänet: 5 5.7%
  • Åbergin Linja

    Äänet: 13 14.8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    88
96-säffleissä ei ole mitään hyvää/hyväkuntoista )

No mielipiteitähän on monia, mutta mielestäni nuo ovat ehkäpä Nobinan parhaimpia autoja. Ei tunnu ainakaan huonommassa kunnossa olevan kuin -95 City L:ät. En ole ikinä kyseistä Nobinan bussimallia ajanut, mutta vähän aikaa sitten matkustin muutamalla, oikein hyvää ja mukavaa kyytiä tarjosivat. Muutamassa oli vähän pellit rutussa, mutta niin kyllä taitaa olla melkein joka liikennöitsijällä, myös PL! Ikävä tulee jos nuo poistuvat ajosta:(

Parhaaseen liikennöitsijään mislestäni vaikuttaa olennaisesti matkan ripeys ja aikataulussa pysyminen. Pl:llä on suurin osa kalustosta hyväkuntoisia, mutta etenkin linjoilla 23, 58(B) ja 59 matkanteon hitaus ja aikataulusta myöhästely raivostavat minua paljon. En voi myöskään ymmärtää miksi pari Pl:än kuljettajaa ajaa koko matkan Itäväylää linjoilla 58(B) ja 59 40 km/h kun tiellä nopuesrajoitus on 50-70 km/h? Arvatenkin en ole siis antanut ääntäni tämän ketjun kyselyssä Pl:lle :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Veolialta löytyy kaikki hyvät puolet, mitä onkin jo mainittu molemmissa ketjuissa: kalusto, kuskien asenne ja asusteet, puhtaanapito ulkoa ja sisältä ym. Lisäksi plussaa erikoislaina-ajopelillä suoritetusta hybridibussikokeilusta.

Harmi ettei siitä tullut sen enempää... Mielellään näkisin Solariksen hybridiniveliä linjalla h18 (ja miksei myös 650 :) ) Siitä tosin on jo n. 2v.
 
Varoitus: hymiötä luvassa. Viimeksi eilen pääsin ajamaan JAJ-605:llä eli Ventoniemi #46 ja vaikka ikää autolla oli lähes 23 vuotta niin silti auto kulkee nätisti (sopivan pehmeät jouset ja vaihteiston välitykset) ja Scanian kone jaksaa vääntää 700rpm lähtien... :D

Matkustusmukavuuden puolesta jos arvostellaan niin tulos voisi olla jotain ihan muuta kuin kuljettajien näkökannalta. Silti kannatan edelleen sellaista toimintaa, jossa sekä kuljettajien että matkustajien mukavuus on huomioitu kympillä!

Eli HSL-liikennöitsijöiden top3: ÅL,Veolia,HelB (jos Ventoniemi olisi arvostelussa mukana U485 ja U640 linjoilla tai vaikka Wikström/Amper Länsi-Uudenmaan U-linjoilla niin tilanne olisi erilainen, siellä usein charter-autoja linjalla)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paras liikennöitsijiä? osa 2

Lähes koko ESLL:n tarjonta on U- pienbussi- tai vakiokaukovuoroliikennöintiä. En edes tiennyt, että HSL:n linjoillakin näkee kyseistä yhtiötä, sellainen mielikuva on ollut että 611:stä hoitaa Helb näin Länsilinjojen kadottua ja v50-sarjaa (50-57) Veolia.

Kannattaa päivittää mielikuvat aika ajoin, ihan yleisesti BT:n lisäksi tiedetään että ESLL ei poistunut missään vaiheessa HSL-alueelta, vaikka menettikin runsaasti linjoja 500-sarjan siirtyessä muille. Se on liikennöinyt koko ajan ke5 :sta, joka siis ei ole pienkalustolinja. Sinänsä muuten hauska yksityiskohta (OT), että tuo Keravan runkolinja on periaatteessa merkitty yhden auton liikennöimäksi, mutta illalla kun 738-variaatiot ja 633A lopettaa, sekä lyhyt 5B jälleen vaihtuu 5:ksi, näkyy asemalla usein kahteen suuntaan auto 5-linjalla. Tämä on järjestetty ESLL autonvaihdon ajoituksella (kaksi autoa limittäin liikenteessä) ja Veolian ajamilla yksittäisillä vuoroilla linjaa 5. Kun 5:n liikennöintiaika pitenee ja 633A reitti vaihtuu, täytynee linjalle 5 virallisestikin tulla ajosuoritetta kahdella autolla (?).

Itse äänestyksestä: Suomi on vapaa maa ilmaista mielipidettä, joten sitä en kritisoi, mutta selkeästi joidenkin iältään nuorempien foorumilaisten mielipide perustuu vain tunnepuoleen, eihän muuten kukaan kai äänestäisi parhaaksi firmoja, joiden huollon taso on romahtanut ja ajamattomien vuorojen määrä myös suhteellisesti (ei vain absoluuttisesti) selvästi muita suurempi. No on kai jokaisen oikeus sanoa, että "Nobina on kyl paras, kun se on niin ihkuu".

Uskon ÅL:n olevan kaikilla kriteereillä paras, mutta suoritteet on niin pienet, että en laske sitä mukaan tavallaan "edullisempien lähtökohtien" takia. Veolia on ehdottomasti bussien kunnon ja ajettujen vuorojen valossa juuri nyt paras yhtiö. Helb on petrannut mielestäni korjaamotoimintaa aiemmasta aallonpohjasta, mutta ajamattomien vuorojen ja niiden käsittämättömien lomajärjestelyiden takia sijoitus putoaa yhä. TL ja PL keskikastiin, NF ja WL tällä hetkellä pohjalla.
 
Vs: Paras liikennöitsijiä? osa 2

Uskon ÅL:n olevan kaikilla kriteereillä paras, mutta suoritteet on niin pienet, että en laske sitä mukaan tavallaan "edullisempien lähtökohtien" takia. Veolia on ehdottomasti bussien kunnon ja ajettujen vuorojen valossa juuri nyt paras yhtiö. Helb on petrannut mielestäni korjaamotoimintaa aiemmasta aallonpohjasta, mutta ajamattomien vuorojen ja niiden käsittämättömien lomajärjestelyiden takia sijoitus putoaa yhä. TL ja PL keskikastiin, NF ja WL tällä hetkellä pohjalla.

Kiinnostaisi tietää mikä pudottaa Pohjolan kaupunkiliikenteen noin alas. Kalusto ? Ajamattomat vuorot ? Valtio omistaja ?
 
Mielestäni nuo Nobinan vanhemmat autot ja 96-Säfflet ovat melko hyvässä kunnossa verrattuna joihinkin Nobinan Ikaruksiin. Hirvittää myös se, että 2007- Volvoista on nyt jo aivan karmeassa kunnossa, että tuskin ne edes kestävät ajokunnossa yhtä vanhoiksi kuin 96-Säfflet.
Sääli ettei ehtinyt eilen vetää puhelinta taskusta ottaakseen kuvan. Nobinan 612 ajoi pysäkin ohi takaoven takainen sivuikkuna täysin hajalla ja oikeanpuoleinen takavalo roikkumassa piuhojen varassa - ja se oli näköjään ihan linja-ajossa. Ties mitä sattunut käymään :)
 
Mielenkiintoinen yksityiskohta äänestyksessä on se, että TOP 4 on täysin sama ja samassa järjestyksessä kuin vuonna 2006 alkaneessa äänestyksessä:D
 
Vs: Paras liikennöitsijiä? osa 2

Kiinnostaisi tietää mikä pudottaa Pohjolan kaupunkiliikenteen noin alas. Kalusto ? Ajamattomat vuorot ? Valtio omistaja ?

Perustan arvioni täysin matkustajien palvelutasoon pohjautuviin kriteereihin, eli en tarkoituksella ota bussiyhtiön "hyvyydessä" huomioon omistajapolitiikkaa tai kuljettajaolosuhteita tms. Jos kriteerit olisivat noin laajat, kilpailun vääristyminen valtio-omistuksen tai Helsingin kaupungin €-pumppauksen myötä vaikuttaisi ilman muuta tulokseen. Ei, kyllä Pohjolan putoaminen keskikastiin tällä hetkellä juontaa vain ajamattomien vuorojen määrän kasvusta. Autokanta on ymmärtääkseni koko maatakin ajatellen parhaasta päästä (näennäisesti), mutta onko sitten liikennemäärät jotenkin tukkineet huoltoa, tai vara-autojen määrä pienentynyt, vai mikä tuohon ajamattomien määrään heillä vaikuttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Paras liikennöitsijiä? osa 2

Ei, kyllä Pohjolan putoaminen keskikastiin tällä hetkellä juontaa vain ajamattomien vuorojen määrän kasvusta. Autokanta on ymmärtääkseni koko maatakin ajatellen parhaasta päästä (näennäisesti), mutta onko sitten liikennemäärät jotenkin tukkineet huoltoa, tai vara-autojen määrä pienentynyt, vai mikä tuohon ajamattomien määrään heillä vaikuttaa?


PL:n ajamattomien lähtöjen suuri määrä on johtunut pääasiassa Ivecoiden teknisistä ongelmista, liikennevahinkojen suuresta määrästä ja siitä että talvella myöhässä kulkevat vuorot ottivat aikataulua kiinni jättämällä lähtöjä ajamatta, jotta kuljettajanvaihdot ja tauot toteutuisivat edes jotenkuten. Myöskin Ilmalan liikennetyönjohdon lähes täydellinen vaihtuminen on saattanut vaikuttaa asiaan. Vara-autoista on myös ollut ajoittain pulaa.
 
Jokos ne Nobinan Säfflesysteemit on poistettu ja mikä on Nobinan kalustotilanne ylipäätään, laskin nimittäin pääkaupunkiseudun bussikuvastosta, että vuoden -95 ja -96 yksilöitä on ollut liikenteessä kaikkiaan 35kpl. Lienee kohta uusien hankintojen aika...
 
Itse olen kulkennut tässä nyt pariin otteeseen Veolian autoilla ja olen ollut tyytyväinen kyytiin mutta yksi kerta kuljettaja vaihtui myyrmäessä linjalle v55 naine touhusi kaikkea omaa edessä ja bussin piti lähteä 11.55 ja lähtikin vasta 12.05. Kuljettaja ajoi todella hitaasti varmaankin jotain 30km/h. Mutta on Nobinan v30 linjaan tyytyväin kun kuljettaja ajaa todella nopeasti.!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jokos ne Nobinan Säfflesysteemit on poistettu ja mikä on Nobinan kalustotilanne ylipäätään, laskin nimittäin pääkaupunkiseudun bussikuvastosta, että vuoden -95 ja -96 yksilöitä on ollut liikenteessä kaikkiaan 35kpl. Lienee kohta uusien hankintojen aika...

37kpl autoja piti poistua kesäliikenteen alussa sisältäen 95-96 korkeat ja 99 ikaruksia. 96 matalat jää kaiketi varalle, vaikka näilläkään ei saa ajaa kun heinäkuulle 2012. Tarkemmin en tilannetta tiedä kun vietän kesälomaa :)
 
37kpl autoja piti poistua kesäliikenteen alussa sisältäen 95-96 korkeat ja 99 ikaruksia. 96 matalat jää kaiketi varalle, vaikka näilläkään ei saa ajaa kun heinäkuulle 2012. Tarkemmin en tilannetta tiedä kun vietän kesälomaa :)

Tänään 8.6 oli havaittu NF 334 (Carrus city M) linjalla v72 joten ainakin tämä on edelleen liikenteessä.
 
Tuo Westendi on täysi romufirma nykyisin. Ostetaan uusina jotain Golden Dragoneita joissa ei Turkulaisten mukaan ole mitään hyvää. Muutenkin olen huomannut tason laskua selvästi. Kun ikkuna on hajonnut parista autosta niin tilalle on laitettu muovipleksi eikä ikkunaa ja kaikenlisäksi vielä musta muovipleksi. Sitten autoja ei todellakaan hoideta samaan malliin kun ennen. Esimerkiksi eräässä Citeliksessä puuttui yksi penkki kokonaan ja se penkki oli korvattu metallilevyllä.. Että moro vaan..
 
Tuo Westendi on täysi romufirma nykyisin. Ostetaan uusina jotain Golden Dragoneita joissa ei Turkulaisten mukaan ole mitään hyvää. Muutenkin olen huomannut tason laskua selvästi. Kun ikkuna on hajonnut parista autosta niin tilalle on laitettu muovipleksi eikä ikkunaa ja kaikenlisäksi vielä musta muovipleksi. Sitten autoja ei todellakaan hoideta samaan malliin kun ennen. Esimerkiksi eräässä Citeliksessä puuttui yksi penkki kokonaan ja se penkki oli korvattu metallilevyllä.. Että moro vaan..

Hirveästi en WL:n rähjillä kulje mutta aika järkyttäviähän nuo ovat. Crosswayt lienee tuossa firmassa ainoita joissa toimii pysäkkijarru ja siivoojaa tuossa firmassa ei taida olla ollenkaan. Jotenkin sellainen fiilis että tuo firma on pyörinyt viimeisillä pennosilla jo monta vuotta.
 
Takaisin
Ylös