- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Vs: Uusi linjaus vs. lisäraide
No tämähän se pointti nimen omaan oli: siis ei ollut mitään erityistä teknistä estettä miksi rataa ei olisi voinut linjata Parkanon läpi. Linjaus on nykyinen siksi, että Parkanoa ei edes ajateltu palveltavan. Mikä taas lisää sen väittämän uskottavuutta, että Parkanon asemaa ei alkuaan ajateltu pysyväksi. Kun kelataan vähän keskustelun kulkua taaksepäin. Parkano oli toki pieni paikka mutta siinä risteää Pori - Haapamäki -rata, jolloin Parkano olisi ollut risteysasema jolla kannattaa pysähtyä. Ja jos risteyksen takia on stoppi, niin kannattaahan se mieluummin laittaa asutuskeskuksen kylkeen kuin keskelle ei-mitään. Voisi tietenkin ajatella, että jo silloin olisi ajateltu tuon radan paikallisliikenteenkin olevan väliaikaista. Silloin ei myöskään olisi risteysasemaa. Sikäli mahdollista, että koko rata linjauksensa puolesta ei palvele kovin hyvin matkustajaliikenteen tarpeita aivan paikallisia lukuunottamatta. Radan matkustajaliikenne oli käsittääkseni lähinnä paikallisliikennettä Poriin. Sellaisena toki kohtuullisen kokoista aikanaan.
Käytännössä on tietysti selvää, ettei moista ratkaisua kannattanut toteuttaa. Parkanon keskustaajama oli siihen aikaan 2500 asukkaan kylä. Ei sellaista varten ole järkevää pidentää uutta oikorataa vähintääkin se 2 km sekä samanaikaisesti vielä muuttaa Pori-Haapamäki radan linjaustakin.
No tämähän se pointti nimen omaan oli: siis ei ollut mitään erityistä teknistä estettä miksi rataa ei olisi voinut linjata Parkanon läpi. Linjaus on nykyinen siksi, että Parkanoa ei edes ajateltu palveltavan. Mikä taas lisää sen väittämän uskottavuutta, että Parkanon asemaa ei alkuaan ajateltu pysyväksi. Kun kelataan vähän keskustelun kulkua taaksepäin. Parkano oli toki pieni paikka mutta siinä risteää Pori - Haapamäki -rata, jolloin Parkano olisi ollut risteysasema jolla kannattaa pysähtyä. Ja jos risteyksen takia on stoppi, niin kannattaahan se mieluummin laittaa asutuskeskuksen kylkeen kuin keskelle ei-mitään. Voisi tietenkin ajatella, että jo silloin olisi ajateltu tuon radan paikallisliikenteenkin olevan väliaikaista. Silloin ei myöskään olisi risteysasemaa. Sikäli mahdollista, että koko rata linjauksensa puolesta ei palvele kovin hyvin matkustajaliikenteen tarpeita aivan paikallisia lukuunottamatta. Radan matkustajaliikenne oli käsittääkseni lähinnä paikallisliikennettä Poriin. Sellaisena toki kohtuullisen kokoista aikanaan.